تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر : 36256

نگهداری بیش از ۶هزار نمونه در موزه جانورشناسی موسسه گیاه پزشکی

نگهداری بیش از ۶هزار نمونه در موزه جانورشناسی موسسه گیاه پزشکی

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین تور رسانه‌ای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. بازدید از موزه‌های پرندگان، جانوران و حشرات در کنار انواع گیاهان بومی و غیربومی حاکی از قدمت مطالعات بخش کشاورزی در کشور دارد. در موزه جانورشناسی مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور عنوان شد، تحقیقات و جمع آوری نمونه‌های پرندگان و

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین تور رسانه‌ای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. بازدید از موزه‌های پرندگان، جانوران و حشرات در کنار انواع گیاهان بومی و غیربومی حاکی از قدمت مطالعات بخش کشاورزی در کشور دارد. در موزه جانورشناسی مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور عنوان شد، تحقیقات و جمع آوری نمونه‌های پرندگان و جوندگان از دهه ۲۰ در ایران آغاز شده است.
دو سال بعد از تأسیس مؤسسه در سال ۱۳۲۲ خورشیدی بخش تحقیقات جانورشناسی کشاورزی در «انستیتوی بررسی آفات و بیماری‌ های گیاهی» سابق و «مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور» فعلی فعالیت خود را آغاز کرد. پژوهش در زمینه تعیین تنوع زیستی در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی جانوران ایران و نیز کشف علل و مکانیسم زیان رساندن برخی از جانوران به محصولات کشاورزی، بررسی روش‌ های بهره برداری از گونه‌ های مفید در کنترل زیستی آفات جانوری، بررسی جانوران قرنطینه و ردیابی بیوتروریسم، راستی آزمایی سموم جدید و کم خطر با لحاظ کردن روش‌ های سازگار با محیط زیست و در نهایت ارائه دستورالعمل‌ های ترویجی، پیشگیرانه و اثربخش، از شاخص‌ ترین اهداف و وظایف بخش تحقیقات جانورشناسی کشاورزی این مرکز تحقیقاتی به شمار می روند.


فریبا اردشیری، عضو هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به موضوع کنه شناسی یکی از بخش‌های مورد مطالعه این مرکز، گفت: در حوزه خشکبار اگر رطوبت محصولات بیش از ۱۴ درصد باشد آلوده به کنه شده و ضمن آسیب به کیفیت محصول منجر به کاهش ارزش اقتصادی محصولات می‌شود.
عضو هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در بخش جانورشناسی مرکز تحقیقات گیاه پزشکی کشور ۶ هزار و ۵۰۰ نمونه جانور خشک شده نگهداری می‌شود که شامل ۴۸۰ گونه است؛ ۳۶ گونه جونده، ۱۲۲ گونه پرنده، ۱۰۰ گونه عنکبوت و….


اردشیری در پایان گفت: حفظ و نگهداری این جانوران ارزش زیادی دارد زیرا با مطالعه ژنتیکی این حشرات میزان آسیب آنها به گیاهان و بخش کشاورزی بهتر قابل ردیابی است و به این ترتیب راه‌های پیشگیری با خطا کمتری تدوین و اجرا می‌شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.