تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر : 41085

سفر زمینی و گرفتن ویزای ترکمنستان سخت نیست!

سفر زمینی و گرفتن ویزای ترکمنستان سخت نیست!

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که سیاست لغو ویزا با کشورهای همسایه را با هدف رونق سفر و گردشگری دنبال می‌کند، قصد دارد با ترکمنستان نیز برای تسهیل در رفت و آمد زمینی با خودرو شخصی مذاکره کند؛ عزت‌الله ضرغامی اواخر مهرماه که برای اجلاس

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که سیاست لغو ویزا با کشورهای همسایه را با هدف رونق سفر و گردشگری دنبال می‌کند، قصد دارد با ترکمنستان نیز برای تسهیل در رفت و آمد زمینی با خودرو شخصی مذاکره کند؛ عزت‌الله ضرغامی اواخر مهرماه که برای اجلاس جهانی گردشگری به ازبکستان رفت، گفت که با ازبک‌ها دنبال لغو روادید گردشگری است و با ترکمنستانی‌ها برای تسهیل در رفت و آمد زمینی مذاکره می‌کند تا راه سفر بین کشورهای هم‌ریشه و هم‌زبان در آسیای میانه، باز و آسان‌تر شود. هرچند هنوز نتیجه آن دیدارها و مذاکرات مشخص نشده است، اما معاون بخش گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان معتقد است درحال حاضر برای سفرهای زمینی و با خودرو شخصی در صورت داشتن دعوتنامه و ویزا و هماهنگی با آژانس‌های گردشگری ترکمنستان، دشواری وجود ندارد.
گلشاد باکیوا یازلی یونا ـ معاون  بخش گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان ـ در حاشیه جشنواره فرهنگی و گردشگری مشترک ایران و ترکمنستان که از نهم تا یازدهم آبان‌ماه در عشق‌آباد برگزار شد، درباره سیاست‌های این کشور برای تسهیل صدور ویزا و همچنین تردد زمینی گردشگران و مسافران بین ایران و ترکمنستان با توجه به مقررات غیرقابل انعطافی که در این‌باره وجود دارد، با ایسنا گفت‌وگو کرد. او اظهار کرد: در حال حاضر هیأت‌های بزرگی از راه زمینی به ترکمنستان وارد می‌شوند و در این‌باره مشکلی وجود ندارد. آن‌ها از طریق شرکت‌های گردشگری می‌توانند هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.
سفر به ترکمنستان و دریافت ویزای این کشور بدون دعوتنامه و هماهنگی با آژانس‌های مسافرتی ترکمنستان، تقریبا غیرممکن است، ویزای ترکمنستان با این شرایط گاهی تا ۲۰۰ دلار برای یک نفر خرج برمی‌دارد و به گفته آژانس‌دارها، طول مدت صدور آن به همراه دعوتنامه بین ۲۵ روز تا یک ماه زمان می‌برد؛ باکیوا درباره اینکه آیا ترکمنستان برای رونق گردشگری برنامه‌ای به منظور آسان‌تر کردن صدور ویزا برای کشورهای همسایه دارد؟ این‌طور پاسخ داد: گردشگران کشورهای مختلف مشکلی برای  دریافت ویزای گردشگری ترکمنستان ندارند، شرکت‌های گردشگری ترکمنستان تلاش می‌کنند امکانات خوبی در اختیار گردشگران بگذارند، گردشگران حتی براساس اینکه دعوتنامه‌ای معتبر از شرکت‌های توریستی ترکمنستان داشته باشند می‌توانند در فرودگاه ویزا بگیرند، این دعوتنامه را می‌توانند از طریق شرکت‌های گردشگری دریافت کنند.
معاون بخش گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان با اشاره به کنفرانس بین‌المللی گردشگری در سال ۲۰۲۳ که با حضور شرکت‌هایی از آسیای میانه و آمریکا و چین در این کشور برگزار شد، تاکید کرد: هدف ما از این کنفرانس این بود که همکاری با کشورهای همسایه بیشتر شود.
باکیوا سپس گفت: در ترکمنستان به حوزه گردشگری توجه خاصی نشان داده می‌شود و برای رشد و توسعه گردشگری برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ برنامه‌هایی تدوین شده است. درحال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت گردشگری در ترکمنستان فعالیت دارند و همه این شرکت‌ها عضو افتخاری صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان هستند.
او اضافه کرد: شرکت‌های گردشگری ترکمنستان با کشورهای اروپایی و آسیایی برای رشد و توسعه گردشگری فعالیت‌های گسترده‌ای را دست اجرا دارند. بین شرکت‌های گردشگری ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران نیز تفاهم‌نامه‌های مختلف همکاری به امضا رسیده است.
باکیوا ادامه داد: گردشگری ترکمنستان در حوزه تفریحی و تاریخی رشد و توسعه داشته است. گردشگرانی که به ترکمنستان می‌آیند بیشتر به طبیعت علاقه دارند، به ویژه آن‌که در «کؤیتن داغ» رد پای دایناسور یافته شده است. علاوه‌بر این گردشگری دریایی و تفریحی در منطقه ملی «آوازا» فعال است و در روز بیش از ۱۰ هزار مسافر را می‌تواند بپذیرد.
او همچنین گفت: ترکمنستان در مسیر جاده بزرگ ابریشم قرار دارد و قلعه‌های قدیمی «نسا» و «مرو» در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. درحال حاضر نیز روی احیای کاروانسراهای قدیمی ترکمنستان کار می‌کنیم تا در آینده در خدمت گردشگری باشند.
معاون بخش گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان یادآور شد: شهر عشق آباد از طرف فدراسیون جهانی شهرهای گردشگری  در سال ۲۰۲۰ و از سوی مرکز این فدراسیون در چین ثبت شده است. در ترکمنستان ساختمان‌های مختلف داریم که در کتاب گینس نیز ثبت شده‌اند، این مجموعه شامل فواره‌ها، برج تلویزیون مرکز تفریحی عالم، پرچم بزرگ و شهر عشق‌آباد به عنوان مروارید سفید است.
افزون بر این، او به شهر هوشمند آکارداغ، که از طرف رییس‌جمهور قبلی ترکمنستان طراحی شده است، اشاره کرد که اکنون بازدید عمومی دارد.
باکیوا با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاهی این کشور برای آموزش گردشگری، اظهار کرد: چون‌ کشورهای همجوار در حوزه گردشگری خیلی پیشرفت کرده‌اند باید از این فرصت استفاده کنیم. می‌توانیم با دانشگاه‌های ایران که در حوزه گردشگری کار کرده‌اند تبادل دانشجو و استاد داشته باشیم.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.