تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر : 34097

مقام اسرائیلی: عادی‌سازی روابط با عربستان مهم است؛ اما نه به هر قیمتی

مقام اسرائیلی: عادی‌سازی روابط با عربستان مهم است؛ اما نه به هر قیمتی

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مائیر بن شبات، مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره عادی‌سازی روابط با عربستان گفت: عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان هدف مهمی است؛ اما نه به هر قیمتی. بن شبات که در حال حاضر ریاست موسسه امور امنیت داخلی و

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مائیر بن شبات، مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره عادی‌سازی روابط با عربستان گفت: عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان هدف مهمی است؛ اما نه به هر قیمتی.
بن شبات که در حال حاضر ریاست موسسه امور امنیت داخلی و استراتژی صهیونیستی “میسگاو” را بر عهده دارد، به عنوان یکی از طراحان توافقنامه‌های “ابراهیمی” (عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی) شناخته شده و در امضای این توافقنامه‌ها با سه کشور بحرین، امارات و مراکش نقش داشت.
او در مقاله‌ای که آن را برای آناتولی ارسال کرد، نوشت، عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان منفعت آشکار آمریکایی و غربی است و آمریکا با آن قادر خواهد بود عربستان را از محور قدرتمند چین، ایران و روسیه دور کند و به جایگاه‌هایی دست خواهد یافت که در چارچوب مبارزه‌ای که در حال حاضر بر سر ترسیم ساختار جدید جهانی به آنها نیاز دارد.
برخی مقامات آمریکایی در چند هفته گذشته تاکید کردند که برای امضای توافقنامه‌ای میان رژیم صهیونیستی و عربستان تلاش می‌کنند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم نیز این توافق را هدف استراتژیکی خواند که برای تحقق آن تلاش خواهد کرد.
اما عربستان بارها شرط کرده که ابتدا و پیش از هرگونه عملیات عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، مساله فلسطین حل‌وفصل شود.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه در مراسمی که شورای روابط خارجه (به عنوان یک نهاد غیردولتی) در شهر نیویورک برگزار کرد، گفت، “وجود تنش‌هایی در منطقه خاورمیانه به نفع اسرائیل نیست”.
بلینکن افزود: عربستان و اسرائیل به احتمال‌های عادی‌سازی توجه دارند؛ اما اتمام روند عادی‌سازی میان آنها کار بسیار دشواری است.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: عادی‌سازی نمی‌تواند به زودی‌ها محقق شود؛ اما یک احتمال جدی است و ما روی آن کار می‌کنیم.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی در چند روز گذشته اعلام کردند که تنش اسرائیل در کرانه باختری پیشرفت در همگرایی میان این رژیم و عربستان را دشوار می‌کند.
در همین راستا بن شبات گفت: نمی‌توان تاثیر شرایط امنیتی در یهودا و السامره (کرانه باختری اشغالی) بر روابط جاری جهت گسترش دامنه عادی‌سازی در منطقه را کم‌اهمیت دانست، حساسیت بر سر موضعگیری‌های مردم نسبت به این موضوع بالا است و رهبران بیشتر کشورها در تضاد با افکار عمومی اقدام نمی‌کنند.
مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی افزود: تصاویری که از یهودا و السامره (کرانه باختری اشغالی) منتشر می‌شوند، داده‌های تبلیغاتی را برای طرف‌های اسلام‌گرا و نهادهای حامی فلسطینی‌ها و دیگر طرف‌های مخالف اسرائیل فراهم می‌کند.
او با اشاره به اظهارات بلینکن خطاب به او گفت: زمانی که در میدان پشتی شما آتش افروخته شده، پیشبرد توافقنامه‌های عادی‌سازی جدید از جمله با عربستان دشوار و حتی غیرممکن می‌شود.
بن شبات ادامه داد: این چیزی است که وزیر خارجه آمریکا درباره تلاش برای پیشبرد روند عادی‌سازی اسرائیل و عربستان به آن اشاره کرده و آن را گامی خواند که با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است.
این مسؤول اسرائیلی افزود: اما به نظر می‌رسد که بلینکن از علاقه اسرائیلی به عادی‌سازی روابط با عربستان به عنوان اهرم فشاری بر آن در موضوع فلسطین استفاده می‌کند.
مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: حتی تا پیش از آغاز تنش در یهودا و السامره (کرانه باختری اشغالی) از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، هیچ دستاورد چشمگیری در حوزه عادی‌سازی حاصل نشد، واشنگتن تمایل آشکار خود به استمرار تلاش‌ها برای عادی‌سازی را نشان داد؛ اما نتایج ضعیف بود.
همچنین این چهره اسرائیلی گفت، “اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در موضعگیری عربستان درباره عادی‌سازی با اسرائیل تعیین‌کننده نیست”.
او افزود: عادی‌سازی این امکان را ایجاد می‌کند که عربستان به یک مرکز لجستیک بین‌المللی تبدیل شود که اروپا، آفریقا و آسیا را به یکدیگر مرتبط کند و در این صورت انقلابی در تجارت جهانی ایجاد خواهد شد و از منظر اسرائیل، عادی‌سازی روابط با عربستان هدف مهمی است؛ اما نه به هر قیمتی.
بن شبات در ادامه نیز گفت، امتیازدهی‌ها در مساله ایران، چانه‌زنی بر سر موضوع گسترش ظرفیت‌های هسته‌ای در خاورمیانه و امتیازدهی‌ها در سطح امنیتی در عرصه فلسطین در واقع سنگین‌ترین بهایی است که حتی مقابل تحقق دستاورد چشمگیری از این دست می‌توان پرداخت کرد.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.