تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
کد خبر : 41749

جنوب بحران‌زده غزه میزبان آوارگان جنگ زده شمال

جنوب بحران‌زده غزه میزبان آوارگان جنگ زده شمال

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، به گفته دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد موسوم به OCHA، اکنون تنها یک بیمارستان در شمال غزه قادر به پذیرش بیماران است، بقیه قادر به فعالیت نیستند، از جمله بزرگترین بیمارستان غزه، شفا، که توسط نیروهای صهیونیست محاصره شده و جان ده‌ها بیمار،

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، به گفته دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد موسوم به OCHA، اکنون تنها یک بیمارستان در شمال غزه قادر به پذیرش بیماران است، بقیه قادر به فعالیت نیستند، از جمله بزرگترین بیمارستان غزه، شفا، که توسط نیروهای صهیونیست محاصره شده و جان ده‌ها بیمار، از جمله نوزادان، در خطر است.
این جنگ که اکنون در ششمین هفته خود قرار دارد، باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی فلسطینی و ویرانی گسترده در این منطقه فقیر شده است. تل آویو از غیرنظامیان خواسته تا شهر غزه و مناطق اطراف آن را در شمال تخلیه کنند، اما بخش جنوبی منطقه محاصره شده چندان امن نیست. رژیم صهیونیستی حملات هوایی مکرری را در سراسر غزه انجام می‌دهد و اهدافی را که به گفته خود «شبه نظامیان» است هدف قرار می‌دهد اما اغلب زنان و کودکان را می‌کشد.
پناهگاه‌های سازمان ملل در جنوب به شدت شلوغ هستند و به طور متوسط یک توالت برای ۱۶۰ نفر وجود دارد.
در مجموع، حدود ۱.۵ میلیون فلسطینی، بیش از دو سوم جمعیت غزه، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. مردم ساعت‌ها در صف نان کمیاب و آب شور ایستاده‌اند. زباله‌ها در حال انباشته شدن هستند، فاضلاب‌ها در خیابان‌ها سیل می‌شوند و شیرهای آب خشک می شوند زیرا سوختی که برای تولید برق مورد نیاز سیستم‌های آبی است، وجود ندارد. رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ واردات سوخت را ممنوع کرده و گفته است حماس از آن برای مقاصد نظامی استفاده خواهد کرد.
شروع هوای بارانی و سرد بر این بدبختی افزود. در یک اردوگاه چادری در خارج از بیمارستانی در شهر مرکزی دیرالبلح، مردم در حالی که برزنت‌های پلاستیکی را روی چادرها پهن می‌کردند، مجبورند از میان گل و لای عبور کنند.

اقبال ابو سعود که به همراه ۳۰ نفر از بستگانش از غزه گریخته، می‌گوید: «همه این چادرها به دلیل باران فرو ریختند. چند روز باید با این موضوع مقابله کنیم؟»

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل که در تلاش است تا خدمات اولیه را به بیش از ۶۰۰ هزار نفر که در مدارس و سایر مراکز در جنوب پناه گرفته‌اند ارائه دهد، گفته است احتمالا تا چهارشنبه سوخت تمام شود و این امر باعث توقف بیشتر عملیات کمک رسانی شود. این سازمان اعلام کرد که نمی‌تواند به واردات محدود مواد غذایی و دارو از طریق گذرگاه رفح مصر، تنها راه ارتباطی غزه با جهان خارج، ادامه دهد.
مشکل بیمارستان‌ها
 رژیم صهیونیستی، حماس را به استفاده از بیمارستان‌ها به عنوان پوشش مبارزان خود متهم می‌کند و مدعی است که مرکز فرماندهی اصلی حماس در شفا و زیر آن ایجاد  شده است. تل آویو می‌گوید این ادعاها مبتنی بر اطلاعات است اما شواهد بصری برای حمایت از آنها ارائه نکرده است. هم حماس و هم کارکنان بیمارستان شفا این اتهامات را رد می‌کنند و وزارت بهداشت می‌گوید از سازمان‌های بین‌المللی برای بررسی این مرکز دعوت کرده است.

روز دوشنبه، ارتش صهیونیستی فیلمی از بیمارستان کودکانی که نیروهایش در آخر هفته وارد آن شدند، منتشر کرد که ظاهرا نشان می‌دهد سلاح‌هایی در داخل آن پیدا کرده‌اند و همچنین اتاق‌هایی در زیرزمین که مدعی هستند گروگان‌ها را در آنجا نگه داشته‌اند. اما چیزی که به نظر می‌رسید یک توالت و سیستم تهویه هوا بود که عجولانه در زیرزمین نصب شده بود و یک تجهیزات مربوط به آسانسور به چشم می‌خورد.

