تاریخ انتشار : شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر : 43924

بعد از عقب‌نشینی گولانی و چتربازان، چه کسی برای جنگ در غزه مانده است؟

بعد از عقب‌نشینی گولانی و چتربازان، چه کسی برای جنگ در غزه مانده است؟

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، بعد از اعلام عقب نشینی تیپ گولانی از نوار غزه، ارتش رژیم صهیونیستی از عقب نشینی گردان‌هایی از تیپ چتربازان در شمال و جنوب نوار غزه خبر داد. تیپ گولانی، چتربازان و جفعاتی، تیپ‌های اصلی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه هستند

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، بعد از اعلام عقب نشینی تیپ گولانی از نوار غزه، ارتش رژیم صهیونیستی از عقب نشینی گردان‌هایی از تیپ چتربازان در شمال و جنوب نوار غزه خبر داد. تیپ گولانی، چتربازان و جفعاتی، تیپ‌های اصلی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه هستند و از جمله کارآزموده‌ترین نیروها و مجهزترین و ستون فقرات نیروهای نخبه هستند.
از زمان آغاز حمله زمینی به غزه این سه تیپ در چندین محور از بیت حانون و طول خط ساحل غزه تا محله الشجاعیه بودند که تیپ گولانی حملات کوبنده‌ای را در آنجا متحمل شد که منجر به کشته شدن ده‌ها تن از سربازان و افسرانش شد.
اعلام عقب نشینی تیپ گولانی که رهبران آن چندین بار تهدید کرده بودند که شهر غزه به ویژه محله الشجاعیه را محو خواهند کرد، به منزله یک شکست نظامی با توجه به خسارت‌های این تیپ طی روزهای گذشته بوده است.
فایز الدویری، کارشناس نظامی گفت: عقب نشینی این تیپ نشان می‌دهد که ۴۰ درصد نیروهایش را از دست داده است و دیگر امکان ادامه جنگ را ندارد.
صحنه رقص سربازان به دلیل عقب نشینی‌شان از درگیری‌ها نشان دهنده سخت و پیچیده بودن جنگ در غزه و شکست‌های سنگینی است که این تیپ متحمل شده است.
یکشنبه گذشته موشه کابلنسکی، فرمانده پیشین تیپ گولانی اعلام کرد که از هفتم اکتبر یک چهارم نیروهای این تیپ کشته و زخمی شده‌اند. ۸۲ سرباز و افسر این تیپ کشته شده‌اند.
وی گفت: من از مقر تیپ گولانی بازدید کردم و شاهد پیچیدگی جنگ و مشکلاتی بودم که افسران در میدان جنگ با آن مواجه هستند. وضعیت آنجا و جنگ بین آوارها و در مقابل گروهی که جنگ را ادامه می‌دهد و شکست نمی‌خورد، بسیار پیچیده‌تر شده است.
حاتم الفلاحی، کارشناس نظامی عراقی گفت: تعداد نیروهای این تیپ ۲۵۰۰ سرباز است و ۵۰۰ سرباز در جنگ غزه کشته و زخمی شده‌اند. این نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر آمار واقعی کشته شدگان خود را فاش نمی‌کند. تلفاتی با این تعداد بسیار بالاست آن هم برای تیپی که جزو نیروهای نخبه و تیپ‌هایی است که برای جنگ در مناطق مهم آموزش دیده است و فرماندهی ارتش از آن در درگیری‌های شدید و پیچیده استفاده می‌کند. اگر یک تیپ آموزش دیده این همه تلفات داشته باشد پس دیگر تیپ‌ها تلفات بیشتری داشته‌اند و این مسئله بر نیروهای باقیمانده این تیپ تاثیر می‌گذارد.
این تیپ فوریه ۱۹۴۸ تاسیس شد و در درگیری‌های زیادی شرکت کرده است و جزو اولین تیپ‌هایی است که به ارتش رژیم صهیونیستی پیوست. برای همین به «تیپ۱» معروف است و عضو نیروی پیاده نظام و نیروهای نخبه است. بر اساس آمارها تعداد کشته شدگان ارتش رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر به ۴۷۱ تن رسیده است. ۱۴۴ تن از آنها از آغاز حمله زمینی کشته شده‌اند و بیشتر آنها از نیروهای نخبه و ذخیره هستند. حمله ۱۳ دسامبر یکی از بدترین حملات برای رژیم صهیونیستی بود چرا که از کشته شدن ۱۰ تن از افسران این تیپ از جمله فرماندهان گردان‌ها در حمله نیروهای القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در محله الشجاعیه خبر داد.
سایت واللا درگیری در منطقه الشجاعیه را یک درگیری دشوار اعلام کرد.
