تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر : 39999

ثبات نرخ ارز تداوم خواهد داشت/ پیش‌بینی نرخ دلار تا پایان سال

ثبات نرخ ارز تداوم خواهد داشت/ پیش‌بینی نرخ دلار تا پایان سال

به گزارش خبرگزاری مهر، نرخ دلار در هفته گذشته روند پر نوسانی را سپری کرد؛ به‌طوری‌که پس از شروع درگیری میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی و با جوسازی دلالان، قیمت آن به محدود ۵۲ هزار تومان رسید، اما با فروکش‌کردن اثرات روانی نرخ ارز با کاهش همراه شد. بر همین اساس نیز مشاهدات میدانی نشان

به گزارش خبرگزاری مهر، نرخ دلار در هفته گذشته روند پر نوسانی را سپری کرد؛ به‌طوری‌که پس از شروع درگیری میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی و با جوسازی دلالان، قیمت آن به محدود ۵۲ هزار تومان رسید، اما با فروکش‌کردن اثرات روانی نرخ ارز با کاهش همراه شد.
بر همین اساس نیز مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که با انتشار اخبار جدید آزادسازی منابع ارزی و آرام‌شدن جو بازار، دلار در بازار غیررسمی به روند کاهشی خود ادامه داده و وارد کانال ۵۰ هزار تومان شده است؛ وضعیت به گونه‌ای است که دلار در کف بازار ارز و خیابان فردوسی تهران با قیمت ۵۰,۵۰۰ تومان هم خریدار ندارد و معامله‌گران بیشتر تمایل به فروش دارند.
از سویی دیگر دلار در کانال‌های فضای مجازی هم به کانال ۵۰ هزار تومانی سقوط کرده است و شاهد ادامه روند کاهشی نرخ دلار غیررسمی هستیم. به طور معمول، دلالان بازار ارز که بیشتر به دنبال اخبار منفی هستند تا با القای هیجانات از نوسان نرخ ارز سودسازی کنند حالا که جو بازار آرام شده، عقب نشسته و شاهد کاهش نرخ دلار هستند.
شاهد ثبات نسبی در بازار ارز هستیم
در همین راستا، علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با مهر درباره بازار ارز گفت: این بازار در حال حاضر به یک آرامش و ثبات نسبی رسیده است؛ اما سفته‌بازان، کاسبان ارزی و کانال‌های دلار فردایی همگی مترصد نشانه‌هایی هستند تا با آتش‌زدن به بازار ارز، جهت موج‌سواری برای معاملات سفته‌بازی اقدام کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بازار ارز همانند سال گذشته دچار نوسانات شدید خواهد شد یا خیر اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل دیپلماسی مناسب دولت با کشورهای منطقه و کاهش تنش‌ها، وضعیت خوبی را شاهد هستیم و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، نرخ ارز تحت کنترل خواهد بود. همچنین مسئولان در سال گذشته تمام تلاش خود را برای کنترل بازار ارز انجام دادند اما به علت محدودیت منابع ارزی، دستشان خالی بود.
عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و نیز تعاملات دیپلماسی ایران با کشورهای منطقه به ویژه کشور عربستان، فروش نفت و. … وضعیت منابع ارزی دولت برای کنترل نرخ ارز بسیار مناسب است؛ بنابراین نوسان زیادی در نرخ دلار وجود نداشته و روند آرام فعلی ادامه خواهد یافت.
نرخ ارز تحت کنترل است
شریعتی ادامه داد: منابع ارزی آزاد شده، فشار وارده بر بازار ارز را پوشش می‌دهد؛ در حالی که سال گذشته چنین چیزی وجود نداشت. همچنین تسهیلاتی که برای بازگشت طلا توسط دولت صورت گرفت باعث شد تا ورودی ارز بهبود پیدا کند و مخارج روزانه ارزی کشور از محل منابع قبلی استفاده و فشار روی بازار ارز کمتر شود.
وی افزود: هم‌اکنون آرامش نسبی بر بازار حاکم شده و شرایط هیجانی وجود ندارد؛ به طور مثال وقتی دلار در چند روز گذشته به ۵۳ هزار تومان رسید، به دلیل سوءاستفاده دلالان و موج سواری آنان بود اما با کاهش دوباره نرخ ارز مشخص شد که دولت به خوبی بازار را تحت کنترل دارد.
عضو اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به اینکه بیشتر منابع ارزی کشور صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود، بیان کرد: خرید سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار کالای اساسی توسط دولت، سهم زیادی در ایجاد نابسامانی در بازار ارز دارد. این خریدها همگی بحث ذخایر استراتژیک مانند گندم، جو و گوشت است ولی میزان ارزبری بالایی دارند و متوقف نمی‌شود.
پیش‌بینی نرخ دلار تا پایان سال
شریعتی اظهار کرد: معمولاً هیجانات نرخ ارز در روزهای پایانی هفته به دلیل تعطیل بودن بانک‌ها و تحلیل مسائل منطقه، موجی ایجاد می‌کند تا دلالان و سفته‌بازان با نوسانات ساختگی سودی به دست آورند.
وی در پایان گفت: فکر می‌کنم تا پایان سال با توجه به حجم شبه‌پول در بازار و میزان تورم فعلی، ممکن است دلار تا پایان سال با شیب ملایم ۱۰ درصدی بالا رفته اما همچنان در کانال ۵۰ هراز تومان باقی خواهد ماند.
به گزارش مهر، طبق گزارش اخیر بانک مرکزی، با اقدامات و پیگیری‌های حقوقی، موانع قضائی جهت دسترسی به دارایی‌های ارزی این بانک در لوکزامبورگ به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار برطرف شده و این منابع هم‌اکنون در دسترس بانک مرکزی ایران قرار گرفته است. علاوه بر این، طبق اظهارات یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های ایران در عراق برای خرید کالاهای غیرتحریمی به بانک تجارت این کشور سپرده شده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز جهش ارزی در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱، مشکل تأمین مالی ارز باکیفیت برای تأمین مالی کالای اساسی بود، انتشار اخبار آزادسازی منابع ارزی در کشورهای مختلف بسیار حائز اهمیت است چراکه با این اوصاف به نظر می‌رسد بازارساز برای ایفای نقش در بازار نسبت به گذشته از توانایی بیشتری برخوردار است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.