وزارت بهداشت این اتهامات را رد کرد و گفت که این منطقه به پناهگاهی برای آوارگان تبدیل شده است. برای هفته‌ها، اعضای کارکنان شفا با کمبود منابع، بدون بی‌هوشی و با استفاده از سرکه به‌عنوان ضدعفونی‌کننده، جراحی را روی بیماران مجروح جنگ، از جمله کودکان، انجام دادند.
پس از مهاجرت دسته جمعی، هنوز چند هزار نفر باقی مانده‌اند. وزارت بهداشت گفته است ۴۰ بیمار از جمله سه نوزاد از زمان تمام شدن سوخت ژنراتور اورژانس آن در روز شنبه جان خود را از دست داده‌اند. ارتش صهیونیستی اما مدعی است که سوخت را در چندین بلوک از شفا قرار داده و حماس از رسیدن کارکنان به آن جلوگیری کرده است. حماس این ادعا را رد کرده است.
به گفته وزارت بهداشت، ۳۶ نوزاد باقی مانده‌اند که در معرض خطر مرگ قرار دارند، زیرا برق برای انکوباتورها وجود ندارد. ارتش صهیونیستی مدعی است که تلاش‌هایی را برای انتقال انکوباتورها به شفا آغاز کرده است.

کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، گفت که انکوباتورها بدون برق بی‌فایده خواهند بود و تنها راه نجات نوزادان، انتقال آنها به خارج از غزه است. به گفته او یک بیمارستان تحت محاصره یا تحت حمله راه‌حل مناسبی نیست. او به آسوشیتدپرس گفت در حال حاضر هیچ جایی در غزه امن نیست. او گفت که تخلیه به تجهیزات تخصصی و آتش بس در طول مسیر نیاز دارد.
اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت که پیشنهاد تخلیه بیمارستان با نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و انتقال بیماران به بیمارستان‌های مصر را داده است، اما هیچ پاسخی دریافت نکرده است. وی گفت: ۱۲۰ جسد در یک گور دسته جمعی در داخل بیمارستان دفن خواهند شد، زیرا نمی‌توانند آنها را به طور امن به گورستان منتقل کنند.

حقوق بین‌الملل به بیمارستان‌ها در زمان جنگ حمایت‌های ویژه‌ای می‌دهد. اگر سربازان از آنها برای مخفی کردن سرباز یا ذخیره سلاح استفاده کنند، بیمارستان‌ها این حفاظت‌ها را از دست می‌دهند، اما به کارکنان و بیماران باید هشدارهای زیادی برای تخلیه داده شوند و آسیب به غیرنظامیان نمی‌تواند با هدف نظامی نامتناسب باشد.
صلیب سرخ روز دوشنبه تلاش کرد تا حدود ۶۰۰۰ نفر را از بیمارستان دیگری در شهر غزه به نام القدس تخلیه کند، اما گفت که کاروان آن به دلیل گلوله باران و درگیری مجبور به بازگشت شد. به گفته وزارت بهداشت غزه تا جمعه، بیش از ۱۱۰۰۰ فلسطینی، که دو سوم آنها زن و خردسال بودند، از زمان آغاز جنگ کشته شده‌اند. حدود ۲۷۰۰ نفر ناپدید شده‌اند.
مقامات بهداشتی از آن زمان تاکنون آمار تلفات را به‌روزرسانی نکرده‌اند و دلیل آن دشواری جمع‌آوری اطلاعات است. حداقل ۱۲۰۰ نفر در سمت صهیونیست‌ها کشته شده‌اند. ارتش می گوید ۴۶ سرباز در عملیات زمینی در غزه کشته شده‌اند. حدود ۲۵۰,۰۰۰ اسرائیلی از جوامع نزدیک غزه و در امتداد مرز شمالی، جایی که صهیونیست‌ها و حزب‌الله لبنان بارها به تبادل آتش پرداخته‌اند، تخلیه شده‌اند.
وزارت بهداشت فلسطین روز سه‌شنبه اعلام کرد که این جنگ همچنین به تنش‌ها در کرانه باختری اشغالی دامن زده است، جایی که حداقل هفت فلسطینی در طول شب در حمله صهیونیست‌ها کشته شدند. از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۱۹۰ فلسطینی در کرانه باختری کشته شده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.