تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر : 41805

دیپلمات پیشین مصری: تداوم دیدارها میان مسئولان ایران و مصر امری مهم است

دیپلمات پیشین مصری: تداوم دیدارها میان مسئولان ایران و مصر امری مهم است

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، «جمال بیومی» دستیار وزیر خارجه پیشین مصر در اظهاراتی گفت که حفظ دیدارهای مداوم و پیوسته میان مسئولان ایرانی و مصری امری مهم است زیرا تداوم دیدارها، تفاهم‌های مشترک را تقویت و فرصت بالا بردن سطح دیدارها که اخیرا به سطح ریاست جمهوری رسیده است را فراهم

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، «جمال بیومی» دستیار وزیر خارجه پیشین مصر در اظهاراتی گفت که حفظ دیدارهای مداوم و پیوسته میان مسئولان ایرانی و مصری امری مهم است زیرا تداوم دیدارها، تفاهم‌های مشترک را تقویت و فرصت بالا بردن سطح دیدارها که اخیرا به سطح ریاست جمهوری رسیده است را فراهم می‌کند.
وی در گفت وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط تاکید کرد که این مساله زمینه گسترش روابط دوجانبه را فراهم می‌کند.
«سید ابراهیم رئیسی» بعد از ظهر شنبه در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض ، در دیدار «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با تاکید بر ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با کشور دوست مصر ندارد.
رئیس‌جمهور برگزاری نشست صلح در قاهره را ابتکاری مثبت توصیف کرد که کشورهای غربی مانع به نتیجه رسیدن آن شدند و افزود: نشست صلح قاهره می‌توانست نقطه عطفی در پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها در قتل‌عام زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه غزه باشد، اما کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی همانگونه که اجازه ندادند شورای امنیت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اقدام موثری در توقف این جنایات انجام دهند، مانع ثمربخشی این نشست نیز شدند.
رئیسی با بیان اینکه انتظار عمومی این است که گذرگاه رفح گشوده شود تا مساعدت‌های جهانی به سمت غزه سرازیر شود، اظهار داشت: بر همگان آشکار است که این آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع گشوده شدن گذرگاه رفح برای امدادرسانی به مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه هستند، اما بالاخره باید بر این مانع‌تراشی‌ها غلبه کرد.
«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان اینکه اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است، گفت: برای این امر وزرای مربوطه را مأمور کرده‌ایم تا پیگیر روابط عمیق بین دو کشور باشند. در مورد فلسطین، مصر کشوری است که بیش از دیگران از پیامدهای این موضوع آسیب دیده است.
بیومی، دیپلمات پیشین مصری خاطرنشان کرد: قاهره در مساله مدیریت روابط خود با قدرت‌های منطقه‌ای خط‌مشی عقلانی و آرام را درپیش گرفته است و خواستار گسترش روابط خود بر اساس تفاهم‌های عمیق در مورد پرونده هایی است که بر سر آن ها با طرف‌های دیگر اختلاف‌نظر دارد.
او با استناد به مراحل بازگشت روابط مصر و ترکیه گفت: عضویت ایران و مصر در گروه بریکس می‌تواند یکی از چارچوب‌های مهم در راستای پیشرفت روابط تهران و قاهره در آینده به‌ویژه در زمینه اقتصادی باشد زیرا این امر در مرحله کنونی در اولویت قرار دارد.
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا در مورد دیدار اخیر روسای جمهور ایران و مصر در ریاض گفت: دیدار انجام شده نشست مهمی بود و درواقع  یک رخداد مهم در روند مناسبات سیاسی میان دو کشور بود که مورد توجه جهانی نیز قرار گرفت.
کنعانی با بیان اینکه ما ارزیابی مثبتی از دیدار  انجام شده داریم، گفت: در این دیدار گفت‌وگوهای خوبی در مورد موضوع فلسطین، توسعه مناسبات دو کشور و  برخی دیگر از مسائل منطقه انجام شد.  سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در این جلسه مقرر شد که وزیران امور خارجه دو کشور به دیدارها و برداشتن گام‌های متقابل در مسیر تقویت همکاری‌ها مبادرت کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: ارتقای مناسبات بین ایران و مصر به نفع دو کشور و جهان اسلام است.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.