تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر : 44261

خودکفایی گندم و کاهش واردات /افت تولید و افزایش قیمت جهانی زعفران

خودکفایی گندم و کاهش واردات /افت تولید و افزایش قیمت جهانی زعفران

به گزارش خبرنگار مهر، امسال تولید گندم به بیش از ۱۰ میلیون تن رسید در حالی که پیش بینی شده بود این عدد حدود ۸ میلیون تن باشد. روند کاهشی واردات گندم افزایش تولید گندم در کشور واردات را کاهش داد. به گفته سخنگو کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ۸

به گزارش خبرنگار مهر، امسال تولید گندم به بیش از ۱۰ میلیون تن رسید در حالی که پیش بینی شده بود این عدد حدود ۸ میلیون تن باشد.
روند کاهشی واردات گندم
افزایش تولید گندم در کشور واردات را کاهش داد. به گفته سخنگو کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ۸ ماهه نخست سال یک میلیون و ۷۲۶ هزار و ۶۹۵ تن گندم به ارزش ۷۳۰ میلیون و ۵۸ هزار و ۸۶۸ دلار وارد کشور شده است. واردات گندم نسبت به ۸ ماه مشابه سال گذشته ۴۴ درصد در وزن و ۴۶ درصد در ارزش کاهش داشته است.
افت ۴۰ تا ۶۰ درصدی تولید زعفران
عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان است که ۹۰ درصد بازار جهانی را تأمین می‌کند، گفت، امسال تولید زعفران در ایران ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافت.
نرخ تورم هزینه تولید را افزایش داده و درآمد کشاورزان با توجه به انتظارات نبود. این امر انگیزه تولید را کاهش داد و کشاورزان خیلی اهتمام به مراقبت و تیمار از مزرعه خود نداشتند؛ از این رو تولید در استان‌هایی که قطب تولید بودند توجیه اقتصادی نداشت اما در سایر استان‌های کشور، تولید بهتر بود.
همچنین نبود آموزش لازم به کشاورزان سبب شد تا خسارت‌ها از محل تنش‌های سرمایی و گرمایی زیاد باشد.
هر کیلو زعفران در بازار جهانی بیش از ۱۳۰۰ دلار بوده که این عدد سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دلار بود؛ در بازار داخل نیز بین ۶۰ تا ۷۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
هر کیلو تخم مرغ ۵۶ هزار تومان
قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان بوده و این مبلغ در بازار برای مصرف کننده ۵۶ هزار تومان است. رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت، فروش بالاتر از این مبلغ تخلف بوده و مصداق گران‌فروشی است. البته شب یلدا به دلیل افزایش مصرف و پخت شیرینی نرخ تخم مرغ بین هزار تا دو هزار تومان افزایش یافت اما در ادامه به نرخ مصوب برگشت.
گفتنی است، روزانه تهران به ۴۰۰ تن تخم مرغ نیاز دارد که ۶۰ درصد این نیازمندی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار تأمین و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.
۹۷ درصد سموم در داخل تولید می‌شود
سالانه ۳۵ هزار تن آفت کش در داخل استفاده می‌شود که از این آمار ۹۷ درصد تولید داخل و ۳ درصد باقی وارداتی است. رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم از ثبت ۶۵۸ نوع سم در کشور خبر داد که ۱۸ درصد آن مربوط به سموم پرخطر، ۲۲ درصد متوسط و ۶۰ درصد کم خطر است.
به گفته وی تعرفه واردات مواد اولیه کم خطر و سموم آماده مصرف فقط یک درصد بوده که باعث آسیب به تولید داخل شده است.
در حوزه صادرات از مرداد سال گذشته تا دی امسال ۲ هزار و ۷۷۹ تن انواع سموم و آفت کش از کشور صادر شده است.
ظرفیت سالانه تولید کود ۳ میلیون تن است
تولید کود در کشور با نظارت مؤسسه آب و خاک انجام می‌شود و میزان فلزات سنگین در محصولات به حداقل ممکن کاهش یافته است.
نایب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی اظهار کرد، توان تولید داخل، سالانه بیش از ۳ میلیون تن بوده که تا امروز فقط یک میلیون تن آن محقق شده است. ۶۷ درصد ظرفیت تولید داخل بی استفاده مانده که نخست به فاصله نیاز داخل با عدد استفاده شده در بازار مصرف بر می‌گردد. این گپ باید با ترویج پر شود. دیگر اینکه، واردات مواد اولیه و کودهای آماده مصرف هر دو ارز نیمایی دارند.
تولید آب‌برها و صادرات آنها
هندوانه یکی از محصولات کشاورزی است که در ایران تولید می‌شود. امسال در ۳ ماهه پایانی سال پس از شب یلدا، مازاد تولید طی قراردادی به ترکیه صادر خواهد شد.
به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، هندوانه محصولی آب بر بوده به طوری که اگر آب مصرفی آن صادر شود ۱۰ برابر درآمد این محصول، ارز نصیب کشور می‌کند. خشکسالی کشور را تهدید می‌کند و ضرورت دارد تا به سوی کشت فرا سرزمینی حرکت کنیم. ۷۰ درصد آب چاه‌های زیرزمینی برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تا ۵ سال آینده خشکسالی را سراسری می‌کند.
به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان تهران اگر این روند در کشت محصولات آب بر ادامه داشته باشد در کمتر از یک دهه باید واردکننده هر یک از محصولات کشاورزی مورد نیاز بازار داخل باشیم که این تهدیدی جدی برای تأمین امنیت غذایی است.
روستا و توسعه
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه امروز ایران در توجه به روستاها و اتفاقات رقم خورده جز ۲۰ کشور اول جهان است، عنوان کرد که اختصاص امکاناتی مانند آب، برق و گازرسانی، ایجاد راه‌های روستایی و… از جمله فعالیت‌هایی است که در راستای توسعه روستایی محقق شد. به عنوان نمونه ایران در گازرسانی رتبه نخست را در جهان دارد. با وجود امکانات فراهم شده نسبت جمعیت روستایی و شهری به نفع شهر است.
به گفته این مسؤول دولتی، تکمیل زیرساخت‌ها و توسعه اقتصادی در روستاها انجام شده است اما همچنان مشکل مهاجرت روستاییان حل نشده و به نظر می‌رسد مساله در حال حاضر اقتصادی نبوده و فرهنگی است. ‌

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.