تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
کد خبر : 36957

عملکرد حوزه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در دولت سیزدهم

عملکرد حوزه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در دولت سیزدهم

به گزارش ایسنا و به نقل از وزارت ورزش و جوانان، عملکرد حوزه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای به این شرح است: مدال‌های کسب‌شده در دو سال گذشته: – در بخش مسابقات المپیک، جهانی و کاپ جهانی مدال‌های کسب‌شده از شهریور ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۲ جمعا ۷۱۳ مدال بوده که رشد ۴.۸ درصدی داشته است. در

به گزارش ایسنا و به نقل از وزارت ورزش و جوانان، عملکرد حوزه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای به این شرح است:
مدال‌های کسب‌شده در دو سال گذشته:
– در بخش مسابقات المپیک، جهانی و کاپ جهانی مدال‌های کسب‌شده از شهریور ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۲ جمعا ۷۱۳ مدال بوده که رشد ۴.۸ درصدی داشته است. در این بین در بخش مردان ۵۳۸ مدال به دست آمده که با کاهش ۰.۷ درصدی روبرو بودیم و در بخش بانوان ۱۸۵ مدال کسب شده که رشد قابل توجه ۳۷.۱ درصدی داشته است.
– در بخش مسابقات قهرمانی آسیا و کاپ آسیایی از شهریور ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۲ جمعا ۷۹۵ مدال به دست آمده که با رشد ۴۶.۸ درصدی همراه بوده است. در این بین در بخش مردان ۵۸۹ مدال کسب شده که رشد ۲۳.۹ درصدی داشته است و در بخش بانوان ۲۰۶ مدال به دست آمده که رشد چشم‌گیر ۱۴۹.۱ درصدی داشته است.
– در بخش مسابقات بین‌المللی از شهریور ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۲ جمعا ۱۰۱۱ مدال به دست آمده که رشد ۲.۲ درصدی داشته است. در بخش مردان ۷۸۱ مدال به دست آمده که با کاهش ۲۳.۷ همراه بوده است و در بخش بانوان ۲۳۰ مدال به دست آمده که رشد قابل توجه ۲۰۳.۵ درصدی داشته است.
کسب عناوین مهم قهرمانی برای اولین بار یا پس از سال‌ها در دولت سیزدهم
رشد و توسعه مدال‌آوری ورزش کشور در دو سال گذشته با اتفاقات خوب دیگری نیز همراه بوده است. در بسیاری از رشته‌های ورزشی، قهرمانان ما توانستند برای اولین بار در آسیا و جهان تاریخ‌سازی کنند یا اینکه در برخی رشته‌ها بعد از سال‌های زیاد موفق به مدال‌آوری شدیم.
– کسب مدال جهانی بوکس برای اولین بار در تاریخ ( برنز دانیال شه‌بخش در جهانی صربستان )
– کسب مدال تاریخی تیم ملی وزنه‌برداری بانوان در رقابت‌های نوجوانان جهان (مدال برنز در حرکت دوضرب غزاله حسینی در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ عربستان)
– قهرمانی تیم ملی مردان تکواندو ناشنوایان در مسابقات قهرمانی جهان برای اولین بار (با ۲ طلا، یک نقره و ۲ برنز در جهانی تهران)
– قهرمانی تیم ملی مردان کاراته ناشنوایان در مسابقات قهرمانی جهان برای اولین بار (با ۳ طلا و ۶ برنز در جهانی تهران)
– قهرمانی تیم ملی بانوان کاراته ناشنوایان در مسابقات قهرمانی جهان برای اولین بار (با ۴ طلا و ۴ برنز در جهانی تهران)
– کسب دو نشان طلا در مسابقات قهرمانی یخ‌نوردی جهان در سوئیس برای نخستین بار (طلای محسن بهشتی‌راد در ماده سرعت و محمدرضا صفدریان در ماده کمبایند)
– کسب مقام سوم تیم ملی بانوان دوچرخه‌سواری در مسابقات تایم‌تریل تیمی آسیا برای نخستین بار
– قهرمانی تیم‌های ملی نوجوانان و بزرگسالان هندبال ساحلی در رقابت‌های آسیایی و صعود به مسابقات جهانی برای نخستین بار
– قهرمانی تیم ملی نوجوانان دختر هندبال و نایب‌قهرمانی تیم ملی جوانان دختر هندبال و صعود به مسابقات جهانی برای نخستین بار
– سریع‌ترین صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر
– حضور تیم ملی بزرگسالان والیبال در جمع هشت تیم برتر جهان در لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ با مربیان ایران برای نخستین بار
– حضور تیم ملی نوجوانان دختر هندبال در جمع ۱۶ تیم برتر جهان در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۲ جهان در مقدونیه برای نخستین بار
