تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر : 36390

«تجریش جنوبی» از واقعیت‌ها می‌گوید/ از اعتبار پدرم خرج نمی‌کنم

«تجریش جنوبی» از واقعیت‌ها می‌گوید/ از اعتبار پدرم خرج نمی‌کنم

مهدی کاسه‌ساز کارگردان نمایش «تجریش جنوبی» که این روزها در تماشاخانه ارغوان روی صحنه است درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این نمایش داستانی کاملاً اجتماعی و رئالیستی دارد و زندگی خانواده‌ای در جنوب شهر را به تصویر می‌کشد که هر کدام به نوعی درگیر معضلاتی هستند؛ برادر بزرگ‌تر معتاد است، بردار

مهدی کاسه‌ساز کارگردان نمایش «تجریش جنوبی» که این روزها در تماشاخانه ارغوان روی صحنه است درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این نمایش داستانی کاملاً اجتماعی و رئالیستی دارد و زندگی خانواده‌ای در جنوب شهر را به تصویر می‌کشد که هر کدام به نوعی درگیر معضلاتی هستند؛ برادر بزرگ‌تر معتاد است، بردار دوم ساقی مواد و برادر کوچک‌تر لات است. این خانواده با این شرایط نامناسب زندگی می‌کنند و در تلاش هستند که خواهرزاده شان را که به فرزندخواندگی گرفته شده و از بدو تولد مبتلا به ایدز بوده درمان کنند اما اتفاقی ناگوار در انتظارشان است.
وی ادامه داد: نمایش به شکل تلخی تمام می‌شود اما از ابتدا تا پایان با فضایی مفرح و طنازانه طرف هستیم. نمایش در ۲ صحنه اول از طنز موقعیت بهره برده اما در صحنه پایانی شاهد فضای غمگینی هستیم.

کاسه ساز درباره انتخاب این سوژه برای اجرا بیان کرد: من خانواده‌ای را از نزدیک می‌شناختم که با چنین مشکلاتی روبرو بودند و خیلی تلاش کردند تا بتوانند خودشان را از موقعیتی که در آن گرفتار شده‌اند، نجات دهند اما به دلیل مشکلات و شرایطی که وجود داشت، نمی‌توانستند حتی از جایشان تکان بخورند. این خانواده از ابتدا این وضعیت را نداشتند اما اتفاقاتی که برایشان رخ داده بود آنها را به اینجا رسانده بود. من طرح این نمایش را با محمد کرمی مطرح کردم و با همفکری هم به قصه بال و پر دادیم و آن را دراماتیک و تصویری کردیم و در نهایت به متن نهایی «تجریش جنوبی» رسیدیم.
وی درباره مراحل تمرین و آماده سازی نمایش و محدود بودن تعداد اجراها توضیح داد: برای آماده سازی نمایش ۵ ماه تمرین داشتیم اما تنها ۱۵ شب اجرا داریم. این تعداد اجرا نسبت به صرف این مدت زمان برای تمرین کم است اما وقتی تهیه کننده‌ای پشت یک تئاتر می‌ایستند قطعاً به فکر سرمایه‌اش هم است و این روزها هزینه سالن‌های خصوصی تئاتر هم به شدت زیاد شده است. به عنوان مثال من ۲ سال قبل در تالار حافظ با شبی ۵۰۰ هزار تومان اجرا رفتم اما برای این نمایش به من گفتند باید شبی ۵ میلیون تومان پرداخت کنم که هزینه بسیار زیادی حتی نسبت به تماشاخانه‌های خصوصی است. با این میزان هزینه، هر شب باید چقدر تماشاگر با قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان داشته باشیم تا حداقل بشود پول سالن را پرداخت کرد. هزینه دکور و گریم و بازیگران که بماند، ما برای تمرین این نمایش ماهی ۵ میلیون تومان پرداخت می‌کردیم. برای اجرا در تئاترشهر هم یا باید ۲ سال در نوبت بمانید یا آشنا داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه هیچگاه از اعتبار پدرش زنده یاد حبیب الله کاسه‌ساز استفاده نکرده است، تصریح کرد: پدرم زمانی که زنده بود هیچ وقت برای من از رانتی استفاده نکرد و حالا هم که به رحمت خدا رفته من یاد گرفته‌ام که از نام او استفاده نکنم. در واقع برای من همه چیز سخت‌تر است و حتی زمانی که اسم من به عنوان کارگردان نمایش مطرح شد، نمایشنامه را بی دلیل ۲ بار رد کردند و ما مجبور شدیم کار را دوباره بازنویسی کنیم.
این کارگردان تئاتر درباره انتخاب بازیگران نمایش گفت: بازیگران نمایش همگی بازیگران حرفه‌ای تئاتر هستند. ممکن است چهره‌های شناخته شده‌ای نباشند اما همگی حرفه‌ای هستند و با حضورشان در کار خیال من خیلی راحت بود. البته قاعدتاً برای فروش بیشتر من باید به سراغ بازیگر چهره و شناخته شده می‌رفتم که هزینه زیادی داشت اما بازیگران و کلاً گروه نمایش دلی کار می‌کنند و بدون توقع چندین ماه از وقتشان را به تمرین این نمایش اختصاص دادند و منفعت مالی از کار نمی‌برند.
وی در پایان درباره انتخاب «تجریش جنوبی» برای نام نمایش و طراحی صحنه کار بیان کرد: این خانواده در محله مفت آباد زندگی می‌کنند اما برخلاف محل زندگی شان، نام فامیلشان تجریشی است به همین دلیل نام نمایش را «تجریش جنوبی» گذاشتیم که در خودش تناقضی دارد. کل اتفاقات نمایش در حیاط خانه رخ می‌دهد از این رو طراحی دکور نمایش که کار شهاب شریفی است حیاط یک خانه قدیمی را با جزئیاتش به تصویر می‌کشد.
نمایش «تجریش جنوبی» به کارگردانی مهدی‌کاسه‌ساز و تهیه‌کنندگی مهفام کمالی تا ۲۵ مرداد در سالن شماره یک عمارت ارغوان روی صحنه است.
«تجریش جنوبی» روایتی از زندگی خانواده‌ای در جنوب تهران است که هر کدام از اعضای آن با معضلات اجتماعی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند و در پی یافتن راه‌حل مناسبی هستند…
محمدرضا مراد، آرامه سلطانیه، کتایون سلطانی، بهراد محمدی، فرزاد احدی، کتایون سبحانی، امیرحسین نامی، محمدحسین کیا، فاطمه میرباقری، نیلان نکوئی و مهدی کاسه‌ساز بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.