تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
کد خبر : 34659

مطرح شدن مجدد موضوع «میدان آرش»؛ ریاض به دنبال مشکلات با تهران نیست

مطرح شدن مجدد موضوع «میدان آرش»؛ ریاض به دنبال مشکلات با تهران نیست

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت: عربستان این روزها از هر فرصتی استفاده می کند تا بر این مساله تاکید کند که در تصمیم گیری هایش مستقل از آمریکا است و رویکردش درخصوص نزدیک شدن به ایران باثبات است. در این گزارش با اشاره به اظهارات عبدالعزیز

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت: عربستان این روزها از هر فرصتی استفاده می کند تا بر این مساله تاکید کند که در تصمیم گیری هایش مستقل از آمریکا است و رویکردش درخصوص نزدیک شدن به ایران باثبات است.
در این گزارش با اشاره به اظهارات عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان مبنی بر اینکه روزهای دهه هشتاد که عربستان نقش تولید کننده اصلی نفت را ایفا می کرد به پایان رسیده آمده است که عربستان سیاست خود را تغییر داده و تنها به دنبال تحقق منافع خود است و این مساله در تضاد با منافع آمریکا است.
در بخشی از این گزارش با اشاره به همکاری نفتی عربستان با روسیه در اوپک پلاس و کاهش تولید نفت عربستان آمده است که این موضوع به معنای «طلاق نفتی» ریاض با واشنگتن است.
در ادامه این گزارش تاکید شده است که نفت علیرغم اهمیت بسیار بالایی که دارد اما تنها حوزه‌ای نیست که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در خصوص آن از دستورات و دیکته های آمریکا نافرمانی می‌کند. اخیرا نشانه‌های و شاخص های این مساله بسیار زیاد شده است؛ بن سلمان همواره و با سرعت در حال حرکت به سوی ایجاد قواعد حکومتی فراتر از نیازهای امنیتی آمریکا است و گام های محکمی در این مسیر برداشته است که مهمترین آن ها توافق عربستان و ایران در پکن است و یکی از نتایج این موضوع پیدایش دوگانه سعودی – ایرانی به عنوان مرجع جایگزین به جای مرجعیت آمریکا در امور منطقه است.
در بخش دیگر این گزارش تاکید شده است: در سایه پیشرفت های محقق شده در روابط تهران و ریاض، مطرح شدن مجدد مساله میدان گازی الدره (آرش) میان ایران از یک طرف و عربستان و کویت از طرف دیگر ثابت کرد که عربستان به دنبال ایجاد مشکلات با تهران نیست، البته موضع عربستان مبنی بر لزوم مذاکره با تهران برای ترسیم مرزهای دریایی همسو با موضع کویت بود. موضع عربستان انتقاد شدید مخالفان سعودی مقیم غرب را به همراه داشت مبنی بر اینکه ریاض باید از تهران بخواهد که حفاری در این میدان را به طور فوری متوقف کند.
نویسنده آورده است: سلیقه مردم عادی عربستان به طور واضح و روشن همسو با سیاست ریاض در نزدیک شدن به تهران است و در واقع همه ملت های منطقه خواهان بهبود روابط ایران و عربستان هستند زیرا معتقدند که بیشتر مشکلات ساخته آمریکا است از سوی دیگر آمریکایی ها محبوبیت زیادی نزد سعودی ها ندارند.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.