تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر : 36665

راهپیمایی اربعین می‌تواند مولفه ای تمدن ساز باشد

راهپیمایی اربعین می‌تواند مولفه ای تمدن ساز باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، در آئین رونمایی از پوستر دومین سوگواره بین‌المللی روایت اربعین، شأن برگزاری این رویداد را بهره‌گیری از ابزارهای هنری برای تجلی رموز مندرج در حادثه عظیم و فاخر اربعین دانست و گفت: اگر روایت واقعه عاشورا به هنر زیبنده شود، آثار ماندگارتر با تاثیرپذیر بیشتری به ثبت می‌رسد. وی

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، در آئین رونمایی از پوستر دومین سوگواره بین‌المللی روایت اربعین، شأن برگزاری این رویداد را بهره‌گیری از ابزارهای هنری برای تجلی رموز مندرج در حادثه عظیم و فاخر اربعین دانست و گفت: اگر روایت واقعه عاشورا به هنر زیبنده شود، آثار ماندگارتر با تاثیرپذیر بیشتری به ثبت می‌رسد.
وی با اشاره به برگزاری اولین سوگواره بین‌المللی روایت اربعین در سال گذشته، ادامه داد: در این سوگواره برنامه‌های متنوعی به منظور استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده است. سالیان بسیار با خلأ استفاده از این قبیل ظرفیت‌ها در مراسم بزرگ اربعین روبه رو بودیم، اما سال گذشته با برگزاری اولین سوگواره بین‌المللی روایت اربعین و برپایی موکب‌های فرهنگی و هنری، تا حد زیادی این خلأ جبران شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این سوگواره را بین‌المللی بودن آن خواند و افزود: مراسم راهپیمایی اربعین یک تجمع بزرگ انسانی از کشورها و ادیان مختلف در سطح بین‌المللی است. حجم حضور شرکت کنندگان در این تجمع در گینس نیز به ثبت رسیده است و به عنوان یک تجمع بین‌المللی در دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. سازمان بهداشت جهانی نیز در دستورالعمل‌های بهداشتی تجمعات مردمی، نام این رویداد را نیز ذکر کرده است.
زالی تصریح کرد: بسیاری از برنامه‌های مربوط به مراسم اربعین رنگ و بوی دانشجویی کمی دارند، اما سوگواره روایت اربعین با بهره‌گیری از اندیشه دانشجویی، تنوع بیشتری خواهد داشت.
به گفته وی، راهپیمایی اربعین می‌تواند به عنوان یک پدیده اجتماعی و دینی، مولفه‌ای تمدن ساز محسوب شود، چراکه از ابزارهای فرهنگ و هنر برای ترویج گفتمان سازی و روایت این واقعه بهره گرفته می‌شود.
حجت الاسلام والملسلمین علی خدیوی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری اولین سوگواره بین المللی روایت اربعین در سال گذشته و ارسال بیش از صد اثر به دبیرخانه آن، از برنامه ریزی برای برگزاری دومین سوگواره خبر داد و گفت: رسانه، واقعه عاشورا را از قیام، خطبه، مبارزه، استبدادطلبی و ظلم ستیزی گرفته تا پیام‌های شهدا و اسرا حفظ و آن را به بزرگترین همایش جهانی مملو از اخلاق و معنویت تبدیل کرده است.
وی ادامه داد: این پدیده پیش نمایشی از حکومت معنوی امام عصر است و ظرفیتی که مقام معظم رهبری از آن یاد می‌کند، در دستان شیعیان است. برای ماندگاری این پدیده باید آن را روایت کرد و این روایت را با هنر آمیخت.
خدیوی تصریح کرد: سال گذشته سوگواره روایت اربعین با همت دفتر نهاد و حمایت رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه کلید خورد و امسال نیز برای دومین بار برگزار خواهد شد. این سوگواره بخش‌های مختلفی نظیر عکس، کلیپ، مستند کوتاه، خاطره صوتی و پادکست، شعر، گرافیک، تصویرسازی و تولید اثر به کمک هوش مصنوعی دارد.
وی در پایان عنوان کرد: روایت برخی تحولات انسانی توسط دوربین‌های عادی ممکن نیست و این حقیقت در خاطرات و روایات شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نیز به وضوح دیده می‌شود. از دل این روایت‌ها معنویت و معارف ثبت می‌شود. این موکب رسانه‌ای در فضای مجازی با بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویی به ثبت و ماندگاری واقعه اربعین کمک بسیاری خواهد کرد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.