تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۱۶
کد خبر : 53638

نظر نامزدهای ریاست جمهوری در رابطه با مهار تورم و رشد اقتصادی

نظر نامزدهای ریاست جمهوری در رابطه با مهار تورم و رشد اقتصادی

مهار تورم و رشد اقتصادی دو موضوع بسیار مهم و پیچیده است که بدون برنامه منسجم و تیم اجرایی قوی در اقتصاد علمیاتی نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اقتصاد کلان مهمترین چشم انداز اقتصادی دولت‌ها است و با نقشه کلان در اقتصاد، نقشه‌های فرعی نیز جهت خواهند گرفت. مهار تورم و رشد اقتصادی مهمترین اولویت چهاردهم در بحث اقتصاد است و بدون این دو کشور نمی‌تواند روی آرامش اقتصادی را در آینده ببیند:
در این گزارش به صورت اختصار نظرات نامزدها را درباره اقتصاد کلان به ویژه تورم و رشد اقتصادی بررسی می‌کنیم:
۲ کار باید انجام دهیم، مهار تورم و رشد اقتصادی / باید برنامه‌های کلان اقتصادی نظام را اجرایی کنیم
محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب باید دو کار انجام داد، تصریح کرد: نخست مهار تورم و دوم رشد اقتصادی است. در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «ام الخبائث» است و ناترازی بانکی است که برای حل آن باید باید چاره اندیشی شود.
به گفته قالیباف، برای جهش اقتصادی از جهت وجود قانونی مشکلی نداریم و برنامه هفتم هم آماده است. احتیاج به مدیر قوی برای اجرای قانون برنامه داریم. قول شرف می‌دهم برنامه هفتم را اجرایی کرده و با قدرت آن را پیاده سازی کنم. شش برنامه قبلی زیر ۳۰ درصد اجرا شده است؛ لذا احتیاج به مدیر قوی برای اجرای قانون برنامه داریم. قول شرف می‌دهم برنامه هفتم را اجرایی کرده و با قدرت آن را پیاده سازی کنم.
جهش تولید و صادرات راهکاری برای رشد اقتصادی / ‏ ‏‬تکیه بر تولید اشتغال در تمام زمینه‌ها
سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابت نیز در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کشور را به جهش برسانیم باید برنامه جدی اقتصادی داشته باشیم نه اینکه دنبال بهانه بگردیم. ارزش پول ملی وقتی ایجاد می‌شود که بتوانیم جهش تولید داشته باشیم. جهش تولید منوط به جهش صادرات و جهش صادرات منوط به تعاملات گسترده جهانی است و نباید معطل دو سه کشور باشیم.
وی ادامه داد: اگر صحبت می‌کنیم که در کشور تولید ثروت داشته باشیم یعنی باید یک برنامه جدی برای ارزآوری داشته باشیم. ارزآوری وقتی اتفاق می‌افتد که به همه دستگاه‌های دولتی مأموریت ارزآوری بدهیم. نه اینکه وزارت نفت، نفت نفروخت همه کارها تعطیل شود یا بگوییم هر وقت fatf تصویب شد، کار می‌کنیم. همه وزارتخانه‌ها باید برای ارزآوری برنامه داشته باشند. ما بررسی کردیم و در بخش‌های معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق می‌توانیم درآمد ارزی کشور را به صورت جهشی داشته باشیم نه اینکه بهانه fatf بیاوریم. در این زمینه‌ها دو برابر درآمد نفتی می‌توان درآمد داشت.
جلیلی همچنین گفت: باید برای همه دستگاه‌ها مأموریت ایجاد اشتغال داشته باشیم. بخش صنعت، کشاورزی، معدن و حتی علوم انسانی باید مأموریت ایجاد اشتغال داشته باشند، نه اینکه فقط کارمند اضافه کنیم. ما بررسی کردیم که در بخش پتروپالایشگاه نفت، گاز، بهینه‌سازی مصرف انرژی، شیلات، کشاورزی، محصولات باغی زراعی و دامی می‌توان جهش در اشتغال داشت. ما در این زمینه برنامه داریم.
متغیرهای کلان اقتصادی ثبات ندارد / ‏‬نیاز ثبات در اقتصاد
قاضی زاده هاشمی گفت: در سطح کلان همه مسائل کشور اولویت نیست اولویت یعنی اموری که شما توسط آنها احتمال حل مسائل بیشتر و گسترده‌تری را دارید و هر دولتی در ۸ سال می‌تواند تنها چند گام از این اولویت‌ها را بردارد. اگر هر دولتی می‌توانست چند مسأله کلان اقتصادی را حل کند، الان دیگر مسأله نبود مثلاً اگر الان به نرخ تورم ثابت زیر ۵ درصد رسیده بودیم، دیگر موضوع ما نبود.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در سطح خرد، نگاه ما به نیازهای خانوادهاست که آیا سرپرست خانوار شغل با درآمد پایدار مؤثر دارد یا نه؟ به طوری که هزینه خانوار را بپردازد و ۱۷.۴ درصد پس انداز ماهانه داشته باشد. سازوکارهای ایجاد پایدار خانواده اعم از تسهیلات و مسکن و … موضوع دارای اولویت ماست.
