تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر : 42137

۵۰ میلیارد دلار هزینه پیش بینی شده برای بازسازی غزه

۵۰ میلیارد دلار هزینه پیش بینی شده برای بازسازی غزه

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا اعلام کرد که این کشور بعد از آتش بس در غزه برای بازسازی بیمارستان‌ها، مدارس و زیرساخت تخریب شده تلاش زیادی خواهد کرد. پرونده بازسازی غزه همچنین مورد توجه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا اعلام کرد که این کشور بعد از آتش بس در غزه برای بازسازی بیمارستان‌ها، مدارس و زیرساخت تخریب شده تلاش زیادی خواهد کرد. پرونده بازسازی غزه همچنین مورد توجه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است. وی شنبه در مقاله‌ای برای روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد که جامعه بین‌المللی باید مکانیزمی را برای بازسازی غزه و برآورده کردن نیازهای این منطقه در دراز مدت و به صورت پایدار ایجاد کند اما مکانیزم بازسازی که بایدن درباره آن صحبت می‌کند در راستای اظهارات وی در خصوص لزوم متحد کردن غزه و کرانه باختری تحت یک قدرت واحد و در نهایت تحت رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین است.
علاءالدین شنکولر، پژوهشگر ترکیه‌ای درباره بازسازی نوار غزه گفت: ترکیه نمی‌تواند به تنهایی هزینه بازسازی غزه را متحمل شود چرا که هزینه بازسازی غزه بالای ۵۰ میلیارد دلار است. اظهارات اردوغان درباره متعهد شدن وی برای بازسازی غزه به هیچ وجه به معنای این نیست که ترکیه تمام هزینه بازسازی را متحمل خواهد شد اما ترکیه برخی مراکز را بازسازی کرده و اقدامات دیگری را در این راستا اتخاذ خواهد کرد.
این پژوهشگر متخصص در زمینه اقتصاد گفت: در سایه نگرانی‌های بیشتر رهبران منطقه از صحبت کردن درباره بازسازی یا ارسال تجهیزات و مهندسان خود برای بازسازی غزه، اردوغان این اظهارات را ایراد کرد چرا که می‌داند ترکیه متخصصان و شرکت‌های ساخت و ساز و حتی مواد اولیه‌ای دارد که می‌تواند در بازسازی نوار غزه نقش داشته باشد. این مسئله بعد از مذاکره و توافق با کشورهای حامی و سازمان‌های بین‌المللی و تأسیس صندوق‌های لازم برای بر عهده گرفتن هزینه‌های بازسازی غزه صورت خواهد گرفت. جنگ هنوز به پایان نرسیده است. در نتیجه پیش‌بینی کردن هزینه‌ها یا میزان خسارت‌ها دشوار است.
رجب طیب اردوغان اعلام کرده بود که این کشور برای بازسازی بیمارستان‌ها، مدارس و زیرساخت در غزه در صورت تحقق آتش بس تلاش خواهد کرد. وی یکشنبه به خبرنگاران گفت: در صورتی که آتش بس محقق شد ما تمام اقدامات لازم را برای جبران تخریب و ویرانی غزه اتخاذ خواهیم کرد.
رجب طیب اردوغان خواهان تحقیقاتی در سطح بین المللی درباره حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه شد.
وی گفت: ترکیه از طریق بیش از ۲۰۰۰ وکیل به طرف‌های ذیربط علیه کشتار جمعی در غزه شکایت خواهد کرد. ما این مسئله را تا پایان پیگیری خواهیم کرد و بهای آن را نیز می‌پردازیم.
اردوغان بر لزوم تحقیقات درباره این جنایت‌ها در سطح بین المللی تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم که تمام ظالمان به مجازاتی که شایسته آن هستند برسند وگرنه اگر هر نظام تروریستی بخواهد با قدرت گرفتن از آمریکا و اروپا مردم را بکشد این یعنی نظام جهانی به طور کامل فاسد شده است.
امیر صالحه، تحلیلگر ترکیه‌ای گفت: قبل از فکر کردن به بازسازی نوار غزه، پایان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه یک شرط اساسی و اولیه است چرا که صحبت درباره بازسازی یا پیش بینی هزینه‌های آن در سایه ادامه بمباران و گسترش جنگ در مناطق غزه غیر ممکن است.
وی گفت: ترکیه آمادگی خود را برای بازسازی مراکز آموزشی و خدماتی اعلام کرده است اما این اقدام قبل از جنگ صورت نمی‌گیرد. ما برای بسیج کردن حمایت بین المللی از تحقق آتش بس در غزه تلاش می‌کنیم و با مردم غزه برای بازسازی این منطقه همکاری می‌کنیم بدون اینکه ارسال کمک‌ها را از طریق مصر یا مشارکت در ناو شکستن محاصره غزه و ارسال کمک‌های غذایی و دارو به ساکنان غزه از طریق ناو آزادی را متوقف کنیم.
این تحلیلگر گفت: ما در زمینه ساخت و ساز تجارب زیادی داریم و مواد اولیه لازم را نیز برای بازسازی غزه در اختیار داریم.
