تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰:۵۸
کد خبر : 26542

پسته ای که فقر مرا به ثروت تبدیل کرد

پسته ای که فقر مرا به ثروت تبدیل کرد

بعد از تصادف شدید که در سن 25 سالگی داشتم نمی توانستم به کسب و کار قبلی ام رسیدگی کنم به پیشنهاد یکی از دوستانم کسب و کار در حوزه پسته راه اندازی کردم که توانست مرا به ثروت برساند در ادامه با انواع پسته آشنا خواهیم شد. پسته بادامی خام لازم به ذکر است

بعد از تصادف شدید که در سن 25 سالگی داشتم نمی توانستم به کسب و کار قبلی ام رسیدگی کنم به پیشنهاد یکی از دوستانم کسب و کار در حوزه پسته راه اندازی کردم که توانست مرا به ثروت برساند در ادامه با انواع پسته آشنا خواهیم شد.

پسته بادامی خام

لازم به ذکر است اگر چه در برخی از فصول با کاهش تولید روبرو بوده ایم، اما ممکن است در برخی از استانها که تولید کمتری دارند شاهد بهبود برداشت با توجه به شرایط اقلیمی و یا کنترل آفات هستیم.قیمت پسته بادامی خام هر روز رو به افزایش می باشد.

همچنین باید اشاره شود که برخی استان های مرکز کشور در حال حاضر با تولید چند هزار تن در سال جایگاه خاصی در تولید این محصول در دشتهای مرکزی کشور دارد.

اما نکته جالب در مشارکت کشاورزان در تولید پسته بادامی کشور است که بنا بر پیش بینیها بیشترین برداشت را در این نوع پسته داشته اند.

برخی از استان های جنوب کشور هر یک با چند هزار تن تولید پسته بادامی در رتبه های برتر در بین سایر استانهای کشور قرار داشته اند.

پسته تبریز

ایران یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان پسته در دنیا است. حجم صادرات پسته در سال 1400 به کشور قرقیزستان در مقایسه با بسیاری از کشورهای آسیایی بیشتر بوده و نسبتا قابل توجه بوده است. لازم به ذکر است قیمت پسته تبریز بسیار مناسب می باشد.

در این سال شاهد بودیم کشور ما با صادرات چند میلیون دلاری پسته حجم بالایی از صادرات را به قرقیزستان داشته است.

ارز صادرات پسته با پوست به این کشور بر اساس آمار منتشر شده توسط مراجع رسمی در حدود 45 میلیون دلار بوده است.

این میزان درآمد ارزی تنها 5 میلیون دلار کمتر از درآمد صادرات پسته ایران به کشور عراق در سال 1400 است. 

به همین دلیل می توان این کشور را بازار خوبی برای فروش پسته صادراتی ایران دانست که به عنوان یک بازار هدف امکان صادرات این محصول در سالهای آینده را برای افراد فعال در عرصه صادرات پسته ایرات فراهم خواهد کرد. 

این در حالی است که بسیاری از صادرکنندگان محترم بیشتر تمرکز خود را برای صادرات بر سایر کشورهای دنیا گذاشته اند، برای مثال به دنبال صادرات این محصول به کشور ترکیه هستند. 

پسته گرمسار

آیا می دانید که به همین دلیل حجم صادرات این محصول در چند سال گذشته تا حدودی کاهش یافته بود؟

پسته یکی از مهم ترین خکشبار شناخته شده در دنیا است که خاستگاه اصلی آن کشور ایران می باشد و برای همین است که بسیاری از کشورهای دنیا خواهان خرید پسته از کشور ما هستند. و همچنین قیمت پسته گرمسار بسیار مناسب می باشد.

با این وجود و بنا به دلایل متعدد تولید پسته در کشور در چند سال گذشته دستخوش تغییراتی بوده است و این امر باعث شده است که ایران بخشی از سهم خود از بازارهای جهانی را از دست بدهد.

به گونه ای که در اخبار منتشر شده در ارتباط با حجم تولید پسته در ایران در سال 1400 شاهد کاهش قابل توجه این محصول نسبت به سال قبل از آن بوده ایم.

عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است هر ساله بر تولید پسته کشور تاثیر بگذارد که از جمله آنها آفت زدگی محصولات می باشد.

با این وجود گفته می شود که تغییرات اقلیمی نیز تاثیر بسیار زیادی بر میزان تولید این محصول ارزشمند در کشور داشته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.