به گفته قاضی زاده، کاهش قدرت خرید خانوار اتفاق افتاده که باید کاسته شود و شکاف درآمد هزینه در حال افزایش است همچنین تمایل به سمت دلالی و سرمایه گذاری‌های زودبازده رفته است
وی ادامه داد: کاهش قدرت خرید خانوار اتفاق افتاده که باید کاسته شود و شکاف درآمد هزینه در حال افزایش است همچنین تمایل به سمت دلالی و سرمایه گذاری‌های زودبازده رفته است. اکنون متغیرهای کلان اقتصادی ثبات ندارد و این در حالیست که اقتصاد باید به گونه‌ای شفاف شود که عده خاصی از رانت برخوردار نباشند.
شفافیت اقتصادی راهکار اقتصاد کلان پورمحمدی / ‏‬افزایش تولید و ثروت برای مردم
مصطفی پورمحمدی بیشتر نظرات پورمحمدی در رابطه با موضوعات اقتصادی متکی به شفافیت اقتصادی است. وی شفافیت اقتصادی را در راستای همخوانی بسترهای فناوری و تکنولوژی با داده‌های اقتصادی می‌داند. و معتقد است: راه مبارزه با فساد از مسیر شفافیت می‌گذرد.
مصطفی پورمحمدی ادامه داد: کشور اگر می‌خواهد توسعه یابد مردم باید ثروتمند باشد تا دولت ثروتمند باشد. درآمد سرانه رشد کند و تولید ناخالص داخلی هم رشد یابد. امروز قدرت سخت، نرم، قدرت جامعه و قدرت فرهنگی مهم است. این قدرت به معنی ایجاد امنیت داخلی و ملی است. در ایجاد قدرت باید حواسمان به رعایت حقوق عامه باشد. قدرت نباید علیه مردم باشد بلکه باید برای مردم و دفاع از حقوق آنان باشد. اگر می‌خواهیم ثروت ایجاد کنیم هم نباید فقط برای یک عده باشد بلکه باید برای همه تنظیم شود.
باید برنامه‌های کلان نظام در اقتصاد کلان را عملیاتی کرد / ‏‬مشکل اصلی کارشناس نبودن مدیران است
مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهداف سند نهایی چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران گفت: تمام دولت‌ها قرار بود ما را به این سیاست‌ها برسانند. چرا نرسیدیم؟ چون الزامات را رعایت نکردیم. یک عده به اسم کارشناس در سیستم هستند و کارشناس نیستند.
پزشکیان ادامه داد: سازمان امور مالیاتی خودش کمر تولید کننده را می شکند. وزارت صنعت و معدن هر روز یک بخشنامه‌ای صادر می‌کند و تولید کننده نمی‌داند چه خاکی بر سرش بریزد. تولید کننده نمی‌داند اگر سرمایه گذاری کند فردا چه بلایی سرش می‌آید.
وی با انتقاد از قوانین خلق الساعه و آدم‌های غیرکارشناس تاکید کرد: هیچ بیماری امکان ندارد وقتی مریض شد دنبال پزشک هم حزبی بگردد. ما دنبال کارشناس نگشتیم و آدم‌هایی را سر کار گذاشتیم که این کاره نبودند. خب معلوم است که نمی‌توانند راه حل بدهند. روابط خارجه را باید بدون تنش کنیم و با همه دعوا نکنیم. آدم‌هایی که آنجا نشستند بلد نبودند بروند صحبت کنند.
البته پزشکیان معتقد است خود شناختی از اقتصاد نداشته و اقتصاددانان مستقل را بر سرکار خواهد آورد که این نگاه می‌تواند برای او دردسرساز شود.
زاکانی: تولید در رأس امور است
علیرضا زاکانی دیگر نامزد انتخابات نیز درباره رشد اقتصادی و برنامه هفتم معتقد است: این برنامه به راحتی قابل اجراست. هدف، هدف معقولی است که با استفاده از کارشناسان قابل اجراست. از گذشته هم باید عبرت بگیریم و با بسیج همه امکانات کشور و با برنامه‌ریزی با تکیه به مردم و کارشناسان برنامه هفتم توسعه را اجرا کنیم. دو هفته قبل با حضور مخبر ۲۰۳ هزار واحد را در ۹۲ نقطه آغاز کردیم. تولید، اشتغال، مسکن و رشد اقتصادی کشور را کمک می‌کند. نیاز به بسته‌هایی برای رفع موانع و ایجاد تسهیلات انجام شود.
به گفته زاکانی، تولید در رأس امور است. برای تولید می‌شود با تکیه بر مردم می‌توان بسیج هماهنگی ایجاد کرد. در حوزه مسکن با تجربه بسیار خوبی که در شهرداری تهران به دست آورده‌ام برنامه‌ها و ایده‌های خوبی در سراسر کشور دارم. پیشنهادم را به جناب رئیسی هم دادم و ایشان استقبال بسیار خوبی کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.