تاریخ انتشار : شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
کد خبر : 37325

اخبار سیاسی ۴ شهریور؛ توصیه‌‎های رئیسی به مدیران/ تحلیل‎‌ها از عضویت ایران در بریکس

اخبار سیاسی ۴ شهریور؛ توصیه‌‎های رئیسی به مدیران/ تحلیل‎‌ها از عضویت ایران در بریکس

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری هفتگی خود توضیحاتی درباره زمان شروع بررسی صلاحیت کاندیدای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی ارائه کرد و گفت: بحث صلاحیت‌ها پس از قطعی شدن ثبت نام کاندیداها، شروع می شود. اکنون دستگاه‌ها باید مدارک بارگذاری شده را بررسی و به

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری هفتگی خود توضیحاتی درباره زمان شروع بررسی صلاحیت کاندیدای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی ارائه کرد و گفت: بحث صلاحیت‌ها پس از قطعی شدن ثبت نام کاندیداها، شروع می شود. اکنون دستگاه‌ها باید مدارک بارگذاری شده را بررسی و به استعلامات افراد پاسخ دهند.
هادی طحان نظیف افزود: ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده‌اند به دلیل اعمال و رفتاری که داشته‌اند رد صلاحیت شوند. همچنین ممکن است کسانی که در گذشته تایید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تایید صلاحیت شوند؛ همچون اینکه فردی در گذشته حکم قضایی داشته و اکنون حکم برائت دریافت کرده باشد.
همچنین مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که شعبه ۵۵ مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران به محکومیت دولت آمریکا به دلیل طراحی و اجرای کودتای نوژه رای داده است.
دادگاه علنی رسیدگی به دعوای حقوقی خانواده‌های شهدای کودتای نقاب (نوژه) با حضور بازماندگان و آسیب دیدگان این واقعه برگزار و بعد از رسیدگی همه جانبه به این پرونده و بررسی مستندات موجود، حکم این دعوای حقوقی از سوی دادگاه صادر شده است. بدین ترتیب دولت آمریکا باید مجموعا، ۳۳۰ میلیون دلار جریمه مالی و غرامت به خانواده شهدای کودتای نقاب (نوژه) پرداخت نماید.
****
در هجدهمین جشنواره شهید رجایی، سید ابراهیم رئیسی خطاب به مسئولان و مدیران گفت: حتماً دنبال این باشید که با مردم بی‌واسطه صحبت کنید. در جلسات هم حاضر شوید، اما با مردم ارتباط نزدیک داشته باشید. کارسنجی کنید که انجام یک امر چند نفر نیرو نیاز دارد. گاهی کاری آن حجم از نیرو و فرد را نمی‌خواهد. انجام یک کار واقعا نیازی به این‌همه معاونت، پست و مسئولیت ندارد.
رئیس‌جمهوری افزود: در برخی ادارات تا نیمی از معاونت‌ها و در برخی دیگر یک‌سوم معاونت‌ها خالی مانده است. یعنی بدون اینکه کاری تعریف شود برای آن معاونت تعریف کرده‌اند. درست نیست که برای افراد جا تعیین کنیم، نه برای کار. بگوییم فلانی شأنش کمتر از معاونت نیست و برایش معاونت تعریف شود، این جای تعجب دارد.
به مناسبت هفته دولت نیز ایسنا در گزارشی با عنوان دیپلماسی چندجانبه با سفر به ۱۸ کشور به بررسی سفرهای خارجی رئیسی در دو سال اول دولت پرداخته است.
رئیس دولت سیزدهم در دو سال ابتدایی دولت خود در ۱۹ سفر خارجی عازم ۱۸ کشور شده است. مقصد سفرهای رئیسی علاوه بر کشورهای همسایه ایران و منطقه، آمریکای جنوبی و شرق آفریقا هم بوده که نشان می‌دهد چندجانبه‌گرایی در دیپلماسی و نگاه به کشورهای مختلف، از جمله اهداف سیاست خارجی دولت سیزدهم است.
