تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
کد خبر : 45084

دوزینگ پمپ چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

دوزینگ پمپ چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟
درمورد دوزینگ پمپ ها و حتی نحوه کار و عملکرد دوزینگ پمپ های اطلاعی ندارید در این مطلب آموزشی درمورد اینکه دوزینگ پمپ چیست و عملکرد آن به چه صورت است توضیح داده ایم.

پمپ اندازه گیری یک پمپ حجم کوچک قابل کنترل است که برای تزریق مواد شیمیایی با ویسکوزیته متفاوت استفاده می شود. این پمپ ها معمولاً به عنوان پمپ های اندازه گیری نیز شناخته می شوند. زیرا مقدار مشخصی مایع را پمپاژ می کنند.

به گزارش برگزیده ها این نوع پمپ بیشتر از پلاستیک، ترموپلاستیک یا فولاد ضد زنگ ساخته می شود. دارای سوراخ های نصب و لوازم جانبی مانند مکش، لوله خروجی و اتصالات هستند. علاوه بر این، اکثر آنها دارای یک کنترلر الکترونیکی هستند که جریان مایع را کنترل و تنظیم می کند.

در این مقاله علاوه بر معرفی پمپ اندازه گیری، در مورد محدوده دبی و فشار در پمپ اندازه گیری، عملکرد پمپ های اندازه گیری در صنعت را نیز بررسی و تحلیل می کنیم. همچنین درصورتی که تمایل دارید درمورد کاربرد های دوزینگ پمپ در صنایع مختلف هم آشنا شوید،مجموعه صنعت پلاس در مقاله کاربرد دوزینگ پمپ به به توضیح کاربرد دوزینگ پمپ در صنعت و نقش اصلی آن افزایش کارایی و کاهش ضایعات مواد است و شما می توانید از این اطلاعات بهره مند شوید.

محدوده دبی و فشار در دوزینگ پمپ

به طور معمول دبی این پمپ ها بین ۱ تا ۱۰۰۰۰ لیتر در دقیقه و فشار کاری بین ۱۰ تا ۲۰۰۰ بار متغیر است. میزان جریان را می توان به صورت دستی یا خودکار تنظیم کرد و می توان آن را از صفر تا حداکثر مقدار ممکن تنظیم کرد. با این حال، دقت عملکرد آنها ممکن است به دلیل دقت ساخت متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر دقت یک پمپ اندازه گیری توسط سازنده ۱٪ اعلام شود، به این معنی است که در هر نقطه بین ۱ تا ۱۰۰٪ دبی، دقت پمپ اندازه گیری یکسان خواهد بود.

 UdvIxDQ8lBIM.png

ساختار دستگاه دوزینگ پمپ به چه صورت است؟

  • نیروی محرکه: در بیشتر موارد از یک موتور الکتریکی AC برای تامین نیروی محرکه پمپ دوز استفاده می شود. در موارد خاص می توان از الکتروموتورهای دور متغیر، موتورهای پنوماتیک یا هیدرولیک نیز استفاده کرد.
  • مکانیسم حرکت: حرکت چرخشی میل لنگ در این پمپ ها به حرکت رفت و برگشتی پیستون تبدیل می شود. این حرکت باعث تراکم در فاز رو به جلو پیستون و انبساط در فاز برگشت پیستون می شود.
  • تنظیم جریان: تنظیم جریان در پمپ های اندازه گیری با تغییر طول ضربه موثر یا تغییر سرعت کورس انجام می شود. اکثر پمپ های اندازه گیری از پیچ میکرومتر برای تنظیم دبی استفاده می کنند. علاوه بر این، می توانید از محرک های پنوماتیک یا الکترونیکی استفاده کنید که با دریافت سیگنال از سیستم، جریان را به طور خودکار تنظیم می کنند.
  • گذر مایع: طراحی گذر مایع در پمپ های اندازه گیری با توجه به ویژگی های مایع و شرایط کار انجام می شود. عواملی مانند دما، ویسکوزیته سیال، خورندگی سیال، سرعت جریان و غیره. در طراحی این گذر موثر هستند.

13

عملکرد و نحوه کار دوزینگ پمپ صنعتی

سیستم پمپ و مواد:

  • پمپ دوز: این پمپ با استفاده از مکانیزم دقیق، مواد را از مخزن به سیستم منتقل می کند.
  • مواد قابل دوز: مواد مایعی که باید توزیع شوند معمولاً در یک ظرف مخصوص قرار می گیرند.

سیستم کنترل:

  • کنترل دقیق دوز: پمپ‌های دوز دارای سیستم‌های کنترلی پیشرفته‌ای هستند که با استفاده از حسگرها و الگوریتم‌های هوشمند دقیقاً تعیین می‌کنند که چه مقدار ماده باید دوز شود.
  • تنظیم حجم: با استفاده از این سیستم کنترل می توان حجم دقیق ماده مایعی که به فرآیند دوز می شود را تنظیم کرد.

مکانیزم دوزینگ:

  • پمپ پریستالتیک: این نوع پمپ از یک لوله انعطاف پذیر تشکیل شده است که توسط یک سری غلتک یا نازل فشرده می شود. این فشار باعث می شود که مایع در داخل لوله جابجا شده و دقیقاً به فرآیند تزریق شود.
  • پمپ دیافراگمی: در این نوع پمپ، دیافراگم یا غشاء متوالی فشار و فشاری را در داخل حجم مشخصی ایجاد می کند که سیال را به فرآیند منتقل می کند.

الکترونیک و سنسورها:

  • سیستم کنترل الکترونیکی: برای کنترل دقیق و تنظیم پارامترهای عملکرد پمپ.
  • حسگرها: برای اندازه گیری و کنترل عواملی مانند فشار، دما و چگالی مواد.
  • سیستم انتقال: برای انتقال دقیق مایع از پمپ به فرآیند مورد نظر.

امکانات اضافی:

  • سیستم هوشمند: برخی از پمپ های دوزینگ دارای سیستم های هوشمند هستند که از طریق آنها می توان بهبود فرآیند خودکار را پیاده سازی کرد.
  • نمایشگرها و رابط های کاربری: برای مشاهده و کنترل آسان تنظیمات و عملکرد پمپ.

نتیجه‌گیری

پمپ های اندازه گیری صنعتی با دقت بالا، مقاومت شیمیایی و قابلیت تنظیم حجم به بهینه سازی فرآیندها در صنایع شیمیایی، دارویی، پتروشیمی، آبرسانی و فاضلاب، مواد غذایی و سایر صنایع کمک می کند. این ابزارها نه تنها به کاهش ضایعات و هزینه ها کمک می کنند، بلکه نقش مهمی در بهبود کیفیت و کارایی فرآیندهای صنعتی دارند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.