تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر : 29465

گاردین: هند نمی‌خواهد “اوراق باچر” درباره کشمیر علنی شود

گاردین: هند نمی‌خواهد “اوراق باچر” درباره کشمیر علنی شود

به گزارش ایسنا، گمان برده می‌شود این نامه‌ها مشهور به “اوراق باچر” شامل دلایل سیاسی و نظامی موثر بر تصمیم جواهر لعل نهرو، اولین نخست وزیر هند، برای درخواست آتش‌بس با پاکستان و ارائه وضعیت خودمختاری ویژه به جامو و کشمیر هستند. این منطقه که در دامنه‌ رشته کوه هیمالیا قرار دارد، تا چندین دهه

به گزارش ایسنا، گمان برده می‌شود این نامه‌ها مشهور به “اوراق باچر” شامل دلایل سیاسی و نظامی موثر بر تصمیم جواهر لعل نهرو، اولین نخست وزیر هند، برای درخواست آتش‌بس با پاکستان و ارائه وضعیت خودمختاری ویژه به جامو و کشمیر هستند.
این منطقه که در دامنه‌ رشته کوه هیمالیا قرار دارد، تا چندین دهه دارای قانون اساسی، پرچم و خودمختاری در زمینه تمامی مسائل به جز مسائل نظامی و امور خارجه بود. مردم کشمیر تحت کنترل هند که اکثرا مسلمان هستند، این خودمختاری را در راستای حفاظت از حقوق خود حیاتی تلقی کرده‌اند.
دولت نارندرا مودی، نخست وزیر ملی‌گرای هند سال ۲۰۱۹ رسماً خودمختاری این بخش از کشمیر که طبق قانون اساسی اعمال شده بود را در تلاش برای یکپارچه‌سازی کامل آن با هند لغو کرد.
به دنبال این تصمیم، کنترل دولت دهلی‌ بر این منطقه تشدید شد و به خشم و نارضایتی در این منطقه که برای بالغ بر سه دهه شاهد شورش مسلحانه بوده دامن زد.
اوراق باچر متشکل از نامه‌های رد و بدل شده بین ژنرال فرانسیس رابرت روی باچر، دومین فرمانده کل ارتش هند بین سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۴۹ با مقامهای دولت وقت از جمله نهرو هستند.
در چند سال اخیر برخی فعالان تلاش کرده بودند این اوراق را از حالت طبقه‌بندی شده خارج کرده تا درباره استدلال های پشت بند ۳۷۰ قانون اساسی که بر مبنای آن به جامو و کشمیر وضعیت ویژه داده شد، شفاف سازی کنند.
روزنامه گاردین نوشت، سندی که اخیرا از سوی وزارت امور خارجه هند صادر شده تصریح کرده، محتوای این اوراق هنوز نمی‌بایست از حالت طبقه‌بندی شده خارج شوند.  در این سند آمده است: “این اوراق حاوی مسائل عملیاتی نظامی در کشمیر و مکاتبات رهبران ارشد دولتی بر سر مسائل سیاسی حساس مربوط به کشمیر هستند.”
این اوراق در محل موزه و کتابخانه یادبود نهرو، نهادی که وابسته به وزارت فرهنگ هند است، نگهداری می‌شوند.
به گفته یک منبع آگاه، این اسناد فاش می‌کنند که نهرو از تحولات نظامی مربوط به کشمیر، از جمله تلاش پاکستان برای استفاده از کمک نظامی خارجی برای تشدید اوضاع در این منطقه آگاه بوده است.
این منبع خاطر نشان کرد: “روی باچر با توجه به خستگی سربازان هندی از بابت اجرای ۱۳ ماه ماموریت نظامی پیشنهاد اتخاذ یک رویکرد سیاسی برای حل وفصل وضعیت متشنج کشمیر از جمله بردن مساله به سازمان ملل را داد.”
به نوشته گاردین، این توصیه احتمالا بر تصمیم نهرو برای اعطای موقعیت ویژه به کشمیر تأثیر داشته است. این نخست وزیر هند در سال ۱۹۵۲ استدلال کرد که باید به آرمان‌های مردم کشمیر احترام گذاشت. وی در پارلمان هند گفت: “من تاکید دارم تنها مردم کشمیر می‌توانند آینده کشمیر را تعیین کنند. ما قرار نیست به زور سرنیزه خود را به آنها تحمیل کنیم.”
اوراق باچر در سال ۱۹۷۰ توسط وزارت امور خارجه هند به موزه و کتابخانه نهرو در دهلی نو تحویل داده شد اما دولت هند در یک یادداشت گفت آنها باید ” در وضعیت طبقه بندی شده” نگهداری شوند. بر اساس سند مربوط به وزارت امور خارجه هند، این اوراق از آن زمان به بعد در کلکسیون محرمانه این کتابخانه باقی مانده‌اند.
ونکاتش نایاک، یکی از فعالان هندی درخواست‌های متعددی را برای خارج کردن این اوراق از حالت طبقه بندی شده ارائه کرده که با مخالفت مقام‌های مسئول مواجه شد.  در سال ۲۰۲۱، کمیسیونر اطلاعات هند حکم داد، این درخواست با “منافع ملی” همخوانی دارد اما باز هم دستور به خارج کردن این اسناد از حالت طبقه بندی شده نداد.
او در این دستور نوشت، کتابخانه نهرو می‌تواند رای خارج کردن این اوراق از حالت طبقه بندی شده به منظور استفاده در پژوهشهای آکادمیک از وزارت امور خارجه هند درخواست مجوز کند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.