تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر : 44458

شیوه جدید اعتبار سنجی برای اعطای تسهیلات

شیوه جدید اعتبار سنجی برای اعطای تسهیلات

به گزارش خبرگزاری مهر رضا قاسمپور مدیرعامل شرکت اعتبار سنجی ایران در یک نشست خبری با بیان اینکه برای دادن تسهیلات به دنبال رفتار گذشته فرد، رفتار آینده را پیش بینی کرده و امکان ریسک را در آینده ارزیابی کنیم گفت: پیش، بینی می‌کنیم فرد چه میزان در آینده نکول یا ریسک خواهد داشت، امتیاز

به گزارش خبرگزاری مهر رضا قاسمپور مدیرعامل شرکت اعتبار سنجی ایران در یک نشست خبری با بیان اینکه برای دادن تسهیلات به دنبال رفتار گذشته فرد، رفتار آینده را پیش بینی کرده و امکان ریسک را در آینده ارزیابی کنیم گفت: پیش، بینی می‌کنیم فرد چه میزان در آینده نکول یا ریسک خواهد داشت، امتیاز این فرد تا ۹۰۰ ارزیابی می‌شود و درجه بندی نیز از A تا پایین‌تر خواهد بود.
به گفته این مقام مسؤول برای، شرکت‌های مختلف ارزیابی مختلفی داریم، اعتبارسنجی در دنیا قدمت ۲۰۰ ساله دارد، شاخص‌های معتبری برای اعتبارسنجی وجود دارد، در سال ۱۹۳۰ اولین قانون اعتبارسنجی در آمریکا تصویب شد، در سال ۱۹۵۰ در دنیا تسهیلات بانکی به ویژه تسهیلات مسکن را از طریق اعتبارسنجی انجام داده بودند.
قاسم پور تصریح کرد: در سال ۱۹۷۰ با ظهور رایانه صنعت اعتبارسنجی متحول شد بیش از ۲۰۰ شرکت وارد این صنعت شدند، از سال ۱۹۹۰ پروسه اعتبارسنجی در دنیا جدی تر شده و صنعت بیمه در این دهه بیشترین مصرف را در اعتبار سنجی داشت.
وی گفت: از سال ۲۰۰۵ فین تک ها در دنیا وارد صنعت اعتبارسنجی شدند، در سال ۲۰۰۷ میلادی یا ۱۳۸۵ شمسی شرکت اعتبارسنجی ایران تأسیس شد، در سال ۱۳۸۸ بانک مرکزی مقرر کرد آمار و اعتبارات در اختیار این شرکت قرار بگیرد، به طور رسمی از سال ۱۳۹۶ شرکت‌ها و بانک‌ها از این امکان استفاده می‌کنند. از سال ۱۳۹۸ بانک‌ها از اعتبار سنجی استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: در سال گذشته یک بررسی از شرکت‌های معتبر دنیا انجام شد، اعتبارسنجی وارد پروسه‌های دیگر شد، مدلی که اکنون استفاده می‌شود فقط برای ۳۰ درصد افراد حقیقی که تسهیلات گرفته‌اند را می‌شود ارزیابی کرد و ۱۰ درصد افراد حقوقی را می‌توان ارزیابی کرد.
به گفته وی در پروسه جدید به ۲۴۸ شاخص رسیدیم، مدل در شورای سنجش بانک مرکزی تأیید شد و قرار است اجرایی شود که این شاخص‌ها عبارتند از: چک، بیمه، صدک های درآمدی، درآمدهای ارزی، مالیات و…. است.
در حال تکمیل…..

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.