تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر : 43572

خودروسازان قطعه را گران می‌خرند/ سهم ۸۵ درصدی قطعه در قیمت خودرو

خودروسازان قطعه را گران می‌خرند/ سهم ۸۵ درصدی قطعه در قیمت خودرو

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت و گویی با صدا و سیما اظهار کرد: خودروسازان بزرگ قطعات را گران‌تر از نرخ واقعی خریداری می‌کنند و ما هر چقدر هم قیمت خودروهای داخلی را بالا ببریم باز هم ۸۵ درصد از قیمت به زنجیره تأمین قطعات اختصاص می‌یابد. مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت و گویی با صدا و سیما اظهار کرد: خودروسازان بزرگ قطعات را گران‌تر از نرخ واقعی خریداری می‌کنند و ما هر چقدر هم قیمت خودروهای داخلی را بالا ببریم باز هم ۸۵ درصد از قیمت به زنجیره تأمین قطعات اختصاص می‌یابد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت افزود: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است، اما در خودروهای داخلی این سهم به ۸۵ درصد می‌رسد.
وی ادامه داد: این گرانفروشی قطعات، ریشه‌های متفاوتی دارد. نخست اینکه رابطه قطعه ساز و خودروساز درست تعریف نشده و گاهی قطعه سازان با نفوذ در هیأت مدیره خودروسازی باعث تعارض منافع می‌شوند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: از طرفی رابطه قطعه ساز و خودروساز در دنیا بر اساس مقیاس اقتصادی تولید است و خودروسازان دنیا، در هر بن سازه با قطعه سازی کار می‌کند که به مقیاس اقتصادی تولید دست یافته باشد.
توکلی افزود: هم اکنون خودروسازان داخلی در هر بن سازه، با بیش از صد قطعه ساز مختلف کار می‌کنند و هر کدام از آن‌ها شمارگان (تیراژ) محدودی از یک قطعه را تولید می‌کنند، در چنین سیاستی به مقیاس اقتصادی تولید نمی‌رسیم و قیمت قطعه بالا می‌رود.
وی گفت: هر یک از خودروسازان بزرگ داخلی، سایت‌های مختلف تولیدی برای یک بن سازه مشترک دارند؛ به طور نمونه خودروهای تیبا، ساینا و کوییک با بن سازه مشترک در زیر مجموعه‌های مختلف شرکت سایپا تولید و قطعات آن‌ها از چندین تأمین کننده متفاوت خریداری می‌شود؛ همه این محصولات را می‌توان در یک مجموعه واحد تولید و از تعداد محدودی تأمین کننده برای تولید قطعات آن‌ها استفاده کرد تا قطعات در مقیاس تولید انبوه با هزینه کمتری تولید و حمل شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.