تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
کد خبر : 41609

کاهش قیمت سبد داروهای تک نسخه‌ای

کاهش قیمت سبد داروهای تک نسخه‌ای

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد پیکان‌پور، با اشاره به اینکه زمان تأمین داروی بیماران خاص بسیار حیاتی است، گفت: داروهای تک نسخه‌ای تا پیش از این در مدت ۴ ماه تأمین می‌شد اما اکنون بیماران بدون نیاز به مراجعه حضوری می‌توانند داروی خود را ظرف مدت ۱۰ روز تهیه کنند. وی با اشاره روند تهیه

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد پیکان‌پور، با اشاره به اینکه زمان تأمین داروی بیماران خاص بسیار حیاتی است، گفت: داروهای تک نسخه‌ای تا پیش از این در مدت ۴ ماه تأمین می‌شد اما اکنون بیماران بدون نیاز به مراجعه حضوری می‌توانند داروی خود را ظرف مدت ۱۰ روز تهیه کنند.
وی با اشاره روند تهیه داروهای تک نسخه‌ای اظهار کرد: داروهای تک نسخه‌ای داروهایی هستند که در فهرست دارویی کشور قرار ندارد و در موارد خاص در صورت تشخیص پزشک متخصص برای برخی بیماران تجویز می‌شوند. بر این اساس این داروها تا پیش از این به صورت موردی و از طریق مراجعه به سازمان غذا و دارو، ثبت درخواست و ارائه مدارک، طرح در کمیته ماده ۹، معرفی به شرکت واردکننده (در صورت تأیید در کمیته) و پرداخت ۵۰ درصد قیمت تمام شده دارو به شرکت، وارد می‌شد که ممکن بود فرایند واردات دارو تا ۴ ماه به طول بیانجامد و چه بسا با تأخیر به دست بیمار برسد که حتی در بعضی از موارد متأسفانه زمان درمان از دست می‌رفت.
پیکان‌پور افزود: با اقدامات صورت گرفته در اداره‌کل دارو، نیاز سالانه کشور به داروهای تک نسخه‌ای احصا و این داروها به صورت یکجا سفارش گذاری و تأمین شد، همچنین با ایجاد زیرساخت لازم، امکان ثبت درخواست از طریق سامانه خدمت https://khedmat.fda.gov.ir مهیا شده است و بیماران در هر نقطه از کشور می‌توانند مدارک پزشکی خود را در سامانه بارگذاری کرده و پس از تأیید آن، ظرف ۱۰ روز داروی خود را از داروخانه‌های تعیین شده تحویل گیرند.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه داروهای تک نسخه‌ای به صورت یکجا تأمین می‌شود میانگین قیمت سبد داروهای تک نسخه‌ای ۴۰ درصد کاهش یافته است، به طور مثال یک نوع دارو تا پیش از این با هزینه ۵۶ یورو تأمین می‌شد، اما در حال حاضر با ۱۹ یورو (برند اصلی) قابل دسترس بیمار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.