تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
کد خبر : 29623

آزمایش‌های اتمی کره‌شمالی و زنگ خطر مواد رادیواکتیو برای کشورهای همسایه

آزمایش‌های اتمی کره‌شمالی و زنگ خطر مواد رادیواکتیو برای کشورهای همسایه

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس اعلام دولت‌های آمریکا و کره جنوبی، کره شمالی در بازه ۲۰۰۶ و ۲۰۱۷، به صورت مخفیانه دست به شش آزمایش تسلیحات هسته‌ای در سایت پانگی-ری در مناطق کوهستانی استان هامگیونگ شمالی زده است. گروه موسوم به “کارگروه عدالت انتقالی” طبق تحقیقاتی اعلام کرد، احتمالا مواد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس اعلام دولت‌های آمریکا و کره جنوبی، کره شمالی در بازه ۲۰۰۶ و ۲۰۱۷، به صورت مخفیانه دست به شش آزمایش تسلیحات هسته‌ای در سایت پانگی-ری در مناطق کوهستانی استان هامگیونگ شمالی زده است.
گروه موسوم به “کارگروه عدالت انتقالی” طبق تحقیقاتی اعلام کرد، احتمالا مواد رادیواکتیو به هشت شهر و ناحیه نزدیک به سایت آزمایش هسته‌ای کره شمالی، جایی که در آن بیش از یک میلیون تن از مردم کره شمالی زندگی و هر روزه از آب‌های زیرزمینی برای معیشت و حتی نوشیدن استفاده می‌کنند، سرایت کرده است.
این گزارش همچنین تصریح کرد، چند کشور همسایه شامل کره جنوبی، چین و ژاپن احتمالا تا حدی به خاطر محصولات کشاورزی و شیلاتی که از کره شمالی به آنها قاچاق شده در معرض خطر این مواد رادیواکتیو قرار گرفته‌اند.
این گروه که در سال ۲۰۱۴ شکل گرفت، برای مطالعه‌اش با کارشناسان هسته‌ای و پزشکی و اتباع فراری از کره شمالی همکاری کرده و از گزارش‌های اطلاعاتی و دولتی و گزارش‌های سازمان ملل منبع باز و در دسترس استفاده کرده است.
یک بنیاد غیرانتفاعی مورد حمایت کنگره آمریکا موسوم به موقوفه ملی برای دموکراسی نیز از این مطالعه حمایت کرده است.
هوبرت یانگ هوان لی، رئیس این گروه و از مولفان این گزارش گفت: “این گزارش از این جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی می‌توانند حق زندگی و سلامتی را نه تنها از مردم کره شمالی، بلکه از مردم در کره جنوبی و سایر کشورهای همسایه با آن تهدید کنند.”
در سال ۲۰۱۵، آژانس امنیت غذایی کره جنوبی اعلام کرد بررسی‌هایش نشان داد سطح ایزوتوپ‌های رادیواکتیو سزیوم موجود در قارچ‌های وارداتی که به عنوان محصولات چینی فروخته شده اما در اصل مربوط به کره شمالی بودند، ۹ برابر بیشتر از سطح استاندارد بوده است.
چین و ژاپن با تشدید روند نظارت بر تشعشعات پرتوی، نسبت به بروز خطرات احتمالی پرتوی پس از آزمایش‌های هسته‌ای قبلی کره شمالی ابراز نگرانی کرده‌اند، اما آشکارا اطلاعاتی در مورد آلودگی رادیواکتیو در مواد غذایی ارائه نکرده‌اند.
به نوشته رویترز، بسیاری از کارشناسان خارجی نسبت به خطرات بالقوه آلودگی آب مربوط به کره شمالی برای سلامت ابراز نگرانی کرده‌اند، اما کره شمالی این نگرانی‌ها را رد کرده و گفته است، پس از آزمایش‌های هسته‌ای سابقش، هیچ گونه موردی از نشت مواد زیانبار صورت نگرفته است اما سند و مدرکی در این زمینه ارائه نکرد.
زمانی که کره شمالی در سال ۲۰۱۸ از خبرنگاران خارجی برای مشاهده تخریب برخی تونل‌ها در سایت آزمایش هسته‌ای خود دعوت کرد، دستگاه‌های تشخیص تشعشع آنها را مصادره کرد.
وزارت اتحاد مجدد در دولت سئول که به امور بین دو کره رسیدگی می‌کند، از سال ۲۰۱۸ در پی گرم شدن یخ روابط فرا مرزی با پیونگ‌یانگ، اخذ آزمایش تشعشع را از اتباع فراری کره شمالی متوقف کرد.
اما براساس گزارش‌ها، از میان ۴۰ تبعه فراری اهل مناطق نزدیک سایت پانگی-ری که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برای تشعشع آزمایش شدند، حداقل ۹ نفر ناهنجاری را نشان دادند. با این حال، این وزارتخانه گفت که نمی‌تواند ارتباط مستقیمی بین آنها با این سایت هسته‌ای برقرار کند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.