****
پس از آنکه محمدحسین ولایتی روز شنبه هفته گذشته و در حالی که به صورت قانونی و از طریق مرز هوایی وارد افغانستان شده و مدت ۱۰ روز نیز در کابل حضور داشت، به هنگام بازگشت و در فرودگاه کابل بدون هیچگونه توضیح مشخصی بازداشت شده بود. آریانانیوز به نقل از بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان اعلام کرد که محمد حسین ولایتی، عکاس خبرگزاری تسنیم ایران شامگاه گذشته آزاد شده است.
****
امروز همچینن یکی از نمایندگان مجلس در گفت و گویی با ایسنا پیشنهادی برای حل مشکل سربازان غایب ارائه کرد و توضیح داد: با فراهم شدن فرصت خرید سربازی اجباری برای مشمولان غایب، با استفاده از منابع حاصله، ضمن اختیاری و حرفه‌ای کردن خدمت وظیفه عمومی، حقوق خوبی به متقاضیان سربازی پرداخت شود.
علی‌اصغر عنابستانی با تاکید بر لزوم توجه برنامه هفتم توسعه به موضوع تغییر سربازی از اجباری به حرفه‌ای اظهار کرد: زمانی خود ستاد کل نیروهای مسلح به شدت مخالف بودند و مانعی برای تغییر سربازی بود اما امروز مخالفت آنها خیلی کمتر شده و احساس می‌کنم که تحت شرایطی می‌توان موافقت ستاد کل را جلب کرد که مدل سربازی در کشور از سربازی اجباری به سربازی حرفه‌ای تبدیل کنیم.
****
در پی آنکه رهبران ائتلاف بریکس در پایان نشست خود در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، عضویت هفت کشور جدید از جمله ایران، عربستان، امارات متحده عربی و مصر را تایید کردند،  روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی این اقدام را غافلگیر کننده توصیف کرد و نوشت: این موفقیت‌ها در عرصه سیاست خارجی به ایران اهرمی در برابر آمریکا می‌دهد. ایران می‌تواند بگوید که ایالات متحده نتوانسته آن را از نظر سیاسی منزوی کند و آن را از نظر اقتصادی شکست دهد. در نتیجه با اعتماد به نفس وارد مذاکره جدید شود و آمریکایی‌ها را به چالش بکشد.
همچنین شبکه خبری الجزیره در گزارشی با بررسی تاثیرات ورود کشورهای جدید به بریکس، به‌ویژه در منطقه غرب آسیا، به نقل از کارشناسان نوشت: پیوستن ایران در کنار امارات متحده عربی و عربستان سعودی به بریکس پیامدهای بزرگی بر تجارت و سیاست‌های نفتی خواهد داشت.
در گزارشی دیگر در این رابطه پایگاه خبری- تحلیلی المانیتور  با بیان اینکه «ایران بریکس را فرصتی برای تضعیف نفوذ آمریکا در عرصه جهانی می‌بیند» تاکید کرد: رئیسی همزمان با جشن عضویت ایران در بریکس، دستور کار ضد آمریکایی را پیش می‌برد.
همچنین در حاشیه نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان  با دیلما روسف، رئیس بانک توسعه نوین (بانک بریکس) دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار دو طرف فرآیند پیوستن ایران به این بانک را مورد تبادل نظر قرار دادند.
 روسف ضمن تبریک عضویت ایران در بریکس از پیوستن کشورمان به بانک بریکس استقبال و حضور ایران در این بانک را موجب ارتقای قدرت و موقعیت بین المللی این بانک دانست. صفری هم از روسف برای سفر به ایران دعوت  و وی نیز آمادگی خود را برای سفر در آینده نزدیک اعلام کرد.
تحلیل های دیگر در ارتباط با عضویت ایران در بریکس را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.
بریکس فرصت خوبی برای توسعه فضاهای اقتصادی کشور است
عضویت ایران در بریکس حکایت از قدرت جمهوری اسلامی ایران دارد
عضویت در بریکس نشان‌دهنده شکست سیاست انزوای ایران است
عضویت ایران در بریکس تاثیر مثبتی بر توسعه تجارت جهانی دارد
دیدگاه غرب نسبت به گسترش بریکس
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.