تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۳۳
کد خبر : 14706

روسیه و آمریکا به خاطر “اوکراین” یک تیر به سمت هم شلیک نمی‌کنند

روسیه و آمریکا به خاطر “اوکراین” یک تیر به سمت هم شلیک نمی‌کنند

رضا ذبیحی، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره دورنمای بحران اوکراین و اثرات آن بر نظام بین الملل اظهار کرد: اگر شدیدترین تحریم های تاریخ توسط آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال شود و بیشترین حمایت ها هم از اوکراین انجام شود، حتی یک تیر نیز از سمت روسیه به سمت کشورهایی که

رضا ذبیحی، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره دورنمای بحران اوکراین و اثرات آن بر نظام بین الملل اظهار کرد: اگر شدیدترین تحریم های تاریخ توسط آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال شود و بیشترین حمایت ها هم از اوکراین انجام شود، حتی یک تیر نیز از سمت روسیه به سمت کشورهایی که جزو اتحادیه اروپا بوده و عرفا جزو بلوک غرب و متحدان آمریکا به شمار می روند شلیک نخواهد شد.

موضوعاتی نظیر شروع جنگ جهانی سوم که بعضا در فضای مجازی و برخی رسانه های مطرح  می شود، صرفا یک تصور عامیانه، خطای رسانه ای است که در محافل علمی هیچ جایگاهی ندارداین استاد دانشگاه تصریح کرد: روسیه و آمریکا و متحدان اروپایی اش می دانند که کوچکترین خطا در جنگ اوکراین می تواند تبعات جبران ناپذیری برای جامعه ی بشری داشته باشد و لذا علیرغم اهمیت بسیار زیاد موضوع بحران اوکراین برای هر دو طرف، هیچ یک جانب احتیاط را رها نخواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: موضوعاتی نظیر شروع جنگ جهانی سوم که بعضا در فضای مجازی و برخی رسانه های مطرح می گردد صرفا یک تصور عامیانه، خطای رسانه ای و کاملا دور از ذهن و بعید است که در محافل علمی هیچ جایگاهی ندارد.

ذبیحی ادامه داد: بازدارندگی هسته ای که برای چندین دهه در طول جنگ سرد تبیین کننده نوع رفتارهای قدرت های شرق و غرب در مواجهه با یکدیگر بود، در جنگ اوکراین نیز بطور کامل نماینگر رفتار این کشورها در رویارویی با هم می باشد و لذا احتمال شروع جنگ مستقیم میان آمریکا و روسیه و یا روسیه با کشورهای اروپایی بخاطر بحران اوکراین نزدیک به صفر است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: روسیه، اوکراین را که پیشتر جزو بلوک شرق بود را حیاط خلوت خود محسوب می کند و لذا حتی تصور و احتمال اینکه اوکراین روزی به عنوان یک عضو بلوک غرب جزو ناتو شود را نمی تواند، تحمل کند.

روسیه بازی بسیار پرمخاطره و پر ریسکی را آغاز کرد که ممکن است دورنمای آن برای این کشور و شخص پوتین چندان خوشایند نباشد و سرنوشت پر از ابهامی را برای آینده این کشور رقم بزند

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: با این وجود روسیه بازی بسیار پرمخاطره و پر ریسکی را آغاز کرده که ممکن است دورنمای آن برای این کشور و شخص پوتین چندان خوشایند نباشد و سرنوشت پر از ابهامی را برای آینده این کشور رقم بزند.

ذبیحی ادامه داد: حتی اگر روسیه در دست یافتن به اهداف نظامی خود و تصرف مناطقی در اوکراین موفق باشد، باز هم نمی تواند از دایره تحریم های غرب که احتمالا گسترده خواهد بود مصون بماند و همین امر اقتصاد روسیه را در فشار قرار خواهد داد.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد هر چه پیشروی روسیه در خاک اوکراین بیشتر باشد و هر چه جاه طلبی این کشور برای تصرف مناطق بیشتری از اوکراین وجود داشته باشد، به همان میزان تحریم های غرب علیه روسیه شدیدتر و پر دامنه تر خواهد بود و همین موضوع دوگانه، روسیه را در وضعیت پیچیده ای برای چگونگی خلاصی از این بحران قرار خواهد داد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: آنچه مسلم است واقعیت های نظامی و میدانی در این بحران نقش مهمی دارد و روسیه در تلاش است با تصرف مناطق بیشتری از اوکراین این کشور را برای مذاکره مطابق با خواست های خود تحت فشار قرار دهد.

ذبیحی ادامه داد: با این وجود، این بحران تداوم خواهد داشت و نمی توان گفت در نهایت واقعیت های نظامی تعیین کننده می باشندزیرا زمانی که جنگ تمام شود و واقعیت های نظامی دیگر تعیین کننده نباشند، احتمال جدی وجود دارد که برخورد یکپارچه ی شمار زیادی از کشورها علیه روسیه، اقتصاد این کشور را تحت فشار زیادی قرار دهد.

روسیه به رهبری پوتین در صدد است که تا حد امکان غرور خدشه دار شده ی این کشور پس از پایان جنگ سرد را جبران کند این استاد دانشگاه تصریح کرد: روسیه به رهبری پوتین در صدد است که تا حد امکان غرور خدشه دار شده ی این کشور پس از پایان جنگ سرد را جبران نماید و مرحله به مرحله و با اشکال مختلف در حال پیشروی در این زمینه است. یکی از علل اقدام اخیر نظامی روسیه علیه اوکراین نیز در همین راستا ارزیابی می گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: با این وجود تردید جدی وجود دارد که روسیه بتواند به اهداف خود در این زمینه با حمله به اوکراین نزدیک شود. چرا که اقدامات پیشین روسیه، از جمله ضمیمه کردن کریمه به خاک خود، مواردی بود که غرب می توانست با اغماض به آنها بنگرد.

ذبیحی خاطر نشان کرد: اما احتمال اینکه در خصوص بحران اوکراین ،غرب همان برخوردهای اغماض آمیز گذشته را داشته باشد، کمتر است و لذا دامنه ی رویارویی های جدید میان روسیه و غرب شرایط پر ابهام و جدیدی را برای هر دو طرف رقم خواهد زد.

انتهای پیام 

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.