تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
کد خبر : 46945

در «باغ کیانوش» همه چیز اندازه است/ تو تکلیفت را مشخص کن کیانوش

در «باغ کیانوش» همه چیز اندازه است/ تو تکلیفت را مشخص کن کیانوش

خبرگزاری مهر-گروه هنر-فاطمه محسنی؛ فیلم «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورزحداد که به عنوان یکی از آثار چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نمایش درآمد و در بخش نگاه نو سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری را هم از آن خود کرد داستانی تخیلی دارد و در زمان جنگ ایران و عراق در یک روستا نزدیک

خبرگزاری مهر-گروه هنر-فاطمه محسنی؛ فیلم «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورزحداد که به عنوان یکی از آثار چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نمایش درآمد و در بخش نگاه نو سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری را هم از آن خود کرد داستانی تخیلی دارد و در زمان جنگ ایران و عراق در یک روستا نزدیک همدان اتفاق می‌افتد.
شب عروسی یکی از اهالی روستا، یک جنگنده عراقی سقوط می‌کند و خلبان با چتر نجات در باغ کیانوش یکی از اهالی روستا فرود می‌آید. بچه‌های روستا که برای پیدا کردن درخت موز به باغ آمده‌اند درگیر ماجرای فرار خلبان می‌شوند. فیلم با منظره یک مرداب زیبا در روستا شروع می‌شود و دستی که از مرداب بیرون مانده و انگشتانش قفل شده است. بعد مردی را که نمی‌بینیم دست پسر را می‌گیرد و پسرک را نجات می‌دهد. زیبایی صحنه شروع و اینکه چرا انگشت‌های پسرک آن‌طور قفل شده و مردی که نمی‌بینیم ما را پای فیلم می‌نشاند تا داستان را دنبال کنیم. ماجرای انگشتان پسرک که نامش علی است در چند سکانس دیگر تکرار می‌شود تا آخرین باری که او باید برگردد و کیانوش را از دست خلبان دوم عراقی نجات دهد. این بار علی یاد پدرش می‌افتد که به او گوشزد کرده باید ترسش را ندیده بگیرد؛ این کار را می‌کند و کیانوش را نجات می‌دهد.
وجود خلبان دوم را وقتی متوجه می‌شویم که فکر می‌کنیم همه چیز به خیر و خوشی تمام شده و خلبان اول را بچه‌ها و کیانوش به ارتش تحویل داده‌اند. او وسط قصه تعریف کردن یکی از بچه‌ها که همه منتظرند خالی‌بندی‌اش تمام شود متوجه درستی قصه‌اش می‌شود و می‌فهمد یک خلبان دیگر هم از هواپیما ایجکت شده و اینجا دور دوم تلاش‌ها برای دستگیری او که قرار است فقط از روستا کشته بگیرد شروع می‌شود.
در گیرودار دستگیری ۲ خلبان عراقی، داستان مصطفی پدر علی را از زبان کیانوش می‌شنویم. او و کیانوش و هم‌رزمانشان در کانال محاصره شده‌اند. کیانوش دودل است که بماند یا نه. مصطفی اینجا یک دیالوگ زیبا دارد: «من که تکلیفم مشخصه. برنمی‌گردم. تو تکلیفت رو مشخص کن کیانوش».
روند منطقی اتفاقات در فیلم، اوج گرفتن‌های درست، بازی خوب به خصوص بازیگران نوجوان، رفت و برگشت‌های به موقع، موسیقی مناسب و به‌جا باعث شده‌اند این اثر یکی از بهترین‌های جشنواره امسال فیلم فجر باشد. البته استفاده از انیمیشن برای نشان دادن صحنه‌های جنگ و ترکیب درست آن با بقیه فیلم را نیز نباید ندیده بگیریم که همه این‌ها مرهون فیلم‌نامه و کارگردانی خوب این اثر است.
تنها نکته منفی که راجع به «باغ کیانوش» به نظر می‌رسد کیفیت پایین فیلم‌برداری در سکانس‌هایی است که در شب اتفاق می‌افتد اما باید گفت در «باغ کیانوش» همه چیز اندازه است؛ از مزه کم‌یاب موز گرفته تا مزه‌پرانی‌های وسط دلهره، تا ترس، گریه، غم، رشادت و حتی اندازه حضور شهید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.