تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر : 41147

«تغییر» در حزب جمهوری خلق ترکیه / خداحافظی قلیچدار اوغلو و سلام اوزل

«تغییر» در حزب جمهوری خلق ترکیه / خداحافظی قلیچدار اوغلو و سلام اوزل

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب جمهوری خلق (CHP) ترکیه که به شدت سکولار است، از زمانی که کمال قلیچداراوغلو در دور دوم رقابت های ماه مه در برابر رئیس جمهور شکست خورد، دچار اختلاف شد. در کنگره سالانه این حزب، نمایندگان پس از هدر دادن چیزی

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب جمهوری خلق (CHP) ترکیه که به شدت سکولار است، از زمانی که کمال قلیچداراوغلو در دور دوم رقابت های ماه مه در برابر رئیس جمهور شکست خورد، دچار اختلاف شد.
در کنگره سالانه این حزب، نمایندگان پس از هدر دادن چیزی که بسیاری آن را بهترین فرصت اپوزیسیون برای پایان دادن به دو دهه حکومت محافظه‌کار اردوغان می‌دانستند، به جایگزینی قلیچداراوغلو با اوزغور اوزل نسبتا ناشناخته رای دادند.
در زمان انتخابات قلیچداراوغلو موفق شد اتحادی چند وجهی ایجاد کند که هم ناسیونالیست‌های راست‌گرا و هم سوسیالیست‌های چپ و کردها را شامل می‌شد. اما بلوک شش حزبی تقریباً ماه‌ها قبل از انتخابات شکست خورد و سپس در نظرسنجی‌ها عملکرد ضعیفی داشت. اردوغان با حمایت ناسیونالیست‌ها توانست بر پارلمان تسلط یابد. سپس قلیچداراوغلو با امتناع از پذیرش شکست و کناره‌گیری، بسیاری از درون حزب خود را عصبانی کرد. این پیرمرد ۷۴ ساله پس از دو دور رأی گیری داغ کنگره حزب به نامزد مورد حمایت شهردار استانبول اکرم امام اوغلو، پست رهبری خود را از دست داد.
اوزل بخش زیادی از زندگی حرفه‌ای خود را به عنوان یک داروساز خصوصی در شهر تفریحی ازمیر در دریای اژه، گذرانده بود. او در نهایت رئیس انجمن داروسازی ترکیه شد و در سال ۲۰۱۱ به پارلمان راه یافت. او پس از معرفی خود به عنوان کاندیدای «تغییر» در رای‌گیری نهایی با اختلاف ۸۱۲ بر ۵۳۶ برنده شد.
اما رای به مراتب بیشتر از هر سیاست خاصی بر شخصیت ها متمرکز بود. قلیچداراوغلو تلاش برای برکناری‌اش را «خنجر از پشت» خواند.
اوزل در پاسخ گفت که می‌خواهد «داستان جدیدی بنویسد و سیاست ترکیه را تغییر دهد».
نشست حزبی در حالی برگزار شد که بیشتر توجه سیاسی به انتخابات شهرداری مارس معطوف است که اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) با تمام قوا وارد آن شده‌اند. اردوغان مدت‌هاست که به خود می‌بالد که هرگز در انتخابات ملی شکست نخورده و ائتلاف محافظه‌کار خود را در کنترل پارلمان و شهرهای اصلی ترکیه نگه داشته است. اما هوای شکست ناپذیری او در انتخابات تاریخی ۲۰۱۹ که شاهد پیروزی مخالفان در استانبول و آنکارا برای اولین بار در دوران حکومت اردوغان بود، ابری شد.
اردوغان از زمان انتخاب مجدد خود برای آخرین دوره پنج ساله، بر بازپس‌گیری هر دو شهر متمرکز بوده است. تحلیلگران بر این باورند که شانس اردوغان در استانبول – شهری که رهبر ترکیه در آن بزرگ شد و در آنجا کار سیاسی خود را به عنوان شهردار آغاز کرد – قوی‌تر است. شهردار کنونی امام اوغلو پس از پیروزی در انتخابات مجدد بسیار بحث برانگیز در برابر متحد اردوغان در سال ۲۰۱۹ به یکی از مخالفان محبوب تبدیل شد. اما او از آن زمان تا حدودی درخشش خود را از دست داده است و در حال حاضر با خطر ممنوعیت حضور در سیاست توسط دادگاه‌های ترکیه مواجه است.
امام اوغلو به اتهام توهین به یک مقام دولتی محکوم شده است و در صورت تایید حکم ممکن است مجبور به استعفا شود. او تصمیم گرفت که قلیچداراوغلو را به چالش بکشد و در عوض از نامزدی اوزل حمایت کرد.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.