تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر : 34293

با سوالات “شک‌دار” کنکور چه کنیم؟

با سوالات “شک‌دار” کنکور چه کنیم؟

احمد خدادوست در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به کنکور سراسری، در حال حاضر دانش‌آموزان بیش از تست زدن و مطالعه کردن، به آرامش و انگیزه نیاز دارند. در روزهای آخر، انگیزه و انرژی داوطلب است که موجب موفقیت او می‌شود.  وی افزود: داوطلب مطالعه کرده و تست زده و

احمد خدادوست در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به کنکور سراسری، در حال حاضر دانش‌آموزان بیش از تست زدن و مطالعه کردن، به آرامش و انگیزه نیاز دارند. در روزهای آخر، انگیزه و انرژی داوطلب است که موجب موفقیت او می‌شود. 
وی افزود: داوطلب مطالعه کرده و تست زده و تنها چیزی که موجب می‌شود در روزهای آخر نتیجه بهتری بگیرد، انگیزه است اما بسیاری از داوطلبان در مرحله آخر کنار می‌کشند و انگیزه لازم را ندارند. قدم اول این است که دانش‌آموز به خود اعتماد داشته باشند زیرا قرار است نتیجه تلاش چند ماهه خود را ببیند.
این مشاور کنکور گفت: مرور صحیح کتب درسی برای داوطلبانی که آمادگی خوبی دارند در روزهای آخر می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. روزانه یک کتاب را مرور کند و تست ترکیبی و جامع کار کند و احیانا اگر از قبل نوت‌برداری کرده و نکات مهم را نوشته، مطالعه و مرور این نکات می‌تواند کمک‌کننده باشد. 
خدادوست افزود: علاوه بر این، داوطلب می‌تواند آزمون‌های سراسری سال‌های اخیر یا آزمون‌های آزمایشی را تست‌زنی و مرور کند.
وی با اشاره به دو نوع درس حفظی و حل‌کردنی، گفت: درس‌های حفظی را می‌توان به صورت تیتروار مرور کرد و درس‌های مفهومی و تمرینی مانند ریاضی یا شیمی را می‌توان  نکته به نکته فرمول‌ها را مرور کرد. حل آزمون‌های جامع و ترکیبی قطعا می‌تواند کمک کننده باشد. رعایت این نکته‌ها می تواند به تثبیت ذهنی موضوعات درسی کمک کند.
این مشاور کنکور افزود: بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری، هنر آزمون دادن را نمی‌دانند و مدیریت زمان سر جلسه و نحوه آزمون دادن را یاد نگرفته‌اند. اما چه باید کرد؟ اکنون دفترچه‌های کنکور تغییر کرده‌اند و زیرگروه تجربی چهار دفترچه و زیرگروه‌های انسانی و ریاضی هر کدام دو دفترچه دارند. در زیرگروه تجربی دفترچه شماره یک مربوط به درس زیست‌شناسی است که شامل ۴۵ سوال در ۴۵ دقیقه است یعنی برای هر سوال یک دقیقه در نظر گرفته شده است. دفترچه شماره دو مربوط به درس‌های فیزیک و شیمی است که ۷۵ دقیقه زمان دارد و دفترچه شماره ۳ نیز مربوط به درس‌های ریاضی و زمین‌شناسی در ۶۰ دقیقه است. برخی از داوطلبان ترتیب را رعایت نمی‌کنند در حالی که باید به ترتیب دفترچه جلو رفت. به هم زدن ترتیب باعث گیج شدن و درگیر شدن ذهن دانش‌آموز می‌شود و این مساله ریسک دارد و ممکن است آزمون را خراب کند؛ اگر یک لحظه روحیه داوطلب از دست برود، بازگشت سخت است.
وی ادامه داد: داوطلب می‌تواند از تکنیک “ضربدر و منها” استفاده کند به این معنا که سوالاتی که بلد نیستیم را ضربدر بزنیم تا وقت‌مان بیهوده تلف نشود. کنار سوالات شک‌دار هم می‌توان علامت منها قرار داد تا دوباره برای آن‌ها وقت بگذاریم.
این مشاور کنکور در خصوص سوالات شک‌دار و نحوه برخورد با آن‌ها، گفت: داوطلب می‌پرسد که سوالات شک‌دار را در آزمون‌های آزمایشی و تست‌ها معمولا اشتباه جواب می‌دهم، سر جلسه چه کنم؟ توصیه به این دسته از داوطلب این است که سوالات شک‌دار را جواب ندهند. اما دسته دیگری از داوطلبان سوالات شک‌دار را در آزمون‌های آزمایشی یا تست‌ها معمولا بالای ۵۰ تا ۷۰ درصد درست پاسخ می‌دهند که البته ممکن است بر اساس حدس و گمان باشد. بهتر است این دسته از داوطلبان در کنکور سراسری نیز این دسته سوالات را حل کنند. 
وی ادامه داد: بهتر است داوطلب وسایل خود را از شب قبل آماده کند، شام سبک بخورد و زودتر به رختخواب برود. همراه داشتن شکلات، بیسکویت یا انجیر برای جلوگیری از افت فشار می‌تواند موثر باشد. خوردن صبحانه نیز بسیار موثر است. حضور در محل برگزاری آزمون ۴۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از آغاز آزمون می‌تواند در کاهش استرس دانش‌آموز موثر باشد.
خدادوست عنوان کرد: برخی از دانش‌آموزان هم‌کلاسی‌ها یا دوستان خود را پیش از آغاز آزمون می‌بینند؛ توصیه می‌شود با هم درباره آزمون صحبت نکنند زیرا ممکن است استرس یا انرژی منفی به هم منتقل کنند.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.