تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
کد خبر : 27868

۱۳ درصد از سرانه سلامت سهم پرستاری خواهد بود

۱۳ درصد از سرانه سلامت سهم پرستاری خواهد بود

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا فانی، در پاسخ به این سوال که کارانه فعلی پرستاران را در کنار تعرفه خواهیم داشت یا خیر، افزود: این موضوع مسئله خیلی مهمی است و با توجه به ابلاغیه‌ای که در خصوص کارانه گروه‌های بیمارستانی، پزشکان و غیرپزشکان ابلاغ شده، به دانشگاه‌های علوم پزشکی صراحتاً اعلام شد که از

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا فانی، در پاسخ به این سوال که کارانه فعلی پرستاران را در کنار تعرفه خواهیم داشت یا خیر، افزود: این موضوع مسئله خیلی مهمی است و با توجه به ابلاغیه‌ای که در خصوص کارانه گروه‌های بیمارستانی، پزشکان و غیرپزشکان ابلاغ شده، به دانشگاه‌های علوم پزشکی صراحتاً اعلام شد که از سال ۱۴۰۲ گروه پرستاری دیگر سهمی از جز حرفه‌ای ندارد، اما این به این معنی نیست که کارانه گروه پرستاری یا همان تعرفه گروه پرستاری به نسبت سال ۱۴۰۱ کمتر خواهد شد؛ زیرا سهم گروه پرستاری یعنی تعرفه به علاوه کارانه فعلی یا میزان سهم‌شان از جز حرفه‌ای هر دو با هم جمع خواهد شد و وارد سرانه سلامت می‌شود و از این طریق تعیین می‌شود که سهم پرستاری برای سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد شد.
عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: با توجه به برآوردهای انجام شده، حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد سرانه سلامت سهم گروه پرستاری خواهد بود و تأمین اعتبار آن نیز تقریباً نهایی شده است.
وی درباره اختلاف در پرداخت کارانه نیز، گفت: سعی شده در تعرفه‌گذاری پرستاری اختلافاتی که در پرداخت کارانه وجود داشت، مثل اختلاف در رده‌های مختلف مدیریتی، مترون‌، سوپروایزر، سرپرستار با پرستاران بالین یا خط اصلی مراقبت در پرستاری و… تقریباً منطقی شده و تفاوت زیادی میان پرستاران و سوپروایزرها وجود نداشته باشد.
فانی ادامه داد: موضوع دیگری که می‌توان جزو دغدغه‌های پرستاران باشد اختلاف در پرداخت کارانه در بیمارستان‌های پروسیجر با بیمارستان‌های داخلی یا حتی بیمارستان‌های روانپزشکی است. همچنین کارانه فعلی چون از جزو حرفه‌ای مشتق می‌شود، بنابراین هر جایی که پروسیجر بیشتری است و اعمال جراحی بیشتری را انجام داده است، جزو حرفه‌ای بیشتری داشته و سهم بیشتری هم به کارکنان رسیده است. اما در تعرفه پرستاری، ارزش نسبی خدمات پرستاری در بخش‌های داخلی و جراحی مشابه هم دیده شده و بخش اعصاب و روان با یک اختلاف بسیار کمتر با توجه به اینکه بخش روان ضریب پرستار به بیمار معمولاً بالاتر است، جبران شده است.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری افزود: با افزایش نرخ تورم و تعریف تعرفه پزشکان غیر هیئت علمی و کارشناسان پروانه‌دار، معمولاً K پرستاری هم بالاتر خواهد رفت و این هم بخش مثبت موضوع است و همچنین علاوه بر ارزش نسبی خدمات پرستاری در بخش‌ها که می‌توان با توجه به شرایط کشور قابل تغییر باشد.
فانی ادامه داد: تعرفه خدمات پرستاری به پایان خط نرسیده و حتماً نیاز به این دارد که در تمامی دوره‌های مختلف هر سال کامل‌تر شود. مسئله مهم این است که هیچ تجربه بین المللی درباره تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نبوده و هیچ موردی را نمی‌توانید پیدا کنید که از این قانون الگوبرداری کرده باشد؛ لذا این قانون یکی از افتخارات پرستاری است که باعث شده خدمات پرستاران به طور اختصاصی در کشور ثبت شود و امید است الگویی برای کشورهای دیگر باشد.
وی اضافه کرد: موضوع مهمی که به نظر بنده شاید کمتر از طرف گروه‌های مختلف پرستاری به آن توجه شده و لازم است در این مورد بحث و بررسی بیشتری صورت گیرد، این است که تعرفه پرستاری قسمتی از آن ترمیم حقوق دریافتی و کمک به معیشت پرستاران بوده است، اما مسئله اصلی که نباید از نگاه‌ها دور داشت، کمک به ارتقای سطح حرفه‌ای پرستاری، افزایش اعتماد به نفس حرفه‌ای در پرستاران و هویت‌بخشی به پرستاری است، این موضوع دستاورد بزرگی در پرستاری است و می‌توان آن را جزو دستاوردهای خوب نظام پرستاری و نظام سلامت در سال‌های اخیر دانست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.