تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر : 37194

داروخانه منتخب ایجاد رانت می‌کند/ دعوا سر سود دارو است

داروخانه منتخب ایجاد رانت می‌کند/ دعوا سر سود دارو است

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام کلانتری خاندانی رئیس انجمن داروسازان ایران، روز پنج شنبه دوم شهریور ۱۴۰۲ و در آستانه روز داروساز، در نشست خبری که در محل انجمن داروسازان ایران برگزار شد، به تشریح وضعیت داروسازی در کشور پرداخت. وی گفت: کمبودها وجود دارد و استان به استان فرق می‌کند و در مواردی، این

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام کلانتری خاندانی رئیس انجمن داروسازان ایران، روز پنج شنبه دوم شهریور ۱۴۰۲ و در آستانه روز داروساز، در نشست خبری که در محل انجمن داروسازان ایران برگزار شد، به تشریح وضعیت داروسازی در کشور پرداخت.
وی گفت: کمبودها وجود دارد و استان به استان فرق می‌کند و در مواردی، این کمبودها کشوری است.
کلانتری افزود: متأسفانه شرکت‌های پخش از شرایط کمبود نقدینگی داروخانه‌ها سوءاستفاده می‌کنند و در توزیع دارو، تبعیض قائل می‌شوند.
وی از سبد فروشی برخی شرکت‌های پخش انتقاد کرد و گفت: برخی شرکت‌های پخش دارو، در سبد فروش خود، داروخانه را به خرید مکمل‌ها ملزم می‌کنند.
کلانتری در عین حال از رفع کمبودهای دارویی سال گذشته خبر داد و افزود: خوشبختانه در شرایط کنونی، دچار کمبودهای دارویی سال گذشته نیستم و حتی ذخیره دارویی هم در برخی اقلام ایجاد شده است.
در ادامه، هادی احمدی عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، از تعداد زیاد شرکت‌های پخش دارو در کشور وجود دارد، انتقاد کرد و گفت: ۶۴ شرکت توزیع پخش سراسری و ۱۸۰ پخش استانی داریم. در حالی که در هیچ کجای دنیا چنین وضعیتی را شاهد نیستیم.
وی افزود: در کشورهای اروپایی، ۳ یا ۴ شرکت پخش وجود دارد و توزیع دارو در این کشورها در بستر الکترونیک انجام می‌شود.
احمدی ادامه داد: تعداد زیاد شرکت‌های پخش، معضلی برای داروخانه شده است، زیرا؛ روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ ویزیتور به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و همین موضوع باعث سردرگمی داروخانه‌ها در ارائه خدمت به مردم شده است.
وی افزود: ما کمبود دارو نداریم، بلکه مشکل مدیریت توزیع دارو داریم. چرا بعد از تغییر قیمت دارو، به یکباره شاهد وفور داروها هستیم.
احمدی تاکید کرد: ما توان رقابت و صادرات دارو را داریم، اما صنعت داروسازی حمایت نمی‌شود. چرا ترکیه ۲ میلیارد دلار صادرات دارو دارد و ما، ۱۰۰ میلیون دلار؛ در حالی که صنعت داروسازی ترکیه در حد و اندازه ایران نیست.
وی افزود: وجود داروخانه منتخب، توهین به سایر داروخانه‌ها است و همین موضوع، رانت ایجاد می‌کند.
احمدی ادامه داد: مگر سایر داروخانه‌ها نمی‌توانند همان دارو را که در داروخانه منتخب توزیع می‌شود، توزیع کنند.
محمدرضا دُری یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، گفت: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد تولیدات دارویی در کشور از طریق بیمه‌ها که دولتی هستند، خریداری می‌شود و دولت هم بر ارزان نگه داشتن قیمت دارو اصرار دارد و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی برای صنعت داروسازی می‌شود.
دبیر انجمن داروسازان ایران افزود: سال گذشته بسیاری از خطوط داروسازی کشور به خاطر عدم صرفه اقتصادی، متوقف شد.
دری گفت: کمبودها همیشه به خاطر نبود مواد اولیه نیست و مسائل حاشیه‌ای هم تأثیرگذار است.
وی افزود: سیاست‌های اشتباه می‌تواند بر کمبودهای دارویی تأثیرگذار باشد. به طوری که در مورد قطره‌های چشمی، داروهای انکولوژی و…، شاهد کمبود هستیم.
عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: ممکن است کمبود دارو در استان تهران با استان بوشهر و…، یکسان نیست و به طور کلی، کمبودها به شکل جغرافیایی خودنمایی می‌کند.
در ادامه، علیرضا سالم دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان مؤسس استان تهران، با انتقاد از شرکت‌های پخش دارو، گفت: دعوا سر سود دارو است و همین موضوع بر کمبود دارو اثرگذار است.
وی افزود: متأسفانه در توزیع دارو بین داروخانه‌ها، تبعیض وجود دارد و بعضاً می‌بینیم یک قلم داروی ساده در چند داروخانه نیست.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.