تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر : 43459

رفع تداخلات اراضی باید در سال ۱۴۰۲ به پایان برسد

رفع تداخلات اراضی باید در سال ۱۴۰۲ به پایان برسد

به گزارش خبرنگار مهر، جمعیت جهان رو به افزایش است پیش بینی می‌شود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۹ میلیارد نفر برسد. پیشرفت علم پزشکی و افزایش امید به زندگی عمر انسان را نسبت به یک قرن پیش افزایش داده است. کره زمین به عنوان بستری برای نشو و نمای موجودات

به گزارش خبرنگار مهر، جمعیت جهان رو به افزایش است پیش بینی می‌شود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۹ میلیارد نفر برسد. پیشرفت علم پزشکی و افزایش امید به زندگی عمر انسان را نسبت به یک قرن پیش افزایش داده است. کره زمین به عنوان بستری برای نشو و نمای موجودات زنده از جمله انسان باید در شرایطی قرار داشته باشد تا حیات تضمین شود. خاک و آب دو منبع مهم برای ادامه زندگی روی کره زمین است.
گسترش فرسایش خاک اهمیت سلامت آن را برجسته کرده است. به گفته دانشمندان یک قاشق چای‌خوری محتوی خاک سالم دارای اجزای زنده بیشتری از تعداد افراد جمعیت روی کره زمین است. خاک بیش از ۲۵ درصد از تنوع زیستی را در خود جای داده و تخمین زده شده که حدود ۹۰ درصد موجودات زنده بخشی از حیات خود را در خاک می‌گذرانند؛ علاوه بر اینکه هر یک درصد افزایش در ماده آلی خاک باعث ذخیره ۱۵۰ هزار لیتر آب در هر هکتار خاک می‌شود.
حفظ و حفاظت از خاک برای حیات موجودات اصلی اساسی است؛ به ویژه این مساله در خصوص اراضی کشاورزی الزام است. افزایش جمعیت کشور و نیاز آنها به مسکن سبب شده تا حراست از زمین‌های کشاورزی با تهدیدهایی مواجه باشد. ویلاسازی بخشی از اراضی کشاورزی را بلعیده است. داشتن محلی برای اسکان بدون غذا مرگ را به دنبال دارد. اگرچه فعالیت عمرانی از جمله ساخت جاده، مترو، هتل، مسکن و…. ضرورت زندگی امروز بشر است اما این امر باید با کمترین آسیب به اراضی کشاورزی، آثار باستانی، جنگل‌ها و… باشد.
قانون حفاظت خاک در ایران سال ۱۳۹۸ ابلاغ شد تا حراست از خاک به طور جدی تر دنبال شود. در این راستا رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: باید اراضی مرغوب کشاورزی که تأمین کننده امنیت غذایی کشور است را حفظ و صیانت کرد. به گزارش سازمان امور اراضی کشور، رضا افلاطونی در سی و نهمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی با تاکید بر حفظ اراضی کشاورزی، گفت: در تخصیص زمین برای احداث منازل مسکونی، گلخانه‌ها و دامداری‌ها باید به موضوع آمایش سرزمین توجه شود و اراضی درجه یک و دو و مرغوب کشاورزی نباید برای این منظور تخصیص یابد، اراضی مرغوب کشاورزی امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند و باید از آن محافظت کرد.
وی با اشاره به حدنگاری زمین‌های کشاورزی ادامه داد: رفع تداخلات اراضی باید در سال ۱۴۰۲ به پایان برسد که در این راستا همه اقدامات لازم در استان‌ها انجام شده است. در همه استان‌ها هماهنگی‌های لازم برای برون‌سپاری وظایف غیر حاکمیتی مانند نظارت بر واگذاری اراضی و نظارت‌های تبصره یک ماده ۴ به بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی باید انجام شود.
وی اضافه کرد: سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی خرید خدمات به جای خرید کالا است و به همین منظور امکان برون‌سپاری وظایف غیر حاکمیتی فراهم و شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های لازم ابلاغ و اعتبارات مورد نیاز این امر تأمین شده است.
رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: هماهنگی‌های لازم با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و سازمان نقشه‌برداری کشور انجام شده است تا عکس‌های هوایی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ برای استان‌ها تأمین شود تا بتوانیم رفع تداخلات را به‌موقع انجام دهیم. انتظار داریم تا سامانه‌های موجود در سازمان امور اراضی به سامانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک متصل شود و فرایند کار به صورت سامانه‌ای و الکترونیکی انجام شود. همچنین استعلام بین امور اراضی و منابع طبیعی در موضوع تخصیص در استان‌ها باید به صورت سامانه‌ای باشد و استعلام به‌صورت سنتی به هیچ وجه انجام نشود.
افلاطونی تاکید کرد: اراضی کشاورزی شمال کشور که جز مرغوب‌ترین اراضی کشور محسوب می‌شود باید به درستی محافظت شود و نباید اجازه احداث ویلا در این اراضی صادر شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.