تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر : 39422

حل ناترازی گاز با توسعه میدان گازی توس

حل ناترازی گاز با توسعه میدان گازی توس

به گزارش خبرنگار مهر، میدان گازی توس در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد و ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهر سرخس واقع شده است. این میدان در نزدیکی میادین گازی خانگیران و گنبدلی است که می‌تواند در فصل سرد سال تأمین کننده گاز خطه شمال کشور باشد. به همین دلیل طرح توسعه این میدان یکی

به گزارش خبرنگار مهر، میدان گازی توس در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد و ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهر سرخس واقع شده است. این میدان در نزدیکی میادین گازی خانگیران و گنبدلی است که می‌تواند در فصل سرد سال تأمین کننده گاز خطه شمال کشور باشد. به همین دلیل طرح توسعه این میدان یکی از طرح‌های حائز اهمیت به شمار می‌آید. سال ۹۸ بود که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در رابطه با طرح توسعه این میدان گفته بود: میدان گازی توس تنها میدان گازی قابل برداشتی است که در سال ۸۸ کشف شد و میزان مخزن آن برآورد شد، برای طرح توسعه این میدان با یک شرکت مشاور داخلی قرارداد منعقد کردیم و به‌زودی طرح آن نهایی می‌شود و حفاری ۴ حلقه چاه و ایجاد تأسیسات آن تا دو سال آینده انجام و بهره‌برداری می‌شود.
میدان گازی توس، میدانی که تولید روزانه ۶۲ میلیون مترمکعب گاز معادل تولید ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز است. ابتدای مهر بود طرح توسعه میدان گازی توس کلید خورد طرحی که گام نخست آن در شمال‌شرق کشور با هدف تولید روزانه ۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی بود.
ابتدای مهر محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آئین رسمی آغاز به‌کار توسعه گام نخست میدان توس اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران برای پایداری گاز در شمال‌شرق کشور، توسعه میدان گازی توس است که این خبر مسرت‌بخش برای مردم عزیز استان‌های خراسان و به‌ویژه مردم شمال‌شرق است و با مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، توسعه میدان گازی توس را به‌طور رسمی با تولید روزانه ۳ میلیون متر مکعب آغاز کردیم.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، برای توسعه این میدان در گام‌های نخست و دوم در مجموع هشت حلقه چاه جدید با هزینه ۲۰۰ میلیون دلار حفاری می‌شود و مقدار تولید روزانه گاز در گام دوم به ۵ میلیون مترمکعب می‌رسد
مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت حیاتی صرفه‌جویی مصرف سوخت به‌عنوان یک الزام فرهنگی تأکید کرد: فرزندان ایران زمین در سخت‌ترین شرایط آب‌وهوایی در صنعت نفت شبانه‌روز در صنعت پرمخاطره نفت مشغول خدمت به هموطنان خود هستند و باید در مصرف این منابع محدود و تجدیدناپذیر هیدروکربوری که با مشقات بسیار به دست هموطنان می‌رسد، صرفه‌جویی کنیم.
میدان گازی توس در ۱۰۰ کیلومتری شمال‌شرق شهر مشهد مقدس و جنوب میدان‌های خانگیران و گنبدلی قراردارد، این میدان در سال ۱۳۸۸ کشف و حفاری یک حلقه چاه اکتشافی در آن تکمیل شده است. توسعه و بهره‌برداری از این میدان سبب رونق اقتصادی منطقه و تأمین انرژی پایدار شمال و شرق کشور خواهد شد. حالا باید دید بهره برداری از فاز نخست این میدان گازی به چه میزان به ناترازی گاز در فصل سرد سال کمک می‌کند و فاز دوم این میدان گازی چه زمانی به بهره برداری می‌رسد تا شاهد افزایش دو میلیون متر مکعبی گاز و بهره مندی از آن باشیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.