– عنوان هشتمی نازنین ملایی در مسابقات قایقرانی روئینگ ۲۰۲۲ جهان در جمهوری چک برای نخستین بار
– کسب مدال برنز مهرداد ظفری در مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی ۲۰۲۲ جهان در آفریقای جنوبی برای نخستین بار
– کسب عنوان سومی کاروان ورزشی ایران با ۴۰ مدال رنگارنگ در المپیک ناشنوایان در برزیل برای نخستین بار
– طلای محمدنبی رضایی در ۵ هزار متر کانو قهرمانی قایقرانی ۲۰۲۲ جهان در جمهوری چک برای اولین بار
– برنز هدیه خیرآبادی در مسابقات قایقرانی قهرمانی جوانان جهان به عنوان نخستین مدال تاریخ قایقرانی زنان ایران در مسابقات جهانی
– نایب‌قهرمانی تیم ملی بانوان نجات غریق در ماده ۴ در ۹۰ متر قهرمانی ۲۰۲۲ جهان در ایتالیا برای نخستین بار
– طلای عرفان کُر در مسابقات قهرمانی امیدها و جوانان مچ‌اندازی ۲۰۲۲ جهان در ترکیه برای نخستین بار
– راهیابی سمانه بیرامی باهر و دانیال ساوه‌شمشکی در فینال مسابقات قهرمانی اسکی صحرانوردی ۲۰۲۲ جهان در اسلوونی برای نخستین بار
– کسب اولین مدال تری‌اتلون در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۲ آسیا در قزاقستان توسط پارسا محجوب
– قهرمانی تیم ملی تکواندو بانوان در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۲ آسیا در کره‌جنوبی برای نخستین بار
– نایب‌قهرمانی تیم ملی واترپلو در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۳ آسیا در سنگاپور بعد از ۲۸ سال
– طلای تاریخی تکواندو بانوان در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۳ جهان در آذربایجان توسط ناهید کیانی برای اولین بار
– مدال طلای علی پاکدامن در مسابقات شمشیربازی سابر ۲۰۲۳ آسیا در کره جنوبی بعد از ۲۲ سال
– عنوان سومی بسکتبال با ویلچر در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۳ جهان در امارات برای اولین بار و کسب مجوز حضور در المپیک ۲۰۲۴
– کسب عنوان قهرمانی تیم ملی جوانان والیبال در مسابقات قهرمانی جهان در بحرین بدون باخت
– کسب سه مدال طلا توسط الهام حسینی در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا ۲۰۲۲ در قطر در رشته وزنه‌برداری برای نخستین بار
– قهرمانی حسین وفایی، ملی‌پوش اسنوکر ایران، در رقابت‌های Shoot out 2022 (نخستین جام ورزشکاران ایرانی در رویداد حرفه‌ای‌های اسنوکر جهان)، (راه‌یافتن حسین وفایی برای اولین بار و به عنوان نخستین فرد ایرانی به مسابقات قهرمانی اسنوکر جهان)
– صعود به مرحله دوم و حضور در جمع ۱۶ تیم برتر رقابت‌های جهانی هندبال برای اولین بار (۲۰۲۳ در لهستان)
– کسب اولین مدال (برنز) جهانی تاریخ هندبال توسط تیم ساحلی نوجوانان پسر (یونان ۲۰۲۲)
– مقام سوم تیم ملی نوجوانان تنیس روی میز در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ در لائوس برای اولین بار
– کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های فوتبال ساحلی آسیا با پیروزی مقتدرانه مقابل ژاپن (صعود تیم ملی فوتبال ساحلی به جام‌ جهانی بعد از شش سال)
– قهرمانی کاروان ورزش‌های جانبازان و معلولین در بازی‌های پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۱ در بحرین با کسب ۴۴ طلا ۵۴ نقره و ۳۶ برنز
– کسب مدال تاریخی تیم ملی پاورلیفتینگ در مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان ۲۰۲۲ آفریقای جنوبی
محسن رضوانی: طرح هفت سطح شنا زمینه را برای همگانی‌کردن و کشف استعدادهای این رشته ورزشی فراهم می‌کند/ با تلاش شناگران ایران ۷۳ رکورد در دو سال گذشته در رده‌های سنی و ملی به ثبت رسیده است
رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: در طول سال ۱۴۰۱ با تلاش شناگران ایران ۷۳ رکورد در رده‌های سنی و ملی به ثبت رسیده است و همچنین در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که سال گذشته به میزبانی ترکیه برگزار شد ملی‌پوشان ایران موفق شدند مدال برنز تیمی در ماده ۴ در ۱۰۰ متررا کسب کنند.
محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، با بیان اینکه در دو سال اخیر در رشته شنا پیشرفت خوبی داشتیم و موفق به ثبت رکوردهای ملی شده‌ایم، گفت: همچنین در رشته واترپلو تلاش کردیم که با برنامه‌ریزی مدال برنزی را که سال ۹۷ پس از ۴۴ سال در بازی‌های آسیایی کسب کردیم، حفظ کنیم و در خصوص رشته شیرجه نیز با توجه به کمبود سخت‌افزارهای مورد نیاز برای حفظ و نگهداری استعدادهای این رشته با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم.
وی در ادامه با بیان اینکه اکنون باید شرایط کشور به گونه‌ای باشد که تمامی نوجوانان و جوانان بتوانند شناکردن را بیاموزند، اظهار داشت: در همین راستا طرحی از سوی فدراسیون جهانی شنا تحت عنوان شنا برای همه، شنا برای زندگی مد نظر قرار گرفته است و حسین المسلم، مدیر شورای المپیک کنفدراسیون شنای آسیا و مدیر کل شورای المپیک، در سفری که تابستان سال ۱۴۰۱ به ایران داشت درخصوص شنای ایران با معاون اول رئیس‌جمهوری دیدار کرد.
رضوانی با اشاره به بررسی طرح هفت سطح شنا در سراسر کشور در این دیدار گفت: این طرح برای نوآموزان شنا ۶ الی ۱۲ سال برنامه‌ریزی شده و به آموزش شنا در هفت سطح از پایه تا پیشرفته می‌پردازد و اجرای آن زمینه را برای همگانی‌کردن و کشف و رشد استعدادهای این رشته ورزشی فراهم می‌کند که خوشبختانه طی این دو سال اقدامات خوبی برای اجرای این طرح انجام شده است.
رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو تاکید کرد: شناگران جوان و آینده‌دار ایران در سال‌های اخیر نشان داده‌اند در صورت فراهم‌سازی شرایط و امکانات مناسب می‌توانند آینده خوبی برای این رشته رقم بزنند و اگر ما برای آموزش شنا به عنوان یک ورزش پایه به فرزندانمان پیش از ۱۲ سالگی برنامه‌ریزی کنیم، قطعا شاهد رشد و موفقیتشان در رشته‌های ورزشی مختلف و حتی محیط کار و زندگی‌شان خواهیم بود.
رضوانی با اشاره به موفقیت‌های کسب‌شده در این رشته ورزشی در سال ۱۴۰۱ گفت: در طول سال ۱۴۰۱ با تلاش شناگران ایران ۷۳ رکورد در رده‌های سنی و ملی به ثبت رسیده است و همچنین در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که سال گذشته به میزبانی ترکیه برگزار شد ملی‌پوشان ایران موفق شدند مدال برنز تیمی را در ماده ۴ در ۱۰۰ متر کسب کنند.
او در ادامه با اشاره به موفقیت‌های کسب‌شده توسط ملی‌پوشان شنای ایران در رقابت‌های انتخابی مسابقات شنای قهرمانی جهان در اوایل سال جاری بیان کرد: خوشبختانه نتایج کسب‌شده در این رشته ورزشی نشان‌دهنده روند روبه‌رشد شنای ایران است اما تعدادی از ابرقدرت‌های دنیا در آسیا حضور دارند و برای کسب مدال نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی همه‌جانبه هستیم.
