تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
کد خبر : 42521

معاریو: زرادخانه موشکی حزب‌الله راز قدرت آن است

معاریو: زرادخانه موشکی حزب‌الله راز قدرت آن است

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، «نیتزان سادان»، تاریخ‌نگار صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه «معاریو» نوشت، حزب‌الله بیش از ۱۵۰ هزار پرتابه و موشک زمین به زمین دارد و این عدد با همه استانداردها بسیار زیاد تلقی می‌شود، زیرا بسیاری از کشورهای جهان تنها به اندازه مخازن خود موشک دارند. سادان گفت، پس

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، «نیتزان سادان»، تاریخ‌نگار صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه «معاریو» نوشت، حزب‌الله بیش از ۱۵۰ هزار پرتابه و موشک زمین به زمین دارد و این عدد با همه استانداردها بسیار زیاد تلقی می‌شود، زیرا بسیاری از کشورهای جهان تنها به اندازه مخازن خود موشک دارند.
سادان گفت، پس از جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶، حزب‌الله موشک‌های خود را از هر نوع ممکن مونتاژ کرد. بیش از نیمی از زرادخانه موشکی در جنوب لبنان از موشک‌های «گراد» و مشابه آن از موشک‌های ۱۲۲ میلیمتری با برد ۲۰ تا ۴۰ کیلومتر تشکیل شده است و هدف پشت حملات توپخانه‌ای، ایجاد ترس است، نه اصابت به هدف.
وی افزود، حزب‌الله موشک‌های «زلزال ۱ و ۲» را در اختیار دارد که برد آنها تا ۲۱۰ کیلومتر می‌رسد و این دو موشک قابلیت حمل کلاهک‌های انفجاری ۶۰۰ کیلوگرمی را دارند.
سادان گفت، حزب‌الله همچنین موشک‌های بالستیک پیشرفته را در اختیار دارد که بسیار دقیق هستند و می‌توانند یک ساختمان را تخریب کنند و باعث قطعی برق یا تداخل در شبکه تلفن شوند.
وی افزود، برخی از موشک‌های حزب‌الله از سکوهای پرتاب زمینی به شکل چاه پرتاب خواهند شد و بسیاری دیگر از انواع سکوهای متحرک پرتاب خواهند شد. برخی بر روی کامیون‌های سنگین برای سامانه‌های موشکی «گراد» نصب می شوند و بسیاری دیگر بر روی کامیون‌های کوچکتر و قابل مانور بیشتر نصب می‌گردند. برخی از پرتابگرهای متحرک مخفی می‌شوند و به عنوان کامیون‌های غیرنظامی کار می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که این کامیون یک کامیون عادی به نظر می‌رسد.
سادان در ادامه گفت، با توجه به اینکه این سکوها قابل استفاده مجدد هستند، حزب‌الله آنها را در انبارها، گاراژها و سوله‌های بزرگ پنهان می‌کند و به این ترتیب می‌تواند انعطاف‌پذیری عملیاتی خود را حفظ کند و از هر کجا که می‌خواهد شلیک کند. این دلیل اصلی سرمایه‌گذاری حزب‌الله در طول سال‌ها روی تجهیزات پیشرفته ضد هوایی است‌؛ چراکه برای حزب‌الله روشن است که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی قادر است بخش بزرگی از برتری موشکی آن را فلج کند.
تاریخ‌نگار صهیونیستی گفت، مشکل دیگری در ارتباط با لجستیک موشکی وجود دارد زیرا مقابله با این تعداد موشک و این تعداد سکوی پرتابی که در یک منطقه بزرگ پنج برابر وسعت نوار غزه توزیع شده، آسان نیست. بنابراین، رژیم صهیونیستی چندان قادر به مدیریت سامانه موشکی نیست، اما به غیر از برد توپخانه حزب الله، عامل دیگری نیز وجود دارد که اغلب تمایل به فراموشی آن وجود دارد و تأثیر عمده‌ای بر این تهدید دارد و آن انگیزه‌های حزب‌الله از به کارگیری این سلاح است به گونه‌ای که رژیم صهیونیستی از آن هراس دارد.
وی ادامه داد: می‌دانم که کلمه بازدارندگی شاید یکی از زشت‌ترین واژه‌های عبری این روزها باشد اما نصرالله (کودن) نیست و به خوبی می‌داند که سازمانش چقدر حساس است.
سادان پیرامون راه حل رژیم صهیونیستی برای مقابله با این حجم عظیم از موشک‌های حزب‌الله گفت، راه حلی که تل‌آویو برای موشک‌های حزب‌الله در جبهه دارد رهگیری آنها با استفاده از سیستم ضد موشکی است که موثرترین سامانه تاریخ نظامی است، اما هر سامانه دفاعی نقطه ضعفی دارد که در حملات موشکی پیاپی نهفته است و از این روی، موفقیت چند موشک در اصابت به هدف غیرممکن نیست.
وی افزود، راه حل تل‌آویو برای مقابله با سامانه‌ها و محدودیت‌هایی که حزب‌الله تعیین کرده، ضمن بهره‌برداری از ضعف‌های لجستیکی و نقاط حساس منحصر به‌ فرد این حزب، حملات سیل‌آسا و دقیق است.
سادان در پایان گفت، حزب‌الله دشمن خطرناکی است، اراده دارد و حدود توانایی‌های خود را به خوبی می‌داند و به خوبی می‌داند که برایش سودمندتر است که به جای شلیک ۱۵۰ هزار موشکی که در اختیار دارد رژیم صهیونیستی را تنها با این موشک‌ها تهدید کند. با این حال، موشک‌هایی از لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک می‌شود و مهم است که به هشدارها توجه شود.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.