تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر : 12705

سه واکسن ایرانی در دسترس مردم است

سه واکسن ایرانی در دسترس مردم است

به گزارش خبرگزاری مهر، یونس پناهی، در برنامه در انتهای الوند شبکه دوم سیما، اظهار کرد: ما مؤسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی داریم که با محققان کل کشور ارتباط مستقیم داریم و بر اساس نیازهای کشور، موضوعات را فراخوان می‌کنیم و پژوهشگران بر اساس توانمندی‌ها با ما وارد قرارداد می‌شوند و نتایج این تحقیقات در

به گزارش خبرگزاری مهر، یونس پناهی، در برنامه در انتهای الوند شبکه دوم سیما، اظهار کرد: ما مؤسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی داریم که با محققان کل کشور ارتباط مستقیم داریم و بر اساس نیازهای کشور، موضوعات را فراخوان می‌کنیم و پژوهشگران بر اساس توانمندی‌ها با ما وارد قرارداد می‌شوند و نتایج این تحقیقات در اختیار حوزه سلامت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شروع این تحقیقات به مقاله می‌رسد و رویکرد ما فناوری است و فراخوان‌ها برای رسیدن به فناوری و محصول ارائه می‌شود. کرونا به رغم سختی‌ها و آسیب‌هایی که به حوزه سلامت زد به محققان فرصت داد تا توانمندی خود را بروز دهند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: ما در تشخیص کنترل و درمان بیماری‌های ناشی از کرونا تحقیق کردیم و واکسن یکی از نمادهای توانمندی در حوزه کرونا بود.

پناهی ادامه داد: ما در بیماری‌های عفونی به دنبال پیشگیری هستیم و واکسن عامل پیشگیری است.

وی توضیح داد: واکسن پلتفرم‌های مختلفی داشت از ضعیف کردن ویروس تا روش‌های دیگر. امروز در داخل پلتفرم مختلف واکسن کرونا را داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ۱۲ سال پیش دنبال واکسن آنفلوانزای نوترکیب بودیم و ساختار ما برای تبدیل دانش نو به محصول وجود نداشت اما امروز این اتفاق با فرمت سازمان غذا و دارو شکل می‌گیرد.

وی یادآور شد: در خصوص واکسن‌ها مطالعات داشتیم و سپس وارد فاز ۱ و ۲ و ۳ شدیم و امروز ۳ واکسن در چرخه درمان وجود دارد.

پناهی تصریح کرد: وزارت بهداشت در واکسن پیشرو نبود و تنها پاستور دنبال واکسن بود و بقیه خودجوش اقدام کردند و فخرا و برکت یا اسپایکوژن از این نوع واکسن‌ها بودند.

وی اظهار کرد: مردم و پژوهشگران وارد این بخش شدند و در حوزه واکسن پلتفرم‌های مختلف ایجاد شد.

پناهی گفت: واکسن برکت، اسپایکوژن، پاستوکووک در بازار هستند و نورا و فخرا نیز در فاز ۳ هستند و تا آخر سال مجوز انتشار می‌گیرند. رازی نیز یکی دیگر از این شرکت‌های تولید کننده واکسن است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: کووید ۱۹ وقتی یک تهدید شد همه به واکسن روی آوردند و واکسن‌های نوترکیب را خلق کردیم.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.