تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر : 30754

مس نقره داغ شد/ ورزش رفسنجان را به قهقرا نبرید

مس نقره داغ شد/ ورزش رفسنجان را به قهقرا نبرید

لازم به تکرار چندباره نیست که اگر ورزش شهرستان رفسنجان به موفقیتی دست یافته، یک‌پای آن صنعت مس بوده که تیم‌ها و ورزشکاران را به سطح اول ورزش کشور برده و همراه و همگام ورزش شهرستان بوده است. کیست که بخاطر نداشته باشد رفسنجان از بُعد ساختارها و زیرساخت‌های ورزشی با چالش شدید مواجه بود

لازم به تکرار چندباره نیست که اگر ورزش شهرستان رفسنجان به موفقیتی دست یافته، یک‌پای آن صنعت مس بوده که تیم‌ها و ورزشکاران را به سطح اول ورزش کشور برده و همراه و همگام ورزش شهرستان بوده است.
کیست که بخاطر نداشته باشد رفسنجان از بُعد ساختارها و زیرساخت‌های ورزشی با چالش شدید مواجه بود و باز هم این صنعت مس بود که با در نظر گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی خویش و از بُعد کمک و همراهی، از سالن ورزشی گرفته تا زمین‌های چمن مصنوعی و ورزشگاه ۱۰ هزار نفری را یکی ‌پس‌ از دیگری ساخت و تکمیل کرد.
اماکنی که تا قبل از ورود مس، تنها خاک می‌خوردند، نیمه‌تمام بودند و یا از فقر امکانات رنج می‌بردند، حالا میزبان رقابت‌های لیگ برتر هستند. موضوعی که کمتر کسی می‌تواند آن‌را انکار کند که اگر صنعت مس ورورد نکرده بود، چنین امکانی وجود نداشت.
اماکن و سالن‌های ورزشی رفسنجان که از سالیان قبل تبدیل به مخروبه شده و نفس ورزش رفسنجان را به شماره انداخته بودند به یک‌باره با ورود تیم‌های غیرفوتبالی مس به لیگ‌های برتر و نگاه ویژه آن به بازسازی جان تازه‌ای گرفتند.
اما این وسط، مس با امیدواری به اجرای ماده ۲۷ دست به انقلاب در اماکن ورزشی رفسنجان زد تا پس از بهره‌برداری و تکمیل به خودش واگذار شود. ماده ۲۷، مجوز واگذاری مجموعه های ورزشی را که سال‌ها به دلیل عدم برخورداری از بودجه بصورت نیمه‌تمام باقی مانده‌اند، به بخش خصوصی است و این امکان را فراهم می‌کند تا این فضاها به سرعت و با مشارکت بخش خصوصی تکمیل شوند.
هدف از اجرای ماده ۲۷، اجرای سیاست‌های دولت در خصوص قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید، نیمه‌تمام، تکمیل شده و آماده بهره‌برداری در قالب قرارداد و شرایط مورد تصویب شورای اقتصاد به بخش خصوصی است که واگذاری امور به مردم و کم شدن تعهد دولت در بخش اعتبارات را به دنبال خواهد داشت و وزارت ورزش و جوانان و بالطبع ادارات کل ورزش و جوانان در استانها وظیفه اجرای صحیح و دقیق آن را در راستای قانون برعهده دارند.
مس امیدوار به ماده ۲۷ نسبت به واگذاری اماکن ورزشی توسط اداره‌ ورزش و جوانان پس از گذشت دو سال با صرف هزینه بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال دست به کار بزرگی زد ولی در مقابل با واگذاری سالن‌ها توسط اداره کل ورزش و جوانان استان در لیست مزایده، نقره داغ شد.
بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها آرزوی چنین سالن‌های به روز و با امکاناتی دارند و حتی به دنبال فرد خیّر و یا سازمانی می‌گردند تا هزینه جزئی تعمیرات و نگهداری را به عهده بگیرند اما با وجود این‌که اعتبارات دولتی جوابگو نبود، این مس بود که برای ورزش شهرستان رفسنجان و حتی استان سنگ تمام گذاشت و حالا با قرار گرفتن این اماکن توسط اداره کل ورزش و جوانان در لیست مزایده، مس را با چالش دیگری مواجه کردند. چالشی که چه بسا موجب دلسردی و کناره‌گیری مس از ورزش خواهد شد.
در صورت عدم همراهی اداره کل ورزش و جوانان در واگذاری این اماکن در قالب ماده ۲۷ به مس، احتمال حذف تیم‌های غیر فوتبالی در لیگ های برتر نیز وجود دارد که باید دید تصمیم مس پس از رویکرد اداره کل ورزش و جوانان چه خواهد بود.
این اقدام سئوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا نگاه اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان مثل سابق حمایتی است و در این خصوص چاره ای می‌اندیشد؟ با توجه به رسالت اداره کل در امر حمایت از ورزش آیا این اقدام نگاه را به سمت و سوی دیگری سوق نمی دهد؟ در صورت واگذاری این اماکن در مزایده چه کسی پاسخگوی این هزینه هنگفت خواهد بود؟
اکنون باید نشست و دید که ظرف چند روز آینده نگاه اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان نسبت به مس حمایتی است یا عدم همراهی.
گفتنی است: خبرنگار ایسنا چند مرتبه با تلفن همراه مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان تماس گرفته، اما موفق به صحبت کردن با وی درباره این موضوع نشده است.
انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.