تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
کد خبر : 35194

بررسی و پیگیری تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله بالای ۷ ریشتر در کمیته عمران شورای شهر

بررسی و پیگیری تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله بالای ۷ ریشتر در کمیته عمران شورای شهر

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، سید محمد آقامیری در نشست «بررسی راهکارهای افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله» که در قالب کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله به عنوان اولین نشست مشترک مسئولین و اساتید مهندسی زلزله برگزار شده بود، گفت: بحث تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله بالای ۷

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، سید محمد آقامیری در نشست «بررسی راهکارهای افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله» که در قالب کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله به عنوان اولین نشست مشترک مسئولین و اساتید مهندسی زلزله برگزار شده بود، گفت: بحث تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله بالای ۷ ریشتر را در کمیته عمران شورای شهر تهران پیگیری کردیم. این اقدام از آبان ماه سال گذشته آغاز شد و در حین این اقدام زلزله ترکیه به وقوع پیوست که دقیقا فضا را برای ما روشن کرد و آنچه را که در ذهن داشتیم، مانیتور شد.
وی افزود: برای شهر و آنچه که پیش آمد یک شوک جهانی بود. این زلزله ما را مصمم کرد که به فکر این موضوع باشیم و با دید بازتری روی این مقوله کار کنیم. بر همین اساس این کارگروه را در اسفند ماه سال گذشته تشکیل دادیم. کارگروهی که به همراه معاونین کار خود را آغاز کرده و در این فاصله از طریق تیم کارشناسی که تهیه شد و با حضور اساتید مطرح دانشگاه‌ها که در این جلسه در خدمت‌شان هستیم، جلساتی برگزار شد.
آقامیری ادامه داد: از بین همه اساتید ۴۵ نفر اعلام آمادگی کردند که امروز در خدمت ۱۲ نفر از این اساتید هستیم تا در دوره اول این کارگروه از نظرات آنها بهره مند شویم. بنا داریم خروجی این جلسات پس از ۴ تا ۵ جلسه منجر به تشکیل کارگروهی قوی شود تا بتوان فکر اساسی در این خصوص منتج به راهکاری مناسب محقق شود.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در ترکیه اگر زلزله آمد استان‌های جنوبی آن درگیر مسائل مربوط به زلزله شدند ولی پایتخت سیاسی و اقتصادی ترکیه آنکارا و استانبول به کار خود ادامه می‌دادند و کشور از نظر حاکمیتی و سیاسی سر پا بود، اما تصور کنید زلزله در تهران به وقوع بپیوندد. تهرانی که پایتخت کشور است و برنامه‌های حاکمیتی، سیاسی و اقتصادی همه در این شهر به وقوع می‌پیوندد، اگر این فاجعه در تهران پیش بیاید در حقیقت این اتفاق برای کل کشور می‌افتد. چطور باید کشور را مدیریت کنیم؟ بر همین اساس ضرورت دارد که برای تهران یک فکر اساسی انجام شود و مدلی طراحی شود که برای کل کشور به ویژه کلانشهرها که در معرض زلزله قرار دارند، بکار گرفته شود.
وی با اشاره به تبعات و خسارات زلزله احتمالی تهران، تاکید کرد: بزرگترین زلزله‌ای که در جهان داشته‌ایم زلزله اقیانوس آرام بوده که بیشترین تلفات آن با سونامی رقم خورده، بطوریکه ۲۲۰ هزار نفر در این زلزله تلفات داشته‌ایم ولی زلزله‌ای که برای تهران پیش بینی می‌شود با نظرات مختلفی که کارشناسان ارائه می‌کنند ۳۰۰ هزار نفر و ۵۰۰ هزار نفر پیش بینی شده، این عددها روی کاغذ راحت است اما قطعا این موضوع شوخی نیست که چنین عددی در تهران داشته باشیم.
وی ادامه داد: قطعا باید این دغدغه را اساتید برای مسئولین ما ایجاد کنند که به موضوع زلزله توجه ویژه‌ای داشته باشیم و اینکه دوره بازگشت زلزله‌ها چه زمانی است، کارشناسان باید در این خصوص اظهار نظر کنند و نظرات آنها نیز باید پشتوانه علمی داشته باشد. در این کارگروه باید دغدغه‌های این حوزه برای مسئولین کشور در سطح ملی و نه صرفا شهرداری تهران تبیین شود. چرا که در این اتفاق کل حاکمیت سیاسی و اقتصادی در کشور درگیر می‌شود، لذا باید همه دست به دست هم دهیم تا در خصوص این مشکل راهکارهایی مناسب را اتخاذ کنیم.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.