رضوانی درباره وضعیت رشته واترپلو گفت: در رشته واترپلو در سال ۲۰۱۸ موفق شدیم پس از ۴۴ سال به مدال بازی‌های آسیایی دست یابیم که این اتفاق مهم برای این رشته بسیار مفید بود اما با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی استخرها به مدت دو سال بازی رسمی نداشتیم. با پایداری شرایط کرونا و بازگشایی استخرها شرایط تمرین و آماده‌سازی تیم ملی با قدرت از سر گرفته شد و ملی‌پوشان واترپلو ایران با حضور مربی صربستانی خود سال گذشته عازم رقابت‌های واترپلوی قهرمانی آسیا به میزبانی تایلند شدند.
وی افزود: با توجه به پایان قرارداد مربی خارجی تیم ملی واترپلو ایران و فراهم‌نشدن شرایط ادامه همکاری با این مربی، با تصمیم کمیته فنی یک مربی داخلی برای هدایت تیم جهت حضور در مسابقات قهرمانی آسیا انتخاب شد. مسابقات قهرمانی آسیا سنگاپور به عنوان رقابت‌های ورودی لیگ جهانی بود و تیم‌ ملی واترپلوی ایران برای کسب جواز حضور در برلین نیازمند کسب موفقیت در این مسابقات بودند.
رئیس فدراسیون ادامه داد: ملی‌پوشان واترپلو ایران در این مسابقات خوش درخشیدند و موفق شدند برای نخستین بار در تاریخ این رشته ورزشی به مدال نقره قهرمانی آسیا دست یابند و طلسم مدال‌آوری در این رقابت‌ها را پس از ۲۸ سال بشکنند و تیم ملی ایران با کسب این مدال تاریخی جواز حضور در مسابقات لیگ جهانی را کسب کرد و پس از آن راهی این رقابت ها در آلمان شد که اتفاق بزرگی برای این رشته ورزشی بود.
رضوانی همچنین درباره شیرجه ایران گفت: با رایزنی‌های صورت‌گرفته موفق شدیم سال ۱۴۰۱ شیرجه ایران را همراه با یک مربی به کمپ تمرینی فدراسیون جهانی در مالزی اعزام کنیم. اگر مشکلی پیش نیاید به صورت گلخانه‌ای سه تا چهار شیرجه‌روی خوب داریم که این شیرجه‌روها آینده بسیار درخشانی دارند و اگر بتوانیم آنها را حمایت کنیم به صورت گلخانه‌ای می‌توانند موفق باشند اما در مجموع برای توسعه شیرجه از ابزار مناسب و کافی برخوردار نیستیم.
او در ادامه با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۴ رکورد در بخش بانوان جابه‌جا شد، اظهار داشت: این اتفاق نشان از علاقه و انگیزه بانوان ایران دارد و خوشبختانه در حال حاضر دارای لیگ واترپلوی بانوان هستیم و در بخش بانوان چندین مسابقه شنا نیز سالیانه برگزار می‌کنیم. آن چه مد نظر ماست فقط و فقط در ایران می‌توانیم برگزار کنیم.
۲۵۲ پروژه ورزشی آماده افتتاح به مناسبت هفته دولت/ افتتاح ۱۲۱۷ پروژه ورزشی از ابتدای دولت سیزدهم در کشور
۲۵۲ پروژه ورزشی به مناسبت هفته دولت سال ۱۴۰۲ آماده افتتاح است. این پروژه‌ها با مساحت ۵۲۷/۴۷۰متر مربع و ۷۹۲ میلیارد تومان هزینه‌کرد بر مرحله افتتاح رسیده‌اند که ۱۶۵ پروژه به روستاها و مناطق کم‌برخوردار و ۸۷ پروژه به شهرها تعلق دارد.
به گزارش ایسنا، پروژه‌های آماده افتتاح هفته دولت شامل ۱۷ باب زمین فوتبال بزرگ، ۴۸ باب سالن چندمنظوره توپی، ۱۶۱ باب زمین چمن مینی‌فوتبال مصنوعی، شش باب سالن ورزشی تخصصی غیر توپی، چهار استخر سرپوشیده، دو باب خانه جوان، چهار باب سالن مسابقاتی، یک باب سالن باستانی، خانه وزنه‌برداری اردبیل و مجموعه ورزشی جانبازان و معلولین سمنان است.
از ابتدای شروع به کار دولت مردمی سیزدهم، جمعا ۱۲۱۷ پروژه ورزشی در بخش دولتی با مساحت ۲/۴۱۵/۲۶۳ متر مربع با اعتبار هزینه‌شده ۲۶۷۲ میلیارد تومان تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.