تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
کد خبر : 41336

اخبار سیاسی ۱۶ آبان؛وضعیت بازنشستگان؛ در دست پیگیری/احتمال سفر رئیسی به عربستان

اخبار سیاسی ۱۶ آبان؛وضعیت بازنشستگان؛ در دست پیگیری/احتمال سفر رئیسی به عربستان

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا،حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. براساس

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا،حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.
براساس این ابلاغیه قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم در مهلت شش ماهه ارائه کند.
****
در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان ادامه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، چند تن از نمایندگان در تذکراتی جداگانه خواستار پرداختن به موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم توسعه در روزهای باقی‌مانده از بررسی لایحه شدند.
پس از این تذکرات محمد باقر قالیباف تاکید کرد: بارها از این میکروفن اعلام کرده‌ام که حتما موضوع مربوط به صندوق‌های بازنشستگی و بحث ایثارگران اولویت اول مجلس شورای اسلامی و دولت است و بنده شهادت می‌دهم که این موضوع در اولویت قرار دارد.
مجتبی ذوالنور هم در پاسخ به تذکر جبار کوچکی‌نژاد در این باره گفت: لازم است هرچه سریع‌تر اعضای کمیسیون تلفیق و خدمت‌گزاران دولتی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به جمع‌بندی رسیده و نتیجه را در گزارش کمیسیون تلفیق برای بررسی در صحن بگنجانند.
در ادامه پیگیری های مربوط به حقوق بازنشستگان،‌ سخنگوی کمیسیون تلفیق از ورود این کمیسیون به بررسی موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم توسعه در نشست امروز یا فردا خبر داد.
یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق لایحه برنامه توسعه هشدار داد که هر نوع افزایش حقوق بازنشستگان باید با در نظر گرفتن پیامدهای تورمی باشد،‌ تاکید کرد: در عین حال هم باید شرایط سخت معیشتی بازنشستگان هم لحاظ کرد.
در بخش دیگری از این جلسه نمایندگان  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کردند تا نسبت به راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی، سبک زندگی مردم، مرجعیت رسانه‌ای و وضعیت ارتباطات کشور اقدام کند.
در جریان بررسی این بند از لایحه برنامه، غلامرضا نوری قزلچه در اخطاری بیان کرد: در این بند ذکر شده که به صورت برخط سبک زندگی مردم و داده‌ها و اطلاعات افراد در یکجا رصد و پایش شود. اما در اصل ۲۵ قانون اساسی گفته شده با حکم قانون این امکان وجود دارد. اگر اکنون ما اینجا قانون‌گذاری کنیم ممکن است امکان تجسس در اطلاعات شخصی افراد فراهم شود.
رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: قطعا دسترسی به اطلاعات شخصی افراد صرفا با داشتن حکم قاضی امکان‌پذیر است و با راه‌اندازی سامانه رصد و پایش سبک زندگی مردم بدون حکم قاضی این امکان وجود ندارد.
اظهارات نمایندگان موافق و مخالف راه‌اندازی سامانه رصد و پایش سبک زندگی مردم را  هم می توانید در این لینک بخوانید.
همچنین گزارش کامل ایسنا از بیست و چهارمین روز بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در جلسه علنی امروز (یکشنبه) چهاردهم آبان ماه ۱۴۰۲ را می توانید اینجا بخوانید.
****
رئیس جمهور قرار است فردا (چهارشنبه) به دعوت رسمی امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، به منظور دیداری رسمی و حضور در نشست مشترک فعالان اقتصادی و بازرگانان ایران و تاجیکستان برود.
رئیسی پس از این سفر به دعوت رسمی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» به این کشور سفر خواهد کرد.
همچنین با توجه به اینکه نشست سران کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی به زودی در ریاض ( به عنوان رییس دوره‌ای و کشور دارای مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی ) برگزار خواهد شد،‌ سید ابراهیم رئیسی  احتمالا هفته آینده به عربستان سفر می‌کند.
معاون اجرایی رییس جمهور هم در گفت و گویی با ایسنا درباره ساخت ورزشگاه جدید در تهران که قرار شده توسط چینی ها انجام شود، گفت: هدف اصلی از ساخت ورزشگاه جدید این است که ما این ورزشگاه را در طراز بین المللی ایجاد می کنیم و این موضوع درستی است که ما از ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را کنیم مثل ورزشگاه آزادی و تختی که  به سرعت اصلاح و موانعش بر طرف می شود اما اصلاح این مجموعه ها و  ورزشگاه ها ظرفیت جدیدی به ما اضافه نمی کند.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.