تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
کد خبر : 14510

ضرورت راستی‌آزمایی در مذاکرات/بیانیه سپاه درباره حمله به موساد/مخالفت با نسخ قانون تغییر ساعت

ضرورت راستی‌آزمایی در مذاکرات/بیانیه سپاه درباره حمله به موساد/مخالفت با نسخ قانون تغییر ساعت

به گزارش ایسنا، تعلیق موقت گفت و گوی های ایران وعربستان از سوی کشورمان در صدر اخبار پرمخاطب امروز بود. در حالی که «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در حاشیه کنفرانس آنتالیا اعلام کرده بود که دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی روز چهارشنبه در بغداد برگزار خواهد شد، خبرهای رسیده حاکی از آن

به گزارش ایسنا، تعلیق موقت گفت و گوی های ایران وعربستان از سوی کشورمان در صدر اخبار پرمخاطب امروز بود.

در حالی که «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در حاشیه کنفرانس آنتالیا اعلام کرده بود که دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی روز چهارشنبه در بغداد برگزار خواهد شد، خبرهای رسیده حاکی از آن است که ایران به صورت یک طرفه این گفت‌وگوها را موقتا تعلیق کرده است.

اگرچه ایران تاکنون زمان مشخصی را برای پیگیری گفت‌وگوها با عربستان سعودی اعلام نکرده اما خبرهای غیر رسمی حاکی از این بود که برای برگزاری دور پنجم گفتگوها میان ایران و عربستان سعودی در روز چهارشنبه هفته جاری توافق شده است.

اهمیت موضوع راستی‌آزمایی برای ایران در جریان مذاکرات وین از دیگر موضوعات مورد توجه مخاطبان بود.

در همین رابطه سعید خطیب زاده در اظهاراتی با اشاره به تأکید ایران برای راستی آزمایی از این‌که آمریکا تحریم های ظالمانه خود علیه ایران را برداشته است، گفت: راستی آزمایی برای این است که ما مطمئن شویم که آمریکایی ها در عمل تحریم ها را برداشته اند و فقط روی کاغذ نبوده است. گفت وگوها و مباحث در موضوع راستی آزمایی رفت و برگشت‌هایی داشته و آن‌ها یک چیزهایی را قبول کردند، یک چیزهایش را ما دادیم و الان در نقطه‌ای هستیم که تقریبا مسائل مان در این حوزه حل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین افزود: هنوز توافقی نکرده ایم که جزئیات آن را بگوییم. تا روزی که توافق شود. وقتی توافق شد متن آن را بر روی سایت می گذاریم تا همه آن را ببینند.

یک کارشناس سیاسی حاضر در مذاکرات وین هم با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از آمریکا و سه کشور اروپایی طرف برجام، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان خواست تا دست از طولانی کردن روند مذاکرات وین بردارند.

سید محمد مرندی با تاکید بر اینکه متن مذاکرات هنوز نهایی نشده است، از طرف‌های اروپایی و آمریکا خواست تا از طولانی کردن روند رایزنی‌ها بپرهیزند.

در جلسه غیر علنی امروز مجلس شورای اسلامی هم که با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد، روند مذاکرات هسته ای و سفر اخیر رئیس کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تعدادی از نمایندگان نیز به اظهار نظر در این خصوص پرداختند.

روح الله متفکرآزاد عضو هیات رئیسه با اشاره به جزئیات این جلسه گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی گزارشی در خصوص تمام موضوعات مطروحه پیرامون مذاکرات هسته ای به نمایندگان مجلس ارائه کرد.

۱۶۰ نماینده مجلس هم در بیانیه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای خطاب به تیم مذاکره‌کننده تأکید کردند که اکنون که بحران اوکراین نیاز غرب را به عرصه انرژی ایران افزایش داده است، نباید بدون توجه به خواسته‌های به حق ایران، نیاز آمریکا به کاهش قیمت نفت تأمین شود.

عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه نیز در تحلیل خود درباره توقف مذاکرات وین با بیان این‌که باید برای ادامه روند مذاکرات وین منتظر باشیم تا گفت‌وگوها و مذاکرات روسیه و اوکراین به یک نتیجه‌ای برسد، گفت: با شرایط فعلی بعید است  آمریکایی‌ها کوتاه آیند و خواسته باشند امتیازی به روس‌ها دهند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

در صورت توافق افزایش و جهش در بودجه اقتصادی کشور را خواهیم داشت

سفر وزیر خارجه قطر به روسیه پس از گفت‌وگو با وزیران خارجه ایران و آمریکا

مذاکرات باید برای معیشت مردم آورده داشته باشد

***

نیمه شب شنبه، مناطقی در اقلیم کردستان از جمله اطراف کنسولگری در دست ساخت آمریکا در اربیل هدف حمله موشکی قرار گرفت. به گفته مقامات عراقی و آمریکایی این حملات تلفات جانی نداشت.

در همین رابطه روابط عمومی کل سپاه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی پاسخ نگذاردن جنایت ها و شرارت های این رژیم منحوس؛ شب گذشته “مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها” مورد هدف موشک های قدرتمند و نقطه زن “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی” قرار گرفت.

در این بیانیه تاکید شد: تکرار هر گونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.

همچنین شبکه لبنانی المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرد که در حمله به اربیل به واسطه موشک های بالستیک نقطه زن انجام شده است و پایگاه موساد را به طور دقیق هدف قرار داده است. در آن به هیچ مرکز عراقی یا آمریکایی حمله نشده است.

در پی طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور در گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،‌ دفتر مطالعات پژوهش های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با این موضوع مخالفت کرد.

در این گزارش آمده که صرفه‌جویی در مصرف انرژی اصلی‌ترین انگیزه برای اجرای طرح تغییر ساعت در کشورها بوده است. اما در سال‌های اخیر، آثار سوء تغییر ساعت بر سلامتی افراد جامعه در برخی از کشورهای اروپایی موجب شده تداوم اجرای این طرح با تردید مواجه شود.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یکشنبه) بیست و دوم اسفند ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.