محمود الزغموت، پژوهشگر فلسطینی گفت: با ادامه جنگ رژیم صهیونیستی در غزه تعداد شهدا و مجروحان فلسطینی افزایش یافته است. این رژیم صدها مدرسه و بیمارستان را تخریب کرده و همچنین نیروگاه برق غزه و ۵۰ مقر دولتی و نیروگاه پالایش آب را با هدف کشتار ساکنان غزه هدف قرار داده است. رژیم صهیونیستی همچنین حدود ۷۰ مسجد و سه کلیسا را تخریب کرده است.
وی گفت: صحبت درباره بازسازی غزه هنوز زود است. همگان باید به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه توجه کنند که به حد جنایت‌های جنگی و کشتار جمعی و پاکسازی نژادی رسیده است. صحبت درباره بازسازی و کمک‌ها یا حتی تأسیس صندوق‌های حمایت مالی، رژیم اشغالگر را وادار می‌کند تا جنایت‌های بیشتری را مرتکب شود و احساس کند که از مجازات جان سالم به در برده است.
الزغموت گفت: تخریب گسترده غزه شامل بیش از ۴۵ هزار واحد مسکونی در شمال غزه است. ۲۴۴ مدرسه تخریب شدند. رژیم اشغالگر همچنین بیمارستان‌های اندونزی، بیمارستان بین المللی چشم، بیمارستان بیت حانون، بیمارستان میدانی اردن، بیمارستان صداقت ترکیه و بیمارستان المعمدانی را هدف قرار داد. بعد از ممانعت از ورود دارو و سوخت مراکز پزشکی دیگر نیز در معرض تعطیلی هستند.
وی گفت: ‌نمی‌توان درباره میزان تخریب یا هزینه‌های بازسازی صحبت کرد چرا که تجاوز به غزه همچنان ادامه دارد و در سایه سکوت بین المللی رو به گسترش است. ۳۵ بیمارستان تخریب شده‌اند که هزینه‌های بازسازی آنها بین ۱.۷ تا ۲ میلیارد دلار است. هزینه بازسازی ۵۵۰ مدرسه و مراکز آموزشی نیز حدود  ۲.۱ میلیارد دلار است. هزینه بازسازی غزه کمتر از ۴۰ میلیارد دلار نیست. این رقم به خاطر سکوت و همدستی بین المللی و ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها است. نوار غزه حتی قبل از جنگ طوفان الاقصی در محاصره بود و اقتصاد این منطقه در تمام بخش‌ها با کاهش رشد روبرو بوده است. به دلیل اینکه رژیم صهیونیستی کارگران را از اراضی اشغالی اخراج کرد و همه چیز را تخریب کرد، آینده سختی در انتظار فلسطینی‌ها است.
در بیانیه پایانی نشست سران عربی و اسلامی که ۱۱ نوامبر در ریاض برگزار شد بر لزوم بسیج کردن شرکای بین‌المللی برای بازسازی غزه و کاهش پیامدهای تخریب فراگیر این منطقه به محض توقف جنگ تأکید شد.
همچنین در این نشست بر لزوم ایجاد صندوق بازسازی غزه تأکید شد. هزینه حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال ۲۰۱۴ حدود هشت میلیارد دلار بود. آخرین تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال ۲۰۲۱ بود که روند بازسازی این منطقه بعد از این تجاوز به کندی پیش می‌رود و بسیاری از کشورها به تعهدات خود در این باره عمل نکردند.
بعد از نزدیک به دو ماه تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، وزارت خارجه قطر امروز( چهارشنبه) موفقیت تلاش‌های میانجی‌گری مشترک قطر با مصر و آمریکا بین اشغالگران و جنبش حماس را با دستیابی به یک توافق آتش‌بس بشردوستانه که به مدت چهار روز ادامه دارد و قابل تمدید است، تایید کرد.
براساس گزارش الجزیره، وزارت خارجه قطر گفت:‌ این توافق شامل تبادل ۵۰ زن و کودک اسیر در غزه در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی توسط اسرائیل است. تعداد آزاد شدگان در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش خواهد یافت.
طبق گفته این وزارتخانه، این آتش‌بس اجازه ورود تعداد بیشتری از کمک‌های بشردوستانه، از جمله سوخت برای نیازهای انسانی و بشردوستانه را می‌دهد. دولت قطر بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کاهش تشدید تنش، توقف خونریزی و حفاظت از غیرنظامیان را تاکید می‌کند.
در این راستا، دولت رژیم صهیونیستی پس از دو جلسه شورای جنگ و دولت توسعه یافته، رسما تصویب آتش‌بس موقت در نوار غزه را اعلام کرد که این توافق شامل تبادل محدود اسرا با حماس است.
روزنامه عبری «یسرائیل هیوم» پیشتر نوشته بود که آتش‌بس در جنگ جاری بین حماس و اشغالگران از صبح پنجشنبه آغاز می‌شود. منابع به خبرگزاری فرانسه جزئیات توافقنامه معامله زندانیان بین حماس و تل‌آویو را فاش کردند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.