تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
کد خبر : 31023

سازمان اطلاعات هلند: مسکو و پکن می‌خواهند به هژمونی غرب پایان دهند

سازمان اطلاعات هلند: مسکو و پکن می‌خواهند به هژمونی غرب پایان دهند

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، سرویس اطلاعات و امنیت عمومی هلند در گزارش سالانه خود چین را “بزرگترین تهدید برای امنیت اقتصادی هلند” خواند. اریک آکربوم، مدیر کل سرویس اطلاعات و امنیت عمومی هلند، AIVD گفت که چین هلند را به عنوان کشوری مبتکر که فناوری جدید توسعه می‌دهد، هدف قرار داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، سرویس اطلاعات و امنیت عمومی هلند در گزارش سالانه خود چین را “بزرگترین تهدید برای امنیت اقتصادی هلند” خواند.
اریک آکربوم، مدیر کل سرویس اطلاعات و امنیت عمومی هلند، AIVD گفت که چین هلند را به عنوان کشوری مبتکر که فناوری جدید توسعه می‌دهد، هدف قرار داده است.
او به آسوشیتدپرس گفت: ما می بینیم که هر روز سعی می‌کنند آن را از هلند بدزدند. چینی‌ها از سایبر به عنوان یک سلاح، از سایبر به عنوان راهی برای جاسوسی استفاده می‌کنند، اما همچنین افرادی را به سمت ما می‌فرستند – دانشجویان و همچنین افراد علمی از هر نوع که مخصوصاً دانش را از مکان‌های بسیار آسیب‌پذیر سرقت کنند.
هلند در اوایل سال جاری اعلام کرد که قصد دارد محدودیت‌های بیشتری بر صادرات ماشین‌هایی که تراشه‌های پردازشگر پیشرفته تولید می‌کنند اعمال کند. هلندی ها به تلاش ایالات متحده ملحق شدند که هدف آن محدود کردن دسترسی چین به مواد مورد استفاده در ساخت چنین تراشه‌هایی است، زیرا این نگرانی وجود دارد که از آنها در سلاح ها، نقض حقوق یا بهبود سرعت و دقت لجستیک نظامی استفاده شود.
چین از این اقدامات به عنوان نقض اصول بازار در تجارت بین المللی انتقاد کرده است.
آکربوم تهدیدهای همپوشانی را از تروریسم، افراط گرایی، حملات سایبری، جاسوسی، نفوذ مخفی و خرابکاری تا جنایت سازمان یافته که حاکمیت قانون را تضعیف می کند، برجسته کرد. جنگی که با حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته آغاز شد، اوضاع را تشدید کرد. تحریم‌های واردات انرژی روسیه به کمبود گاز منجر شد و باعث افزایش تورم شد. این به نوبه خود منجر به افزایش تئوری‌های توطئه و سایر تهدیدها شد. «در نتیجه، تقویت‌کنندگان افراط‌گرا در هلند بار دیگر این فرصت را پیدا کردند تا پس از بحران کرونا، تئوری‌های توطئه درباره «نخبگان شیطانی» را منتشر کنند. گاهی اوقات کشورهایی مانند روسیه از ناآرامی های غرب برای ایجاد مخفیانه تضادها در جامعه استفاده می کنند.
این آژانس همچنین گفت که روسیه مدت‌هاست که به طور فعال در تلاش برای سرقت اسرار از هلند و سایر متحدان اروپایی و ناتو بوده است. این گزارش بر دخالت آژانس در سال گذشته در اخراج ۱۷ دیپلمات روسی از هلند که مظنون به جاسوسی بودند، و افشای نقاب یک عامل روسی که تلاش کرد به دادگاه بین‌المللی کیفری مستقر در لاهه نفوذ کند، تاکید کرد.
این آژانس به حمله سایبری گسترده‌ای که آلبانی عضو ناتو را در سال گذشته هدف قرار داد به عنوان نمونه‌ای از “تهدید عظیمی که اکنون از کشورهای دارای برنامه حمله سایبری سرچشمه می‌گیرد” اشاره کرد.
این سرویس همچنین خاطرنشان کرد که “نفرت، یهود ستیزی و تئوری های توطئه در هلند گسترش یافته است” و گفت که “از تبدیل شدن تهدیدهای ملموس در داخل هلند به واقعیت جلوگیری می کند.”
بر اساس گزارش سالانه ۲۰۲۲ سرویس اطلاعات و امنیت عمومی هلند (AIVD) درگیری اوکراین واقعاً در مورد رویارویی بیشتر بین غرب و روسیه است و چین چالشی برای نظم جهانی مبتنی بر ارزش های غربی است.
این گزارش که این هفته منتشر شد، ادعا می‌کند که روسیه خود را «نه تنها در جنگ با اوکراین، بلکه در جنگ با غرب» می‌بیند، در حالی که غرب این درگیری را «همچنین درباره هنجارها، ارزش‌ها، آزادی و رفاه» و بیش از یک درگیری نظامی بین دو کشور، عنوان می‌کند.
جنگ در اوکراین به طور ناگهانی تحولاتی را که برای مدت طولانی در جهان در جریان بوده است، تسریع کرد، روابط بین گروه‌هایی از کشورها را تغییر داد و می‌تواند بر نحوه تعامل کشورها با یکدیگر تأثیر بگذارد.
این سازمان گفته است، از دیدگاه مسکو، مناقشه گسترده‌تر «درباره روابط ژئوپلیتیکی در جهان» است.
این آژانس ادعا کرد که روسیه معتقد است که این یک درگیری وجودی است و در تلاش است تا دموکراسی‌های غربی را تضعیف کند.
نبرد در اوکراین همچنین بر خطوط گسست در جهان که قبلاً ظاهر شده بودند، به ویژه گسست بین ایالات متحده و چین فشار آورد. رقابت اقتصادی و ژئوپلیتیکی آنها، کشورهای بیشتری را مجبور به انتخاب طرف‌ها کرده است
سرویس امنیتی هلند مدعی شد که چین به دنبال جایگزینی «نظم بین‌المللی مبتنی بر ارزش‌های غربی» با نظم جهانی است که در آن پکن در صدر قرار دارد.
یافته‌های  این نهاد در حالی است که دولت نخست وزیر مارک روته برنامه‌هایی را برای محدود کردن صادرات تجهیزات تولید نیمه هادی به چین اعلام کرد. آمریکا ماه‌هاست که هلند را برای انجام این کار تحت فشار قرار داده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.