تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
کد خبر : 36090

خودکفایی در بخش برنج دور از انتظار نیست

خودکفایی در بخش برنج دور از انتظار نیست

به گزارش خبرنگار مهر، صالح محمدی امروز یکشنبه در آئین ملی برداشت مکانیزه برنج در طاهر گوراب صومعه سرا، اظهار کرد: کشاورزی بویژه محصول برنج یکی از مؤلفه‌های اصلی اقتصاد و اشتغال گیلان به شمار می‌رود. وی با اشاره به نقش مهم کشاورزی در توسعه و پیشرفت گیلان، افزود: گیلان را با محصولات برنج، چای،

به گزارش خبرنگار مهر، صالح محمدی امروز یکشنبه در آئین ملی برداشت مکانیزه برنج در طاهر گوراب صومعه سرا، اظهار کرد: کشاورزی بویژه محصول برنج یکی از مؤلفه‌های اصلی اقتصاد و اشتغال گیلان به شمار می‌رود.
وی با اشاره به نقش مهم کشاورزی در توسعه و پیشرفت گیلان، افزود: گیلان را با محصولات برنج، چای، زیتون، کیوی و مرکبات می‌شناسند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه زراعت برنج با فرهنگ این مرز و بوم عجین شده است، گفت: زراعت برنج در گیلان فقط حرفه و شغل درآمدی نیست بلکه پیوست فرهنگی دارد.
محمدی با تاکید بر لزوم توجه به موضوع اشتغال کشاورزی و توجه به اقتصاد در این بخش، بیان کرد: توجه به دانش پژوهی و علمی کردن حوزه کشاورزی مورد تاکید سازمان جهاد کشاورزی است.
وی با اشاره برپایی آئین همزمان برداشت و کاشت مکانیزه برنج در طاهر گوراب صومعه سرا افزود: این اقدام با تلاش جناب آرش قاسم زاده کشاورز پرتلاش اهل صومعه سرا، همزمان برداشت و کاشت مکانیزه برنج در طاهر گوراب این شهر انجام می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به معرفی رقم جدید «آنام» بیان کرد: «آنام» در ادبیات محلی و فرهنگ بومی به معنای مادر است و هیچ مقامی بالاتر از مادر در فرهنگ وجود ندارد.
محمدی با اشاره به مزیت‌های رقم پرمحصول «آنام» بیان کرد: محصول «آنام» زودبازده و مقاوم بوده و بسیار پرمحصول و با کیفیت است.
وی با بیان اینکه در حوزه برنج می‌توانیم به خودکفایی برسیم، افزود: استفاده از ارقام پرمحصول، بکارگیری فنون و روش‌های علمی و پژوهشی و همچنین مکانیزه کردن کشاورزی، ملزومات رسیدن خودکفایی در بخش برنج است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تغییرات اقلیمی در جهان، کشور و همچنین این استان، اضافه کرد: در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هکتار نشاء برنج در نوبت دوم و کشت مجدد در گیلان انجام گرفت که پیش بینی می‌شود امسال هم این رقم افزایش یابد.
محمدی به اشاره به چالش جدی آب کشاورزی در دو سال گذشته، بیان کرد: با مدیریت خوب منابع آبی و تشکیل قرارگاه جهادی، گیلان در بخش تأمین منابع آب کشاورزی سربلند بیرون آمد.
وی از توجه و پایبندی ۸۵ درصدی جامعه کشاورزی به تقویم زراعی خبر داد و افزود: همراهی مردم و کشاورزان در رعایت تقویم زراعی منجر به توفیقات ارزشمند در حوزه کشاورزی گیلان شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد برنج کشورها در نظارت جهانی و لیست صادرات قرار دارد، گفت: زراعت برنج با چالش جدی مواجه است و عمدتاً مصرف برنج در خود کشورهای تولیدکننده صورت می‌گیرد و در آینده نزدیک هیچ جایگاهی در سبد صادرات نخواهد داشت.
محمدی از خرید ۷۰۰ تن برنج مازاد در گیلان خبر داد و اضافه کرد: خرید برنج ندا، فجر و شیرودی چند روز است که در گیلان آغاز شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.