تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر : 37694

همکاری ایران و فائو در بخش کشاورزی گسترش می یابد

همکاری ایران و فائو در بخش کشاورزی گسترش می یابد

به گزارش خبرنگار مهر، تغییر شیوه تولید در کشور چه در بخش کشاورزی و چه سایر بخش‌ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است. تغییرات اقلیمی سبب شده تا گرمای هوا تا چند سال آینده چند درجه افزایش پیدا کند و معضل آب یکی از تهدیدهای جدی حیات موجودات در کره زمین است. کشاورزی سنتی ایران یکی از

به گزارش خبرنگار مهر، تغییر شیوه تولید در کشور چه در بخش کشاورزی و چه سایر بخش‌ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است. تغییرات اقلیمی سبب شده تا گرمای هوا تا چند سال آینده چند درجه افزایش پیدا کند و معضل آب یکی از تهدیدهای جدی حیات موجودات در کره زمین است.
کشاورزی سنتی ایران یکی از آفت‌های تولید در این بخش بوده و بیش از ۹۰ درصد هدر رفت آب در حوزه کشاورزی اتفاق می‌افتد. سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) نخستین همایش ملی طرح جهش تولید در دیم زارهای کشور را با هدف ارزیابی دستاوردهای پروژه مشترک افزایش بهره‌وری و بازگشایی پتانسیل‌های کشاورزی دیم برگزار کرد.
یوباک دهوج جی سی، نماینده موقت فائو در ایران طی پیامی که توسط نازی توکلی، سرپرست موقت وی قرائت شد، بر همکاری مؤثر فائو و وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد.
وی اظهار کرد: همکاری بین فائو و وزارت جهاد کشاورزی نتایج متنوع و جامعی از ظرفیت سازی تا توسعه سیاست، مدیریت دام و توسعه شیلات را به همراه داشته است.
جی سی با تاکید بر تأثیر قابل توجه این تلاش‌ها خاطرنشان کرد: این اقدامات به طور قابل توجهی باعث تقویت شیوه‌های کشاورزی پایدار، بهبود تغذیه و معیشت روستایی در ایران شد و راه را برای رشد پایدار کشاورزی و توسعه روستایی هموار کرد.
همکاری مشترک
بو ژو، کارشناس کشاورزی فائو، نیز به اهداف کلیدی پروژه، تعهدات استراتژیک و تأثیر گسترده آنها بر چشم‌انداز کشاورزی دیم اشاره کرد.
محور اصلی این پروژه افزایش بهره‌وری کشاورزی و در عین حال حفظ پایداری و تقویت امنیت غذایی است. اما چالش اصلی شناسایی مؤثرترین راه برای تحقق این هدف است.
ژو اظهار کرد: در این زمینه، کشاورزی حفاظتی به عنوان یک راه حل پویا ظاهر می‌شود. این روش یک سیستم کشاورزی فشرده است که بهره‌وری را در اولویت قرار می‌دهد و در عین حال اصول پایداری و انعطاف پذیری را رعایت می‌کند.
مراکز نوآوری و پیشرفت‌های فنی
ژو بر رویکرد جامع پروژه، انتشار دانش و پرورش تجربه عملی در میان ذی‌نفعان مختلف تاکید کرد. او توضیح داد: این پروژه از طریق برنامه‌های آموزشی گسترده و ابتکارات آگاهی بخشی، تلاش می‌کند تا مقامات دولتی، کارکنان، کشاورزان و نهادهای بخش خصوصی را در مورد اصول و مزایای کشاورزی حفاظتی آموزش دهد.
وی با اشاره به همکاری پروژه با مؤسسات تحقیقاتی برای افزایش سازگاری کشاورزی حفاظتی، افزود: از جمله اقدامات موردنظر برای دستیابی به این هدف ایجاد مراکز نوآوری در استان‌های مختلف به عنوان قطبی برای پیشرفت‌های فنی و معرفی ماشین‌آلات تطبیقی طراحی‌شده برای کشاورزی حفاظتی است.
وی در ادامه تاکید کرد: با پرداختن به چالش‌های فنی، مانند در دسترس بودن واریته‌های مناسب محصول و ژرم پلاسم، هدف این پروژه پی‌ریزی پایه‌های سیستم‌های کشاورزی پایدار و مولد است.
ژو نسبت به ظرفیت دولت برای اجرای مؤثر این پروژه ابراز اطمینان کرد و گفت: در حالی که ایران دارای مؤسسات مجهز از جمله مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و مراکز ترویجی است، این پروژه می‌تواند به رفع چالش‌هایی مانند ارتقای ماشین‌آلات و کشت انواع محصولات مقاوم به شرایط دیم، ترکیب آزمایش‌های مزرعه‌ای و رفع محدودیت‌های تنوع بذر، بپردازد.
کمبود آب و کشاورزی حفاظتی
وی با اشاره به چالش کمبود آب، بر پتانسیل کشاورزی حفاظتی برای بهینه سازی مصرف آب و بهره‌وری در سیستم‌های کشاورزی تاکید و اظهار کرد: در حالی که کشاورزی حفاظتی نمی‌تواند به تنهایی بحران کمبود آب را حل کند، به کاهش چالش‌های مصرف آب کمک می‌کند.
وی با تاکید بر اهمیت رسیدگی به شکاف‌های فنی و افزایش آگاهی ذی‌نفعان برای اجرای مؤثر پروژه، دسترسی به ماشین آلات، بذرها و گونه‌های محصولات سازگار با کشاورزی حفاظتی را اولویت دانست و افزود: این تلاش‌ها فراتر از مدت زمان پروژه ماندگار است و تأثیر آن را تقویت می‌کند.
در انتها، ژو اظهار داشت که با حمایت مستمر از سوی دولت، این پروژه قرار است تأثیری پایدار بر بخش کشاورزی ایران بگذارد. با پرداختن به شکاف‌های فنی و ارتقای آگاهی، این پروژه می‌خواهد یک چشم‌انداز کشاورزی انعطاف‌پذیر و پایدار ایجاد کند که هم بهره‌وری و هم نظارت بر محیط‌زیست را در اولویت قرار دهد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.