تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
کد خبر : 34932

«نیست‌قراردادها»، دامی برای فوتبالیست‌های نجومی

«نیست‌قراردادها»، دامی برای فوتبالیست‌های نجومی

به گزارش ایسنا، افزایش سرسام‌آور هزینه باشگاه‌های لیگ برتری طی سال‌های اخیر به یکی از معضل‌های فوتبال ایران تبدیل شده است. بر اساس جداول هزینه‌کرد باشگاه‌ها در فصول بیستم (۰۰-۱۳۹۹)، بیست و یکم (۰۱-۱۴۰۰) و بیست و دوم (۰۲-۱۴۰۱) لیگ برتر فوتبال، میزان هزینه باشگاه‌ها صرفا برای اصل قرارداد بازیکنان و اعضای کادر فنی (بدون

به گزارش ایسنا، افزایش سرسام‌آور هزینه باشگاه‌های لیگ برتری طی سال‌های اخیر به یکی از معضل‌های فوتبال ایران تبدیل شده است. بر اساس جداول هزینه‌کرد باشگاه‌ها در فصول بیستم (۰۰-۱۳۹۹)، بیست و یکم (۰۱-۱۴۰۰) و بیست و دوم (۰۲-۱۴۰۱) لیگ برتر فوتبال، میزان هزینه باشگاه‌ها صرفا برای اصل قرارداد بازیکنان و اعضای کادر فنی (بدون آپشن‌ها) به ترتیب حدودا ۵۷۲، ۹۲۹ و ۲۴۶۶ میلیارد تومان بوده است. به عبارتی میزان هزینه‌کرد باشگاه‌ها از فصل بیستم به بیست و یکم ۶۲.۴ درصد و از فصل بیست و یکم به بیست و دوم ۱۶۵.۴ درصد افزایش یافته است.
بیشتر بخوانید:

جزئیات هزینه باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال در ۳ فصل اخیر + سند

فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال در راستای مقابله با افزایش سرسام‌آور هزینه‌ باشگاه‌های لیگ برتری اقدام به تنظیم دستورالعمل سقف بودجه و ثبت قرارداد کردند تا مسیری را در راستای کنترل پول‌های رد و بدل شده در فوتبال آغاز کنند. این مسیر البته با ابهاماتی درباره عملی شدن اهدافش مواجه است چرا که فوتبال ایران، تجربه پروژه شکست خورده سقف قراردادها در دوره ریاست عزیزالله محمدی در سازمان لیگ را دارد. همین موضوع دلیلی شد که خیلی از باشگاه‌ها در ابتدای وضع این دستورالعمل، آن را جدی نگیرند و اقدام به امضای قراردادهای نجومی کنند.
ورود سازمان بازرسی با توپ پر
با این حال وابسته بودن بودجه ۱۳ باشگاه لیگ برتری به بودجه عمومی، نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی را بر آن داشت که به موضوع سقف بودجه باشگاه‌ها ورود کند تا باشگاه‌ها این دستورالعمل را بیشتر از قبل جدی بگیرند. در همین راستا، از مدیران عامل چهار باشگاه استقلال، پرسپولیس، سپاهان و گل‌گهر دعوت شد تا در جلسه‌ای با حضور مدیران فدراسیون فوتبال، هماهنگی‌های لازم برای رعایت این دستورالعمل انجام شود. دعوت از مدیران عامل این چهار باشگاه در شرایطی رخ داده که از زمان آغاز فصل نقل و انتقالات تابستانی، تمام اخبار هزینه‌های هنگفت بازیکنان و مربیان پیرامون این باشگاه‌ها بوده است.
بیشتر بخوانید

