تاریخ انتشار : جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
کد خبر : 31361

هند خطاب به چین: صلح در مرز ضرورت دارد

هند خطاب به چین: صلح در مرز ضرورت دارد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط بین چین و هند از اواسط ۲۰۲۰ و زمانی رو به وخامت گذاشت که نیروهای دو کشور در مرز مورد مناقشه هیمالیا درگیر شده و در نتیجه آن، ۲۴ تن کشته شدند. اوضاع در این مرز پس از مذاکرات نظامی و دیپلماتیک تا حد زیادی آرام

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط بین چین و هند از اواسط ۲۰۲۰ و زمانی رو به وخامت گذاشت که نیروهای دو کشور در مرز مورد مناقشه هیمالیا درگیر شده و در نتیجه آن، ۲۴ تن کشته شدند.
اوضاع در این مرز پس از مذاکرات نظامی و دیپلماتیک تا حد زیادی آرام شد؛ اما تنش‌ها در سراسر این مرز ۳۸۰۰ کیلومتری ادامه دارد.
“رانجیت سینگ”، وزیر دفاع هند در این نشست با “لی شانگفو”، همتای چینی خود در دهلی نو بر موضع کشورش درباره روابط پر تنش بین دو کشور تاکید کرد.
وزارت دفاع هند اعلام کرد: آقای سینگ توسعه روابط بین دهلی و پکن را بار دیگر خاطرنشان کرده و گفت که این مساله به صلح و آرامش در مرزهای دو کشور بستگی دارد. وی همچنین تاکید کرد که نقض توافق‌های بین دو کشور باعث از بین رفتن و فرسوده شدن روابط دو جانبه و عدم همکاری در مساله مرزی می‌شود.
هند دولت چین را به ورود غیرقانونی به مرز و نقض توافق‌هایی که در دهه ۹۰ میلادی امضا شده، متهم کرده، اما پکن این اتهامات را رد کرده و دولت دهلی را به تخلف از این توافق‌ها متهم می‌کند.
وزیر دفاع چین نیز گفت، به دلیل حفظ ارتباط از طریق کانال‌های دیپلماتیک و نظامی اوضاع در مرز به تدریج در دو طرف در حال ثبات است.
وی افزود: جای امیدواری است که دو طرف با هم برای افزایش اعتماد دو جانبه به همکاری ادامه دهند و به توسعه روابط بپردازند.
وزیر دفاع چین بر نیاز به به جریان انداختن پرونده مرزهای دو کشور و تلاش برای عادی سازی وضعیت در اسرع وقت ممکن تاکید کرد.
او از همتای هندی خواست منافع مشترک چین و هند را در نظر بگیرد.
لی شانگفو گفت،‌ دو طرف باید رویکرد فراگیر در روابط دو جانبه و توسعه داشته باشند و از منظر استراژی طولانی مدت به آن نگاه کنند و بدانند مشارکت فعال برای تحقق صلح جهانی و منطقه‌ای و ثبات مهم است. 
لی شانگفو گفت، وضعیت مرزهای چین و هند به طور کلی باثبات است و طرفین از طریق کانال‌های نظامی و دیپلماتیک در ارتباط هستند.
دو منبع دولت دهلی پیشتر به رویترز گفته بودند که چین برای تعامل و همکاری بین ارتش‌های دو کشور اقداماتی انجام داده، اما هند به طرف چینی گفته که این امر تنها در صورت وجود آرامش در مرز ممکن است، اتفاق بیفتد.
وزرای دو کشور پیش از آغاز نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دهلی که امروز برگزار شده، دیدار کردند.
این نخستین دیدار وزرای دفاع هند و چین از سپتامبر ۲۰۲۰ است که در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در مسکو انجام شد.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.