تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر : 44198

کاهش ۷۶.۴ درصدی بیماری‌های دامی در مازندران

کاهش ۷۶.۴ درصدی بیماری‌های دامی در مازندران

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، دکتر حمزه آقاپور کاظمی در جمع خبرنگاران با اشاره به خدمات ارائه شده در حوزه واکسیناسیون دامی گفت: یکی از خدمات مهم سازمان دامپزشکی و ادارات کل دامپزشکی مازندران در راستای حفظ سرمایه‌های دامی کشور ارائه خدمات واکسیناسیون دام و طیور به ویژه در مناطق محروم و

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، دکتر حمزه آقاپور کاظمی در جمع خبرنگاران با اشاره به خدمات ارائه شده در حوزه واکسیناسیون دامی گفت: یکی از خدمات مهم سازمان دامپزشکی و ادارات کل دامپزشکی مازندران در راستای حفظ سرمایه‌های دامی کشور ارائه خدمات واکسیناسیون دام و طیور به ویژه در مناطق محروم و بالا دست است که اداره کل دامپزشکی مازندران در ۹ ماهه سال جاری ۵ میلیون و ۷۶۹ هزار و۷۸ راس دام سبک و سنگین، تک سمی و سگ را واکسینه کرد.
مدیر کل دامپزشکی مازندران ادامه داد: اقدامات دامپزشکی در حوزه بیماری‌های دامی به واکسیناسیون ختم نمی‌شود و در حوزه مراقبت‌ها، رصد و پایش بیماری‌ها نیز ۱۰ هزار و ۷۰۴ تست سل و ۱۹ هزار و ۷۶۴ تست بروسلوز صورت گرفته است.
وی با اشاره به میزان سمپاشی از ابتدای سال، گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی استان و لزوم توجه به مراقبت و مدیریت بهداشت جایگاه دامی در مدت ۹ ماهه سال جاری بیش از ۶۱۱ هزار رأس دام سمپاشی و یک‌میلیون و ۶۷۰ هزار متر مربع جایگاه دام سمپاشی شد.
این مسئول در خصوص مدیریت بیماری‌های طیور در استان گفت: با توجه به اینکه استان مازندران یکی از استان‌های برخوردار در صنعت طیور در کشور بوده و جز استان‌های معین تامین گوشت مرغ در استان تهران است حساسیت‌ها بر روی آن نیز بیشتر و با اولویت رشد تولید در استان سعی در کاهش و کنترل بیماری‌های محتلف داشته که حاصل آن کاهش بیماری ۷۵ درصد طیور در کشور است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته، گفت: در بحث واکسیناسیون طیور بومی با توجه به اشتغال روستا و حمایت از روستای اقتصادی بیش از ۵ میلیون ۷۰۰ قطعه طیور واکسینه شدند.
وی با اشاره به ورود به فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر در استان و احتمال بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان، گفت: با تشکیل ستاد مبارزه و پیشگیری از بروز این بیماری در اداره کل و شهرستان، بیش از ۵۰ نشست تخصصی با حضور انجمن کلینیسین‌ها، اتحادیه‌ها، مدیران و نمایندگان واحدهای مرتبط با حوزه دامپزشکی و دستگاه‌های اجرایی، اساتید مجرب دانشگاه‌ها برگزار شد و تصمیمات لازم جهت جلوگیری از بروز این بیماری در استان اتخاذ و اجرا شد.
آقاپور کاظمی گفت: تا کنون از واحدهای مختلف پرورشی و مراکز حساس بیش از ۴۷۰۰ نمونه برداری و ۶۴۵۰ آزمایش مرتبط با بیماری آنفلوآنزا صورت گرفت.
وی با تاکید بر لزوم آموزش بهره برداران و احاد جامعه در خصوص مقابله و مواجه با موارد مشکوک به این بیماری گفت: تاکنون ۷۶دوره آموزشی برای ۱۱۴۹ نفر برگزار شد و مسائل مرتبط بهداشتی با آن آموزش داده و بروشورهای آموزشی نیز توزیع شد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران با توجه به فصل سرما از مردم خواست این بیماری را جدی گرفته  دستورالعمل های بهداشتی را  رعایت کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک حتما به اداره دامپزشکی شهرستان و یا از طریق سامانه ارتباط مردمی اداره کل دامپزشکی با شماره ۱۵۱۲ اطلاع دهند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.