تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر : 41866

دیدار رهبران ژاپن و چین در سان فرانسیسکو

دیدار رهبران ژاپن و چین در سان فرانسیسکو

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در مذاکرات رو در رو که در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در سان فرانسیسکوی آمریکا برگزار شد،‌ درباره چند مساله از جمله ممنوعیتی که پکن بر شیلات ژاپن اعمال کرد و پرونده یک تاجر

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در مذاکرات رو در رو که در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در سان فرانسیسکوی آمریکا برگزار شد،‌ درباره چند مساله از جمله ممنوعیتی که پکن بر شیلات ژاپن اعمال کرد و پرونده یک تاجر ژاپنی بازداشت شده در چین گفت‌وگو کردند.
شی جینپینگ در دیدارش با کیشیدا که با حضور هیأت‌های همراه دو رهبر برگزار شد، گفت:‌ «دو کشور باید متمرکز بر منافع مشترک بوده و بر روابط استراتژیک خود که سودمند برای دو طرف باشد تاکید مجدد کرده و به آن معنای جدیدی بدهند.»
ژاپن و چین در سال ۲۰۰۸ نیز در یک بیانیه مشترک بر سر پیگیری «روابط سودمند برای دو طرف بر پایه منافع استراتژیک مشترک» با محور تضمین تعاملات مکرر رهبرانشان بر سر مسائلی همچون امنیت توافق کردند.
اما دو کشور در سال‌های اخیر بعد از اختلافاتشان بر سر مسائلی همچون مناقشات ارضی، تنش‌های تجاری و همین طور مساله تایوان کمتر از این عبارات استفاده کرده بودند.
کیشیدا در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از مذاکرات با شی جینپینگ گفت، دو طرف بر تعهد خود به روابط تاکید مجدد کردند.
او بیان کرد: «دیدگاه مشترک ما این است که به ارتباط نزدیک در سطوح مختلف از جمله در سطح رهبری ادامه دهیم.»
جدیدترین چالش در روابط چین و ژاپن مربوط به ممنوعیتی است که پکن بر واردات محصولات شیلات ژاپن در واکنش به تصمیم توکیو برای رها کردن پساب تصفیه شده نیروگاه هسته‌ای تخریب شده فوکوشیما در دریا اعمال کرد.
کیشیدا بیان کرد، قویا از شی جینپینگ خواست این ممنوعیت را لغو کند و تاجر ژاپنی که بازداشتش ضربه بدی به روابط اقتصادی نزدیک دو کشور زد، آزاد کند.
نشست رهبران چین و توکیو بعد از نشست مهم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و همتای چینی او برگزار شد؛ نشستی که در جریانش واشنگتن و پکن بر سر گشایش یک خط تلفن مستقیم ریاست جمهوری و از سرگیری ارتباط ارتش‌های دو کشور توافق کردند.
کیشیدا همچنین نشستی با بایدن در سان فرانسیسکو داشت که به نوشته رویترز، دو طرف در جریان آن بر سر مسائلی شامل «چالش‌های مشترک» دو کشور با چین گفت‌وگو کردند.
کیشیدا از سوی دیگر در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه نشستی هم با یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبیبرگزار کرد که در واقع هفتمین نشست آنها در سال جاری میلادی محسوب می‌شد. دو طرف در این دیدار متعهد به تعمیق همکاری و بحث بر سر نگرانی‌های مشترک همچون آزمایش‌های موشکی کره شمالی شدند.
روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی و نخست وزیر ژاپن روز پنجشنبه یک نشست سه جانبه مختصر نیز برگزار کردند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.