تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر : 36862

تقویم کشاورزی با عراق تدوین می‌شود

تقویم کشاورزی با عراق تدوین می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، همکاری‌های کشاورزی یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی با همسایگان ایران است. عراق، ترکیه، روسیه و. … کشورهای همسایه ای هستند که می‌توان با تعامل و هم‌افزایی با آنها بخش کشت را گسترش و پربار کرد. در اولین نشست همکاری کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد

به گزارش خبرگزاری مهر، همکاری‌های کشاورزی یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی با همسایگان ایران است. عراق، ترکیه، روسیه و. … کشورهای همسایه ای هستند که می‌توان با تعامل و هم‌افزایی با آنها بخش کشت را گسترش و پربار کرد. در اولین نشست همکاری کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در دیدار همتای عراقی خود گفت: روابط فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مردم ایران و عراق ریشه در اعماق تاریخ دارد و مشترکات دینی و ارزش‌های معنوی بر قوام و دوام آن افزوده است، امروز هم دولت‌ها گرد هم آمده‌اند تا اولین نشست کمیته مشترک همکاری کشاورزی دو کشور همسایه را حول محور منافع ملی برگزار کنند. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، نیکبخت با اشاره به توان علمی – فناوری در حوزه کشاورزی و منابع پایه موجود در دو کشور اظهار کرد: هر یک از طرفین می‌توانند از امکانات موجود و ظرفیت علمی و تخصص یکدیگر در جهت توسعه کشاورزی بهره گیرند و جمهوری اسلامی آمادگی دارد داشته‌ها و یافته‌های خود را در اختیار همسایه خویش قرار دهد.
کاهش چالش‌های اقتصادی با همکاری
عباس المالکی، وزیر کشاورزی عراق، وزیر کشاورزی جمهوری عراق هم در این دیدار با اشاره به روابط خوب ایران و عراق در زمینه کشاورزی و دامپروری گفت: بحران کشاورزی ناشی از جنگ اوکراین لزوم همکاری کشورهای همسایه را بیش از پیش نشان می‌دهد و کشاورزی به عنوان مهم‌ترین فعالیت اقتصادی امروز مد نظر دو دولت قرار گرفته است.
وی افزود: در زمینه اقتصادی با ایران انتظار همکاری بیشتری داریم و امیدواریم در زمینه تولیدات دامی و دامپروری به عنوان اهرم ثبات بخش بازار، همکاری متقابل داشته باشیم.
رعایت ضوابط بهداشتی و استاندارد دامی مورد انتظار طرفین
محمدعلی نیکبخت در ادامه مذاکرات بر رعایت ضوابط بهداشتی و استاندارد دامی در چارچوب توافق از جانب طرفین تاکید کرد و گفت: سال ۲۰۵۰ به پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، سالی دشوار برای تأمین غذا در جهان خواهد بود این موضوع با توجه به تغییر اقلیم و آسیب منابع پایه مانند آب و خاک در منطقه ما اثرات شدیدتری به جا خواهد گذاشت، از این رو با اتخاذ تدابیری در جهت همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه کشاورزی، به خصوص همسایگان و به ویژه ایران و عراق، خواهیم توانست از عواقب آسیب‌زا آن به دور باشیم.
وی ادامه داد: حوزه‌های تجاری، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، انتقال دانش و فناوری در بخش کشاورزی، نیاز متقابل طرفین است، ایران آمادگی دارد در موارد یاد شده داشته‌های خود را در شیلات، دامپروری، زراعت، باغبانی و دیگر موضوعات کشاورزی در اختیار عراق قرار دهد و در مقابل از ظرفیت‌های علمی و تخصصی این کشور بهره‌برداری کند.
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ثبات روابط بازرگانی بین دو کشور بر پایه تقویم کشاورزی تصریح کرد: ما تقویم و برنامه تولید برای انواع محصول در ایران داریم و در صورت هماهنگی دو کشور در تدوین تقویم کشاورزی می‌توانیم ضمن تأمین بازار داخل، بخشی از نیاز عراق را برآورده و تأمین کنیم و در مقابل، آن قسمت از تقاضای ایران را که امکان تولید داخل ندارد، از کشور عراق وارد کنیم.
به گفته وی، کشورمان با بهره‌گیری از استاندارد و ضوابط قابل قبول سازمان حفظ نباتات در حوزه غلات خواهان رسیدن بی‌دغدغه این محصولات به دست مردم عراق است و این موارد با انتظار متقابل در تفاهم‌نامه همکاری دو جانبه مد نظر قرار خواهد گرفت.
خودکفایی کشت گندم
نیکبخت در این مذاکرات توانایی کشور را در تولید محصولات زراعی خوب ارزیابی کرد و گفت: امسال با برنامه‌ریزی صورت گرفته توانسته‌ایم ۱۰ میلیون تن گندم برداشت کنیم و در یک یا دو سال آینده در کشت گندم به خودکفایی خواهیم رسید.
وزیر جهاد کشاورزی بر استعداد خوب کشور در تولید سبزی و صیفی مانند گوجه‌فرنگی و پیاز تاکید کرد و از شیلات به عنوان ظرفیت بزرگ در سرمایه‌گذاری خارجی یاد کرد و در همین حال گفت: شیلات از بزرگترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران است و ما ضمن برطرف‌سازی موانع و محدودیت‌ها، مسیری هموار را پیش پای سرمایه‌گذاران عراقی می‌گشاییم که با کمترین دغدغه در حوزه آبزی‌پروری و صید و صیادی سرمایه‌گذاری کنند.
وی صنایع تکمیلی و تبدیلی، فرآوری و زنجیره ارزش را از جمله حوزه‌های سرمایه‌گذاری پر بازده عنوان کرد و گفت: در محصولات باغی مانند انواع مرکبات رتبه اول تا دهم جهانی هستیم و می‌توانیم در تأمین نیاز کشور عراق سهم داشته باشیم.
نیکبخت با غنی خواندن تجربه دامپروری، از آمادگی ایران برای انتقال دانش این بخش به کشور همسایه خبر داد.
وی در ادامه مذاکرات با همتای عراقی، توان علمی و اجرایی کشورمان در حوزه کشاورزی را با توجه به ۴ دهه تحریم، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با تفاهم دوجانبه و استفاده از توانمندی یکدیگر با لحاظ شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه، می‌توانیم شرایط سخت را پشت سر گذاریم.
وزیر جهاد کشاورزی در توضیح سخنانش گفت: ما با اجرای پروژه‌های زیربنایی مانند آب و خاک، از جمله در شبکه‌های آبیاری، زهکشی، انتقال آب و پمپاژ و تجهیزات مربوط، تحت شرایط تحریم، به توانایی ارزشمندی با کمک نخبگان دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان دست یافته‌ایم و طرف عراقی می‌تواند نیاز کشورش را در این زمینه‌ها از نظر قیمت، کیفیت و کمیت از شرکت‌های ایرانی تأمین کند.
نیکبخت درباره کشت فراسرزمینی نیز خاطرنشان کرد: با توجه به منابع موجود در سایر کشورها در نهایت سرمایه‌گذار ایرانی با دلیل علاقه دو ملت، کشور عراق را اولویت اول سرمایه‌گذاری قرار می‌دهد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.