تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
کد خبر : 39624

خبرگزاری اقتصاد کلان در مجله های اینترنتی

خبرگزاری اقتصاد کلان در مجله های اینترنتی

یکی از راه های دسترسی به خبرهای مرتبط با اقتصاد کلان و اطلاع از ارکان آن، مراجعه به خبرگزاری ها و مجلات اینترنتی در این زمینه است. انواع مجله اینترنتی در حوزه ی اطلاع رسانی، بررسی و تحلیل مسائل اقتصادی در کشور فعال هستند. خبرگزاری اقتصاد کلان با بررسی روابط سیاسی، اقتصادی و متغیرهای متعدد

یکی از راه های دسترسی به خبرهای مرتبط با اقتصاد کلان و اطلاع از ارکان آن، مراجعه به خبرگزاری ها و مجلات اینترنتی در این زمینه است. انواع مجله اینترنتی در حوزه ی اطلاع رسانی، بررسی و تحلیل مسائل اقتصادی در کشور فعال هستند. خبرگزاری اقتصاد کلان با بررسی روابط سیاسی، اقتصادی و متغیرهای متعدد موثر در اقتصادکلان کشوری، به تبیین موضوع می پردازد. برای بررسی اقتصاد یک جامعه در سطح کلان، می توان پارامترهایی مانند: صادرات، واردات، تولید، پس انداز، سرمایه گذاری و ارزش واحد پولی را مورد بحث قرار داد. موضوع مهم دیگری که در خبرگزاری اقتصاد کلان به عنوان یک رکن مهم اقتصادی به آن پرداخته می شود، وضعیت اشتغال کشور است.

خبرگزاری های مختلف با بررسی و تحلیل مسائل مرتبط با اقتصادکلان در صدد هستند تا انسان امروزی بتواند از منابع محدودی که در اختیار دارد به نحو احسن استفاده کند. در واقع می توان گفت یکی از رسالت های خبرگزاری اقتصاد کلان به عنوان یکی از ابزارهای بررسی وضعیت جامعه، تلاش در جهت بهبود شرایط کلی جامعه است. به طور کلی اقتصاد کلان را می توان بر پایه ارکان نیروی کار، زمین، کسب و کار و سرمایه، مورد بررسی قرار دهیم. خبرگزاری اقتصادکلان با توجه به پارامتر های ذکر شده به تحلیل و ارائه گزارشات متنوع می پردازد.

انواع مجله های اینترنتی و بررسی مکاتب اقتصادی

یکی از موارد جذاب برای بررسی در مجله اینترنتی اقتصادکلان، پرداختن به انواع مکاتب اقتصادی است. به طور کلی اقتصاد دارای مکاتب مختلفی از جمله: مکتب کلاسیک و مکتب کلاسیک جدید، می باشد. تفاوت عمده ی مکتب کلاسیک و کلاسیک جدید که در خبرگزاری اقتصاد کلان به آن پرداخته شده است، ادغام اقتصاد خرد و کلان در مکتب جدید است. در مکتب کلاسیک، اقتصاد کلان بر پایه ی عرضه و تقاضا برنامه ریزی می شود. مکتب کلاسیک جدید با درنظر گرفتن تاثیر مهم اقتصاد خرد بر کلان، به دنبال رفع تناقض های جامعه است.

در خبرگزاری اقتصاد کلان به مدل های عرضه و تقاضای موجود در جامعه پرداخته شده است. اقتصاددانان می توانند سطح حقیقی تولید و قیمت را بر اساس چارت های مختلفی به چالش کشاند. یکی از بهترین روش های موجود برای بررسی تاثیرات سیاست های اقتصادی کلان و خرد، استفاده از نمودارهای طراحی شده بر اساس بازار عرضه و تقاضا است. هر چه شیب نمودار عرضه تقاضا بیشتر باشد، به این معنی است که قیمت محصول مورد نظر نسبت به تقاضا برای آن، بیشتر یا کمتر شده است. نمودارهای طراحی شده تنها برای بررسی بازه ی تغییرات قیمت کالا کاربرد دارد و برای بررسی میزان تولید بی تاثیر است.

سیاست های اقتصاد کلان کشور

خبرگزاری اقتصاد کلان بر اساس گزارش های تهیه شده، سیاست های اقتصاد کلان کشور را به دو دسته سیاست های پولی و سیاست های مالی تقسیم می کند. هر دو این موارد باید در راستای افزایش سطح اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال تنظیم شوند. سیاست های اقتصادی کلان شامل سطوح ملی، منطقه ای و جهانی است. “راگنار فریش” با دسته بندی اقتصاد به انواع کلان و خرد، برای نخستین بار یک تقسیم بندی بسیار عمومی برا علم گسترده اقتصاد ایجاد کرد. تعیین شاخص هایی مانند: قیمت، نرخ تولیدات ملی، درآمد ناخالص و نرخ بیکاری را می توان از طریق اقتصاد کلان مشخص کرد. بررسی چرخه تجاری در کشور و تعیین عوامل که در سرعت رشد اقتصادی نقش دارند، می تواند در راستای تنظیم سیاست های اقتصاد کلان در کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

هدف اقتصاد کلان این است که عوامل موثر بر چرخه تجاری، ثبات قیمت کالا، اشتغال و رشد اقتصادی را تحت کنترل داشته باشد. ابزار اجرای سیاست پولی، بانک ها هستند. در مقابل سیاست های پولی، سیاست های مالی قرار دارند. این سیاست ها بر پایه ی درآمد و مخارج دولت برنامه ریزی می شود. از جمله مهمترین مخارج می توان به مالیات اشاره کرد.

 

مهم ترین شاخص های اقتصادی در کشور

شاخص های اقتصادی توسط خبرگزاری اقتصاد کلان دسته بندی شده اند. برخی از این شاخص ها شامل موارد زیر می باشند:

  1. Inflation( تورم)
  2. Unemployment( بیکاری و اشتغال)
  3. Average earning( نرخ رشد دستمزدها)
  4. Trade balance( تراز تجاری)
  5. GDP( تولید ناخالص داخلی)
  6. Current account( حساب جاری)
  7. Federal funds rate( نرخ بهره)

در این بین مهمترین شاخص اقتصاد کلان، تورم است. تورم را می توان به صورت افزایش نامتناسب قیمت کالاها بیان کرد. وقتی تورم در جامعه افزایش پیدا کند تقریبا مانند حالتی است که مردم به صورت غیر مستقیم مالیات بیشتری پرداخت نمایند. متاسفانه اقشار کم درآمد جامعه بیشترین فشار ناشی از افزایش تورم را متحمل خواهند شد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.