همچنین بر اساس اذعان ارتش رژیم صهیونیستی تیپ چتربازان نیز متحمل خسارت‌های سنگینی شده است. اواسط ماه میلادی گذشته ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن معاون فرمانده یکی از گردان‌های تیپ چتربازان در درگیری‌های شمال غزه و دو سرباز خبر داد. تیپ چتربازان در سال ۱۹۵۵ تاسیس شده و بخشی از پیاده نظام و شامل چهار گردان است که با استفاده از بالگردها و کشتی‌ها و خودروهای نظامی فعالیت می‌کنند.
طی روزهای گذشته تیپ گولانی و چتربازان وارد درگیری‌های شدیدی در نوار غزه شدند. ارتش رژیم صهیونیستی مجبور شد تا صدها تن از سربازان را از مناطق درگیر در مناطق مرزی با هدف معالجه روانی به دلیل شوک‌های وارد شده به آنها به خاطر جنگ خارج کند.
روزنامه هاآرتص نوشت، عقب نشینی نیروهای نخبه به ویژه تیپ گولانی نشان دهنده میزان خسارت‌های شدید این نیروها و فایده نداشتن معالجه روانی سربازان طی جنگ است. معالجه روانی نتوانسته روحیه جنگی سربازان را بالا ببرد و ارتش تلاش می‌کند تا مواردی را که ممکن است منجر به اضطراب شدید و افسردگی و خودکشی شود، مشخص کند.
روزنامه هاآرتص پیشتر اعلام کرده بود که شکاف بزرگی بین آمار ارتش درباره تعداد سربازان مجروح و لیست بیمارستان‌ها وجود دارد.
پیشتر روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که تعداد سربازان مجروح حدود ۵۰۰۰ سرباز است.
متی یارار، کارشناس امنیتی ترکیه‌ای گفت: اگر اظهارات اخیر افسر اسرائیلی را در نظر بگیریم که اعلام کرد خسارت‌های ارتش به ۱۳۷۵ سرباز رسیده است و تعداد مجروحانی که روزنامه‌های عبری درباره آن صحبت کرده‌اند، این یعنی تعداد سربازانی که ارتش مجبور شده آن‌ها را از جنگ غزه خارج کند، حدود ۸۰۰۰ سرباز است. اینکه ارتش اسرائیل طی دو ماه از آغاز عملیات زمینی مجبور شود تا ۸۰۰۰ تن از سربازانش را از جنگ خارج کند، در حالی که این یک ارتش بسیار پیشرفته است و از قوی‌ترین تانک‌های جهان استفاده می‌کند، این یک خسارت بزرگ است. به ویژه اینکه این خسارت‌ها در نیروهای نخبه است که آموزش آنها چندین سال طول کشیده است.
رژیم صهیونیستی پنج لشکر نظامی را برای جنگ غزه با مشارکت حدود ۶۰۰ هزار سرباز بسیج کرده است که شامل تیپ‌های نخبه، پیاده نظام، لشکرهای زرهی و تانک‌ها هستند.
با عقب نشینی تیپ گولانی و گردان‌هایی از چتربازان و تیپ زرهی عرصه برای مقاومت فلسطین برای مقابله جدی با نیروهای پیاده نظام که نسبت به نیروهای نخبه آموزش کمتری دیده‌اند، خالی شده است. از نیروهای نخبه تنها تیپ جفعاتی در غزه مانده است. جفعاتی یک تیپ پیاده نظام در ارتش رژیم صهیونیستی است که در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد. این تیپ در درگیری‌های رژیم صهیونیستی در جبهه‌های مختلف شرکت کرده است. تعدادی از سربازان این تیپ در درگیری‌های غزه کشته شده‌اند.
اوایل ماه میلادی گذشته ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن ۹ تن از سربازانش از جمله هفت تن از تیپ جفعاتی خبر داد.
در این راستا رسانه‌های عبری اعلام کردند که ارتش رژیم صهیونیستی تعداد زیادی از نیروهای لشکر ۹۸ چتربازان را بعد از عقب نشینی تیپ گولانی وارد نوار غزه کرده است. سه‌شنبه گذشته سخنگوی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش گردان کامل و نیروهای مهندسی را برای ادامه عملیات در خان یونس وارد جنوب نوار غزه کرده است.
در این راستا دورسون چیچک، سرهنگ ترکیه‌ای و رئیس بخش اطلاعات در ستاد ارتش ترکیه اعلام کرد، رژیم صهیونیستی تیپ ذخیره و گردان مهندسی را به دو دلیل وارد جنگ کرده است. اول اینکه رژیم صهیونیستی معتقد است که احتمالا بعد از شروع سال میلادی جدید در معرض فشارهایی برای توقف عملیات خود در نوار غزه قرار خواهد گرفت. دلیل دوم بی‌کفایتی نیروهای موجود در جنگ غزه است.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.