سازمان بازرسی مدیران استقلال و پرسپولیس را فراخواند

در جلسه سازمان بازرسی با مدیران این چهار باشگاه به آن‌ها اعلام شد که سقف بودجه به عنوان قانون لازم‌الاجراست و به وزارتخانه‌هایی که باشگاه‌ها زیر نظر آن‌هاست، ابلاغ شده است. به همین دلیل اگر موردی از پولشویی و فرار مالیاتی برای سازمان بازرسی محرز شود، متخلفان دادگاهی می‌شوند. این جلسه باعث شد که حتی سپاهان – که محمدرضا ساکت به عنوان مدیرعامل این باشگاه، صورتجلسه سقف قرارداد را امضا نکرده بود – این دستورالعمل را بیش‌تر جدی بگیرد؛ خصوصا پس از این که گروه حسابرسی در این باشگاه مستقر شد تا بر روند عقد قراردادهای سپاهان نظارت شود. البته این موضوع مختص سپاهان نیست و بر اساس اعلام سازمان لیگ فوتبال، کمیته‌ ویژه جهت راستی‌آزمایی سقف بودجه در همه باشگاه‌ها مسقر خواهند شد.
دردسر جدید بازیکنان و مربیان به خاطر قراردادهای نجومی!
طی فصل نقل و انتقالات، بازیکنان و مربیان متعددی باشگاه‌های‌شان را تغییر دادند که اخبار مختلفی درباره رقم نجومی قرارداد آن‌ها وجود دارد. خیلی از این اخبار صحت هم دارد و قراردادهای نجومی‌ای در نقل و انتقالات تابستانی لیگ بیست و سوم به امضا رسیده که در آینده برای مربیان و بازیکنان دردسرساز می‌شود.
بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، بازیکنان یا مربیانی که با قراردادهای هنگفت در این پنجره نقل و انتقالاتی جابه‌جا شده‌اند، هیچ نسخه‌ای از قراردادشان را در اختیار ندارند. برای مثال در یکی از موارد که در یک از باشگاه‌ها رخ داده، به بازیکنان جذب شده گفته‌اند که قرارداد پس از گرفتن امضای اعضای هیات مدیره به آن‌ها داده می‌شود.
بیشتر بخوانید

قرارداد نکونام رسمی نیست/ قرارداد ۲۷ میلیاردی مانع جدید آبی‌ها

مشابه این اتفاق برای جواد نکونام، آرمین سهرابیان و مهرداد محمدی رخ داده که هیچ نسخه‌ای از قراردادشان در دسترس نیست. منبع خبری ایسنا درباره موجود نبودن قرارداد نکونام تایید می‌کند که تلاش باشگاه استقلال برای امضای قرارداد رسمی با جواد نکونام که مبلغ آن ۲۷ میلیارد تومان بود به دلیل مخالفت فردی خارج از باشگاه ناکام ماند زیرا وی معتقد بود که رقم قرارداد بالاست و حداکثر باید ۱۵ میلیارد تومان باشد.
اما دلیل واقعی در دسترس نبودن قرارداد برای بازیکنان و مربیان چیست؟ پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد که از یک طرف ورود سفت و سخت سازمان بازرسی و از طرف دیگر، ممانعت سازمان لیگ از ثبت قرارداد جدید در صورت رعایت نشدن سقف بودجه، باشگاه‌ها را بابت عواقب عقد قراردادهای هنگفت و در پی آن رعایت نشدن سقف بودجه تعیین شده، نگران کرده است.
در نتیجه چنین اتفاقی، ممکن است باشگاه‌ها در ادامه فصل نقل و انتقالات به بازیکنان یا مربیانی که قرارداد هنگفت با آن‌ها امضا شده، درخواست کاهش رقم قرارداد بدهند تا بتوانند سقف بودجه را رعایت کنند. در واقع فوتبالیست‌ها به نوعی با ارقام نجومی به تغییر باشگاه اغوا می‌شوند در حالی که هیچ‌وقت قرار نیست به آن پول برسند. چنین پدیده‌ای، زنگ خطری برای بازیکنان و مربیان است چرا که ممکن است در پایان نقل و انتقالات قراردادهای‌شان ثبت نشود یا بر سر رقم جدید به توافق نرسند و همه چیز ملغی شود چرا که آن‌ها هیچ مدرکی در اختیار ندارند که ثابت کند با باشگاه مورد نظر قرارداد داشته‌اند.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.