تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
کد خبر : 3353

درخواست رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل از طالبان

درخواست رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل از طالبان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میچل باچله، کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز سه شنبه در جلسه ویژه این نهاد گفت: من قویا به طالبان تاکید می‌کنم که هنجارهای حاکمیت پاسخگو و حقوق بشر را اتخاذ کنند و برای برقراری مجدد انسجام و آشتی اجتماعی، از جمله احترام به حقوق

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میچل باچله، کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز سه شنبه در جلسه ویژه این نهاد گفت: من قویا به طالبان تاکید می‌کنم که هنجارهای حاکمیت پاسخگو و حقوق بشر را اتخاذ کنند و برای برقراری مجدد انسجام و آشتی اجتماعی، از جمله احترام به حقوق همه کسانی که در طول چند دهه درگیری رنج برده‌اند، تلاش کنند.

میچل باچله تاکید کرد: سخنگویان طالبان تعهدات خاصی را مبنی بر احترام به حقوق کار زنان و حضور دختران در مدرسه بر اساس تفسیر طالبان از قوانین اسلامی بر عهده گرفته‌اند. آنها همچنین گفته‌اند به حقوق اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی احترام می‌گذارند و از تلافی علیه کسانی که با دولت کابل یا جامعه بین‌المللی همکاری کرده‌اند، خودداری می‌کنند. اکنون وظیفه کامل طالبان است که این تعهد را اکنون به واقعیت تبدیل کند.

این مقام سازمان ملل از شورای حقوق بشر خواست تا اقدامی “جسورانه و قدرتمند” انجام داده و یک مکانیسم ویژه برای نظارت بر وضعیت حقوق بشری در افغانستان به ویژه برای نظارت بر اجرای وعده‌های طالبان، خصوصا با نگاه پیشگیرانه تشکیل دهد.  

کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر همچنین گفت، دفتر او گزارش‌های معتبری از نقض‌های حقوق بشری به دست دو طرف درگیری در افغانستان دریافت کرده است.

باچله در نشست فوق العاده امروز گفت: در هفته‌های اخیر، دفتر من گزارش‌های هولناک و موثقی از تاثیر نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه بر غیرنظامیان و نقض و سوءاستفاده حقوق بشری توسط طرفین این درگیری دریافت کرده است.

این مقام سازمان ملل در ادامه گفت، همچنین گزارش‌هایی از نقض‌های جدی در مناطقی که تحت کنترل طالبان است، دریافت شده است. میچل باچله گفت: آنها از جمله شامل اعدام صحرایی غیرنظامیان و اعضای نیروهای امنیت ملی افغانستان می‌شود. سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که شمار چشمگیری از پناهجویان افغان به سمت کشورهای همسایه یا دیگر نقاط بروند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.