تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر : 37568

شهرک صنعتی چاپ احداث می‌شود

شهرک صنعتی چاپ احداث می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا طاهری آشتیانی رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران امروز در نشست خبری گفت: بخش عمده‌ای اصحاب صنعت چاپ در تهران مستقر هستند بنابراین برای گسترش فعالیت نیاز به امکانات صنعتی داریم که بر همین اساس به دنبال احداث شهرک صنعتی چاپ هستیم تا فعالان حوزه چاپ که اغلب

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا طاهری آشتیانی رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران امروز در نشست خبری گفت: بخش عمده‌ای اصحاب صنعت چاپ در تهران مستقر هستند بنابراین برای گسترش فعالیت نیاز به امکانات صنعتی داریم که بر همین اساس به دنبال احداث شهرک صنعتی چاپ هستیم تا فعالان حوزه چاپ که اغلب در فضاهایی با ابعاد نامناسب و محروم از خدمات صنعتی مانند برق و… مشغول به کار هستند، بتوانند در یک شهرک تخصصی به فعالیت خود ادامه دهند. همچنین با تجدید یا تجمیع سرمایه گذاری می‌توانند صنف کاری خود را گسترش دهند.
وی افزود: در مذاکرات اولیه برای احداث شهرک صنعتی چاپ زمینی به ابعاد ۴۰۰ هکتار پیشنهاد شد که می‌تواند به ۱۶۰۰ هکتار نیز گسترش یابد. متولی نیز دفتر امور چاپ، شرکت شهرک‌های صنعتی وزارت صمت و شرکت تعاونی چاپخانه داران هستند.
طاهری در مورد اهداف احداث این شهرک گفت: ایجاد فضای مساعد برای ارتقا، تمرکز و تجمیع فعالیت‌ها، افزایش توانمندی واحدها و ارائه امکانات ساده‌تر، ارزان‌تر و پویاتر به واحدهای تولیدی از جمله اهداف تأسیس شهرک است. همچنین می‌توان با استفاده از طرفیت‌های گمرک در این شهرک، صادرات را نیز تسهیل کرد.
وی تصریح کرد: دست اندرکاران صنعت چاپ در حوزه نشر و بسته بندی و… می‌توانند در این شهرک مستقر شوند. اما به هر حال وقتی به مرحله سرمایه گذاری برسیم مدعوین و سهامداران و تمام کسانی که علاقمند به سرمایه گذاری جدید هستند می‌توانند در این شهرک حضور یابند.
رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران تاکید کرد: امیدواریم امسال با پی گیری امور مربوطه، به حداقل‌هایی از احداث شهرک صنعتی چاپ برسیم و کار را کلید بزنیم.
طاهری در ادامه با بیان اینکه بخشی از ماشین آلات و مواد اولیه از طریق واردات تأمین می‌شود که میزان دقیق آن مشخص نیست، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های صنایع چاپ تأمین مواد اولیه وارداتی است که تاکنون ارتباطات خوبی شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه بخشی از این مواد از چین وارد می‌شود، گفت: با توجه به تحریم‌ها امکان ورود مواد اولیه غیر چینی و غیرآسیایی وجود ندارد. در سال گذشته افزایش نرخ ارز باعث افزایش نرخ مرکب خارجی شد که مشکلاتی هم برای اعضای این صنف به دنبال داشت.
طاهری در ادامه با اشاره به مشکلات شرکت‌ها در تأمین نقدینگی، تصریح کرد: صنعت چاپ گسترده است و با توجه به مشکلات مربوط به تأمین نقدینگی، نیاز به دریافت تسهیلات دارد.
هیئت‌مدیره شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران با اشاره به سهم بالای شرکت‌های داخلی از بازار در برخی کالاها، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از چند صد پتروشیمی در حال احداث است. قرار بود خام فروشی نکنیم که رسیدیم به پتروشیمی، اما حالا پتروشیمی‌ها را عمدتاً خام می‌فروشیم، در حالی که این محصولات می‌تواند وارد حوزه بسته بندی شود، به ویژه در حوزه‌هایی که ظرفیت صادراتی دارند.
وی با بیان اینکه وضعیت صادرات حوزه بسته بندی را خوب توصیف کرد و گفت: اما در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، خشکبار، پروتئینی و غیره، سهم بخش بسته بندی بررسی نمی‌شود، این در حالی است که صادرکنندگان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند. بنابراین می‌توان برای فعالان حوزه چاپ که برای محصولات صادراتی ارزش افزوده ایجاد می‌کنند هم معافیت مالیاتی در نظر گرفت.
طاهری با بیان اینکه صادرات بستر توان کمی و کیفی تولید و تعاملات سیاسی نیاز دارد، تصریح کرد: به دلیل مسائل مرتبط با تحریم، در ۷۰ تا ۸۰ درصد کالاهای صادراتی در حوزه چاپ از ایران، مستندات صادرات، مبدا و محل دریافت پول تغییر می‌کند و به جای ایران جای دیگری ذکر می‌شود. بنابراین با این که کالا از ایران خریداری می‌شود، به نام کشور دیگری صادر می‌شود، چراکه خریدار نمی‌تواند از کشور ما خرید کند. اگر این موانع رفع شود، ظرفیت خالی برای صادرات قابل توجه خواهد بود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.