تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر : 43505

تیمی که به قطر رفت، تیمی که به قطر نرفت

تیمی که به قطر رفت، تیمی که به قطر نرفت

به گزارش ایسنا، نهمین دوره جام ملت‌های آسیا برای دومین بار در یک کشور عربی برگزار شد و با قهرمانی عربستان در خاک قطر خاتمه یافت. ایران در این دوره از رقابت‌ها شرایط متفاوتی را تجربه کرد و خیلی از بازیکنان تیم ملی در آستانه این رقابت‌ها با نوشتن استعفایی دسته‌جمعی، کناره‌گیری‌شان را از تیم

به گزارش ایسنا، نهمین دوره جام ملت‌های آسیا برای دومین بار در یک کشور عربی برگزار شد و با قهرمانی عربستان در خاک قطر خاتمه یافت. ایران در این دوره از رقابت‌ها شرایط متفاوتی را تجربه کرد و خیلی از بازیکنان تیم ملی در آستانه این رقابت‌ها با نوشتن استعفایی دسته‌جمعی، کناره‌گیری‌شان را از تیم ملی اعلام کردند. به این ترتیب تیم‌ ملی ایران با هدایت مرحوم پرویز دهداری برای حضور در نهمین دوره جام ملت‌های آسیا با شرایط عجیبی روبه‌رو شد.
استعفای دسته‌جمعی ۱۴ بازیکن تیم ملی باعث شد خیلی از نفرات اصلی تیم در این دوره حاضر نباشند. احمد سجادی، محمد پنجعلی، اصغر حاجیلو، مرتضی فنونی‌زاده، شاهین بیانی، شاهرخ بیانی، حمید درخشان، مرتضی یکه، فرشاد پیوس، عبدالعلی چنگیز، ناصر محمدخانی، سیدمهدی ابطحی، ضیا عربشاهی و غلامرضا فتح‌آبادی این بازیکنان بودند.
پرویز دهداری، سرمربی وقت تیم ملی، با وجود استعفای تعداد زیادی از بازیکنان باتجربه تیم ملی، نه تنها متزلزل نشد که تا مرز قهرمانی در آسیا پیش رفت و در نهایت عنوان سوم را با شاگردان جوان و گمنامش در شرایطی کسب کرد که بسیاری عقیده داشتند در دیدار ایران و عربستان در دور نیمه‌نهایی ناداوری صورت گرفته است.
دهداری ترکیبی از بازیکنان جوان را به تیم‌ ملی دعوت کرد که شروع‌کننده یک نسل طلایی از فوتبال ایران بودند. بازیکنان تیم ملی ایران در جام ملت‌های قطر، احمدرضا عابدزاده (۲۲ساله)، جواد زرینچه (۲۲ساله)، نادر محمدخانی (۲۵ساله)، مرتضی فنونی‌زاده (۲۸ساله)، مهدی فنونی‌زاده (۲۶ساله) مجید نامجومطلق (۲۱ساله)، سیروس قایقران (۲۶ساله)، عبدالصمد مرفاوی (۲۳ساله)، کریم باوی (۲۳ساله)، مرتضی کرمانی مقدم (۲۳ساله)، مجتبی محرمی (۲۶ساله)، محمدحسن انصاری‌فرد (۲۷ساله)، محمد تقوی (۲۱ساله)، سیامک رحیم‌پور (۲۵ساله)، فرشاد پیوس (۲۶ساله)، سیدعلی افتخاری (۲۴ساله)، ضیا عربشاهی (۳۰ ساله) و احمد سجادی (۲۸ساله) بودند.
کره جنوبی، چین و عربستان مدعیان جام بودند. تیم کم‌تجربه ایران در این دوره با غلبه بر قطر کارش را شروع کرد. ایران در بازی نخست با گل‌های باوی و پیوس قطر میزبان را در دیدار افتتاحیه با دو گل شکست دادند. تیم ژاپن برای نخستین بار از این دوره وارد جام آسیا شد و در دومین دیدار از ایران امتیاز گرفت.
ایران در بازی سوم مقابل امارات با گل پیوس توانست برنده باشد و صعودش قطعی شود تا در دیدار با کره از تیم دوم استفاده کند و در نهایت ایران همراه کره صعود کرد تا شاگردان دهداری حریف عربستان شوند.
عربستان این بار ایران را شکست داد و راهی فینال شد. دروازه ایران مقابل عربستان در همان دقایق ابتدایی توسط ماجد عبدالله باز شد تا شاگردان دهداری  یک بر صفر عقب بیفتند. در ادامه ایران حملاتی به دروازه عربستان داشت و حتی موفق شد دروازه این تیم را هم باز کند اما گل ایران توسط کورتنی، داور انگلیسی، مردود اعلام شد و بازی با همان نتیجه یک بر صفر به سود عربستان به پایان رسید.
ایران با شکست مقابل عربستان سعودی به دیدار رده‌بندی رفت تا با چین که در دیگر دیدار نیمه‌نهایی با نتیجه دو بر یک مقابل کره‌ جنوبی شکست خورده بود، بازی کند. این دیدار در پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید. در ضربات پنالتی احمدرضا عابدزاده، دروازه‌بان ایران، موفق شد هر سه پنالتی چین را مهار کند و با به ثمر رسیدن پنالتی‌های محرمی،‌ انصاری‌فرد و قایقران، شاگردان دهداری به مقام سوم جام ملت‌های آسیا رسیدند.
در دیدار نهایی عربستان در ضربه‌های پنالتی با نتیجه چهار بر سه کره‌ جنوبی را شکست داد تا برای دومین‌ بار پیاپی به عنوان قهرمانی جام ملت‌ها برسد.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.