تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
کد خبر : 41398

رسانه عبری: واقعیت درگیری‌های غزه بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که نتانیاهو نشان می‌دهد

رسانه عبری: واقعیت درگیری‌های غزه بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که نتانیاهو نشان می‌دهد

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، آموس هرئیل، تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت امروز چهارشنبه در تحلیلی که در بخشی از آن به اطلاعات فرماندهان ارتش استناد کرده است، نوشت: بخشی از موفقیت‌هایی که اسرائیل از آن صحبت می‌کند احتمالا ناشی از تلاش‌های جنبش حماس برای حفظ قدرتش برای مراحل آتی جنگ است. داده‌های

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، آموس هرئیل، تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت امروز چهارشنبه در تحلیلی که در بخشی از آن به اطلاعات فرماندهان ارتش استناد کرده است، نوشت: بخشی از موفقیت‌هایی که اسرائیل از آن صحبت می‌کند احتمالا ناشی از تلاش‌های جنبش حماس برای حفظ قدرتش برای مراحل آتی جنگ است. داده‌های اطلاعاتی که اسرائیل درباره تونل‌های حماس در غزه جمع آوری کرده است، تعداد واقعی و سطح پیشرفت و حتی پیچیدگی‌های آن را نشان نمی‌دهد. بخش اساسی از تحقق پیروزی به مسئله تونل‌ها بستگی دارد. به تدریج برای ارتش اسرائیل روشن شده است که چیزی که سازمان اطلاعات درباره تونل‌های دفاعی حماس می‌داند، شامل پیچیدگی‌ها و میزان اهمیت و سطح پیشرفت آن نیست؛ تونل‌هایی که چه بسا در جهان یکی از بزرگترین‌ها در نوع خود باشند.
به گفته مسئولان اطلاعاتی در غرب و اراضی اشغالی، فرماندهی و شاخه نظامی حماس امکاناتی را ایجاد کرده‌اند که به آنها اجازه ماندن در تونل‌ها برای چندین ماه را می‌دهد.
این نویسنده به اظهارات یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اشاره کرد که مدعی بود این رژیم توانایی‌های تکنولوژیک جدیدی را برای نابودی تونل‌های حماس ارتقا داده است.
هرئیل به نقل از افسرانی در ارتش رژیم صهیونیستی که جنگ در غزه را اداره می‌کنند و مسئولان دیگر ستاد ارتش گفت: واقعیت جنگ بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که نشان داده می‌شود اما فرماندهان ارتش راضی هستند و از سطح بالای قدرت نیروی زمینی در هفته دوم جنگ  خوشحال هستند. آنها اراده و روحیه جنگی سربازان و همکاری میان نیروی هوایی و طرف‌های اطلاعاتی را خوب ارزیابی کرده‌اند اما همچنان سوالاتی درباره میزان آمادگی حماس برای ادامه جنگ وجود دارد.
این روزنامه نوشت، با توجه به اینکه نیروهای ارتش شهر غزه را محاصره کرده و در ورودی‌های جنوبی و غربی آن پیش می‌روند، دوشنبه جنگ شدیدتر بود. همچنان این رویکرد وجود دارد که حماس در برخی از اماکن نیروهای خود را در تونل‌ها در زیر زمین حفظ می‌کند و گروه‌های کوچکی از نیروهای خود را به رویارویی با نیروهای بزرگ ارتش رژیم صهیونیستی می‌فرستد و بیشتر بر شلیک موشک‌ها از مسافت نزدیک و بمب گذاری در مسیر تانک‌ها و نفربرهای زرهی متمرکز است. شاید حماس می‌خواهد با این روش بیشتر نیروهای خود را حفظ کند. مخالفت جنبش حماس در این مرحله با هرگونه مذاکرات عملی درباره آزادی تعداد بیشتری از اسرای اسرائیلی احتمالا نشان می‌دهد که فرماندهی حماس در حال حاضر وضعیت را وخیم نمی‌بیند.
هرئیل گفت: روز گذشته شاهد کاهش میزان شلیک موشک‌ها به سمت تل آویو بودیم و این مسئله دو دلیل دارد؛ یکی اینکه در سایه حملات ارتش شلیک موشک‌ها از شمال برای حماس دشوار است و دوم اینکه حماس مایل است موشک‌های میان برد را برای مراحل آتی جنگ بگذارد.
این نویسنده گفت، مدت زمان جنگ با این حجم از نیرو احتمالا زیاد طول نکشد. آمریکا که از عملیات ارتش برای شکست حماس حمایت می‌کند برای تحقق آتش‌بس‌های انسانی طولانی‌تر فشار می‌آورد و اشاره می‌کند که در آینده نزدیک باید شکل جنگ تغییر کند.
فرماندهی جنوبی در ارتش رژیم صهیونیستی خواهان چندین ماه زمان برای تکمیل عملیات از بین بردن حماس به ویژه در شمال غزه است.
هرئیل درباره شرایط بعد از جنگ گفت: جواب‌های واضحی درباره این مرحله وجود ندارد. تفکر رایج ارتش این است که می‌توان قدرت نظامی و سازمانی حماس را از بین برد اما به طور کلی نمی‌توان آن را نابود کرد چرا که نمی‌توان یک تفکر یا ایدئولوژی را از بین برد. در نتیجه تفکر رایج ادامه حملات گسترده علیه حماس است که در نهایت منجر به تغییر می‌شود. فشار روز افزون بر حماس در شمال نوار غزه و از بین بردن قدرت‌های نظامی آن حل و فصلی را در آینده محقق خواهد کرد که گروه‌های عربی و بین‌المللی در آن شرکت خواهند کرد و براساس آن حماس از صحنه سیاسی فلسطین اخراج می‌شود.
این تحلیلگر گفت: این طرح تا حدی مبهم و پر از سؤال به ویژه درباره مراحل آتی است اما حداقل به بررسی سوالات درباره مابعد جنگ می‌پردازد. در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خشم آمریکایی‌ها را برمی‌انگیزد از صحبت کردن با آنها درباره وضعیت نهایی نیز خودداری می‌کند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.