تاریخ انتشار : شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
کد خبر : 39102

دسترسی عادلانه به دارو و تجهیزات پزشکی از اهداف اصلی گروه ۵ است

دسترسی عادلانه به دارو و تجهیزات پزشکی از اهداف اصلی گروه ۵ است

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین اجلاس تخصصی کشورهای عضو گروه پنج با عنوان «دیپلماسی سلامت؛ نظام‌های دارو و تجهیزات پزشکی» در تالار شهید سلیمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برگزاری این اجلاس را در هفته وحدت و در آستانه سالروز

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین اجلاس تخصصی کشورهای عضو گروه پنج با عنوان «دیپلماسی سلامت؛ نظام‌های دارو و تجهیزات پزشکی» در تالار شهید سلیمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برگزاری این اجلاس را در هفته وحدت و در آستانه سالروز ولادت پیامبر اسلام (ص) که بهترین خلق خداست، به فال نیک می گیریم.
وی افزود: امروزه دیپلماسی سلامت، نقطه اشتراک دیپلماسی در تمام کشورهاست که می تواند در منطقه بین همسایگان و کشورهای دوست موجب توسعه همکاری های همه جانبه شود.
وی با بیان این که در این نشست در ارتباط با غذا، دارو و تجهیزات پزشکی تبادل نظر خواهیم کرد، اظهار داشت: کشورهای گروه پنج باید به سمتی بروند که ضمن پذیرش تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی یکدیگر، در جهت ایجاد بازار مشترکی از تولیدات سلامت برای رفع نیازهای مردم و تامین نیازمندی های منطقه در حوزه سلامت، گام بردارند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: کارهای گروهی که در سه اجلاس قبلی بین کشورهای گروه پنج انجام شده است نشان دهنده حُسن همکاری‌های این کشورها در حوزه های مختلف نظام سلامت است. در اجلاس پیشین شاهد تصمیمات خوبی در ارتباط با انتقال خون بین کشورهای گروه پنج بودیم و امیدواریم در این اجلاس نیز به توافقات خوبی در زمینه های دارو و تجهیزات پزشکی نائل شویم.
سلامت زنان، موضوع اجلاس آینده گروه ۵
عین‌اللهی با بیان این که اجلاس آینده گروه پنج به «سلامت زنان» اختصاص خواهد داشت، گفت: در اجلاس آینده که با حضور همسر رییس جمهور ایران برگزار می شود در ارتباط با «سلامت زنان» تبادل نظر خواهیم کرد.
وی با اشاره به این که امکان همکاری های مختلفی در حوزه سلامت بین کشورهای منطقه وجود دارد، اضافه کرد: ما می توانیم در حوزه های تحقیقاتی، انتشارات علمی، همکاری های آموزشی، درمانی، پرستاری، دندانپزشکی، سلامت روان و بخش های بسیار دیگری در حوزه سلامت با یکدیگر همکاری مشترک داشته باشیم.
وزیر بهداشت اظهار کرد: ایران در ۴۴ سال گذشته همواره تحت شدیدترین تحریم ها قرار داشته ولی همانطور که در نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته «ایران فارما» ملاحظه کردید با وجود این تحریم ها پیشرفت های زیادی در حوزه تولید مواد اولیه دارویی، دارو و تجهیزات پزشکی داشته و امروزه بیش از ۹۷ درصد نیاز دارویی و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی پیشرفته خود را به صورت خودکفا در داخل تولید می کند.
عین‌اللهی با بیان این که اگر همکاری‌های بیشتری بین کشورهای همسایه وجود داشته باشد می توانیم تولیدات را ارتقا دهیم، افزود: ایران آماده مشارکت اقتصادی با کشورهای منطقه در حوزه سلامت است. ما قادریم به صورت مشترک تولیدات زیادی در حوزه سلامت داشته باشیم و خودمان نیاز منطقه را در این حوزه تامین کنیم.
وی با تاکید بر این که هدف اصلی ما دسترسی عادلانه به دارو، تجهیزات پزشکی و توسعه سلامت مردم منطقه است، گفت: مردم منطقه حق دارند از سلامت برخوردار باشند. در همه‌گیری کرونا ثابت شد بیماری محدود به یک کشور نیست و ما بدون همکاری با هم به موفقیت نمی‌رسیم. سلامت در سایه همکاری با یکدیگر ایجاد می‌شود و گروه پنج تبلور این همکاری‌ها برای ایجاد سلامت بین تمام کشورهای منطقه است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان با اشاره به این که کشورهای گروه پنج باید قوانین و مقررات خود در رابطه با تولید و توزیع دارو را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، گفت: ما امروز قادریم با تولید داروهای پیشرفته های‌تک و بهره‌گیری از دستاوردهای زیست فناوری و نانو فناوری، مشکلات مربوط به بیماری ها را در منطقه خودمان مرتفع کنیم.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، عین‌اللهی ضمن اظهار امیدواری از این که جلسات گروه پنج کاربردی باشد و نتایج آن در فرآیندهای اجرایی دیده شود، خاطرنشان کرد: اینجانب هفته آینده عازم قاهره خواهم شد و در دیدار با وزرای بهداشت کشورهای گروه پنج پیگیر نتایج اجلاس امروز خواهم بود.
وی اعلام کرد: گروه پنج از ماه گذشته با پیوستن کشور تاجیکستان، به گروه جی پلاس تبدیل شده که نشان دهنده تجسم همکاری‌های حوزه سلامت بین همسایگان است.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.